نسخه چاپی

نما گزارش می دهد؛

كرونا در كمین دورهمی های شب یلدا

عکس خبري -کرونا در کمين دورهمي هاي شب يلدا

تمامی كارشناسان معتقدند كه دورهمی های شب یلدا می تواند خطر انتشار ویروس را به سرعت افزایش دهد

مدنی- نزدیک به دو سال است که به واسطه ی بیماری کرونا دیدارها و دورهمی هایمان به دیدارهای مجازی تغییر پیدا کرده است و مردم از این وضعیت به ستوه آمده بودند تا اینکه در بازه زمانی بسیار کوتاهی نقشه ی کرونایی کشور به واسطه ی واکسیناسیون عمومی از رنگ قرمز خالی شد و می رفت که مردم نفس تازه ای بکشند و آرامش نسبی بر فضای جامعه حاکم شود اما نا گهان درست در آستانه شب یلدای ایرانی نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در کشور گزارش شد و دوباره نگرانی از شیوع مجدد کرونا به کشور بازگشت. خاطرات تلخ دو سال گذشته و رسیدن آمار فوتی‌های روزانه به بالای ۷۰۰ نفر باعث شد تا مسئولان خطر شیوع مجدد کرونا در کشور را بسیار جدی تلقی کنند به گونه ای که در روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا دومین جلسه اضطراری خود را تشکیل داد؛ جلسه ای که در آن وزیر بهداشت به سرعت انشار این ویروس اشاره کرد و گفت: "سرعت انتشار ویروس اومیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است و در ۵/۱ روز می‌تواند دو برابر شود و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد تا جایی که امکان دارد ظرف ۱۷ تا ۳۰ روز آینده همه شهر‌های کشور در وضعیت قرمز قرار بگیرند"
با این شرایط تمامی کارشناسان معتقدند که دورهمی های شب یلدا می تواند خطر انتشار ویروس را به سرعت افزایش دهد
علیرضا زالی در این باره گفت: تجربه تلخ سال گذشته در خصوص شب یلدا که باعث شد ظرف دو هفته پس از این شب شکل گیری امواج طغیانی در نقاط مختلف تهران را مشاهده کنیم، اتفاق تلخی بود. لذا با توجه به این تجربه و ورود سویه جدید، شب یلدا می‌تواند نقطه عطفی برای افزایش شیوع سویه جدید و یا جلوگیری از شیوع این سویه باشد.، بنابراین از همه شهروندان درخواست می‌کنیم از ازدحام‌های خانوادگی و تجمعات خودداری کنند و رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همانند استفاده از ماسک و رعایت مسائل بهداشت فردی را در دستور کار خود قرار دهند.
دکتر بهرام عین‌اللهی هم با اشاره به تزریق دوز سوم و کاهش مرگ و میر ناشی از سویه جدید کرونا گفت: دوز سوم آنتی‌بادی‌ها را بالا می‌برد و افرادی که دوز سوم را تزریق می‌کنند تا ۸۰ الی ۹۰ درصد در مقابل اومیکرون مقاوم خواهند بود. بنابراین بزرگ‌ترین توصیه ما این است که مردم عزیز دوز سوم را انجام دهند. براساس تصمیمات ستاد، افراد ۱۸ سال به بالا نیز می‌توانند دوز سوم واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند.

درست است که گذشتن از آمار 50 میلیون نفر برای تزریق هر دو دوز واکسن، در روزهای پایانی پاییز، اتفاقی مهم و دلگرم‌کننده‌ است و تاحدی دل همه قرص شده‌است که به پایان روزهای کرونایی کشور نزدیک می‌شویم. اما از آنجا که هنوز بیماری ریشه‌کن نشده و سویه اُمیکرون نیز سروکله‌اش پیدا شده‌است، بهتر است که کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا را دلیلی بر ریشه کن شدن این ویروس بدقلق تلقی نکنیم چرا که همواره خطر در کمین است و کوچک‌ترین سهل انگاری می‌تواند ما را به روزهای تلخ گذشته بازگرداند. بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت خود و عزیزانمان از دور همی ها تا حد ممکن پرهیز.و رعایت حداکثری پروتکل ها را در دستور کار خود قرار دهیم

۱۴۰۰/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...