نسخه چاپی

آیا موج سنگینی در راه است؟

عکس خبري -آيا موج سنگيني در راه است؟

عضو كمیته علمی ستاد مقابله با كرونا به بیان توضیحاتی درباره اینكه با توجه به ایجاد درگیری بیشتر این سویه در جوانان و جوان بودن بیشتر جمعیت كشور آیا موج سنگینی در راه است یا خیر، پرداخت.

به گزارش نما، مجید مختاری، در خصوص شناسایی سویه اومیکرون در ایران و این موضوع که با توجه به ایجاد درگیری بیشتر این سویه در جوانان و جوان بودن بیشتر جمعیت کشور آیا موج سنگینی در راه است؟، گفت: ما در حال حاضر با سویه‌ای مواجه هستیم که در دو کشور آفریقایی که شایع شده بیشتر افراد زیر ۵۰ سال را درگیر کرده و البته تعداد مبتلایان کودک به این سوش کم بوده است. خوشبختانه ۹۰ درصد از بیمارانی که در کشور آفریقای جنوبی بستری شده اند، نیاز به اکسیژن نداشتند چرا که آن‌ها به دلایل دیگری به بیمارستان مراجعه کردند و به دلیل شک به کرونا در آن بیماران متوجه شدند که آن‌ها گرفتار ویروس اومیکرون هستند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه تنها یک مورد از بیمارانی که بر اثر ابتلا به سویه اومیکرون وارد آی سی یو شده اند، که تعدادشان هم بسیار کم بوده، فوت کرده است که تازه آن فرد هم دچار بیماری زمینه‌ای بوده، ادامه داد: ۷۵ درصد از افرادی که به این سویه گرفتار شدند، هیچ واکسنی را دریافت نکرده بودند.


وی متذکر شد: درست است که اومیکرون در آفریقا کشندگی بسیار پایینی داشته، اما رفتار این ویروس در سایر کشورها قابل پیش‌بینی نیست و از آنجایی که به تازگی شناسایی شده برای قضاوت در رابطه میزان مرگ‌ومیر آن هنوز زود است و اگر در ایران دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود و تزریق دز دوم و یادآور واکسن کووید سرعت نگیرد، به احتمال زیاد با موارد بسیاری از ابتلا به این بیماری مواجه می‌شویم.

این فوق تخصص ریه و فلوشیپ مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) ضمن اشاره به اینکه با ورود این سویه به کشور جامعه جوان ما می‌تواند در معرض خطر قرار گیرد، افزود: تعداد موارد ابتلا به اومیکرون هر ۲ روز ۲ برابر می‌شود و با این روند تصاعدی طی مدت کوتاهی تعدا بیماران افزایش می‌یابد و این افزایش تعداد بیماران قطعا می‌تواند تعداد موارد بستری را بالا ببرد و فشار بسیاری را به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص داروهایی که به تازگی برای این بیماری کشف شده اند، اظهار کرد: ۲ داروی نسبتا جدیدتر برای کووید در جهان تولید شده است که یکی از آن‌ها به نام «مولنوپیراویر» با توجه به مطالعاتی که انجام شده، به نظر من داروی نا امیدکننده‌ای است، اما داروی «پکس لووید» که توسط شرکت فایزر تولید شده احتمالا داروی بسیار خوبی است و خوشبختانه توانایی تولید این دارو در کشور وجود دارد و این امکان هست که در صورت لزوم با سرعت در کشور تولید شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه امید ما این است که مردم به ویژه با وجود بازگشایی‌ها و در پیش داشتن شب یلدا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، توضیح داد: توصیه ما این است که شب یلدا در خانه برگزار شود و افراد به مهمانی نروند چرا که این سویه با وجود اینکه علائم خفیفی دارد، اما ممکن است برای اشخاص مسن شدید باشد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...