نسخه چاپی

ناكارآمدی سازمان حفظ نباتات گریبان محموله كیوی را گرفت/ صادركننده و محصولات كشاورزی باید شناسنامه‌دار شوند

عکس خبري -ناکارآمدي سازمان حفظ نباتات گريبان محموله کيوي را گرفت/ صادرکننده و محصولات کشاورزي بايد شناسنامه‌دار شوند

رئیس اتحادیه ملی محصولات كشاورزی گفت: باید صادرات از طریق صادركننده شناسنامه‌دار انجام شود همچنین محصولات كشاورزی را نیز شناسنامه‌دار كنیم تا بازگشت محصولات كشاورزی دیگر تكرار نشود.

به گزارش نما، سید رضا نورانی، در خصوص بازگشت محموله کیوی ایران از هند گفت: گزارش ها حاکی از آن است که هند بارها در خصوص باقیمانده سموم و یا آثار شپشک توت بر روی برخی از محموله های صادراتی کیوی به ایران نامه ارسال کرده بود، ولی متأسفانه سازمان حفظ نباتات هیچ اقدامی انجام نداد، درصورتی‌که این مشکل به‌سرعت قابل‌حل بود.

وی گفت: باید انقلابی رفتار کنیم تا کشور در توسعه صادرات رشد پیدا کند و اگر مشکلی برای صادرات رخ می‌دهد باید سریعاً پیگیری کنیم تا حل شود برفرض مثال که هند در خصوص محصولات ایران اشتباه کرده است وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست هیئتی به هند برای رفع این موضوع اعزام میکرد که تا به امروز اقدامی انجام نشده و موجب نگرانی صادرکنندگان و تولیدکنندگان شده است.

نورانی گفت: ایران یکی از چهار کشور بزرگ تولید کننده کیوی در جهان است که صادرات محصولات کشاورزی آن نیاز به یک متولی قوی دارد تا در اسرع وقت بتواند مشکلات پیش روی صادرات را بردارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار کرد: خوشبختانه کیوی ایران ازجمله میوه‌هایی است که در تولید آن از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود گاها به ندرت در برخی باغات آفت شپشک سفید توت دیده شده که تولید کننده باید تحت نظارت سازمان حفظ نباتات برای دفع این قارچ اقدام کند و چون با این قارچ مبارزه شیمیایی صورت نگرفته شاید در محموله صادراتی کیوی آثار شپشک توت وجود داشته که کیوی ایران مرجوع شده است و اگر سازمان حفظ نباتات ورود پیدا می‌کرد این مشکل نیز ایجاد نمی‌شد.

نورانی بیان کرد: تولیدکنندگان باید تحت حمایت وزارت جهاد کشاورزی باشند تا زمانی که مشکل آفتی ایجاد می‌شود با جدیت به مبارزه با آفات اقدام کنند نه اینکه تولیدکننده و صادرکننده بدون اطلاعات کافی برای مبارزه با آفات هر نوع سمی را استفاده کند و درنهایت مشکل باقیمانده سموم برای محصولات کشاورزی کشور ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: باوجود تمام مشکلات تحریم به‌صورت مویرگی صادرات محصولات کشاورزی را انجام می‌دهیم بنا براین مسئولین نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند و باید هرچه سریع‌تر مشکلات صادرات محصولات کشاورزی را برطرف کنند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار کرد: باید صادرات از طریق صادرکنندگان شناسنامه‌دار انجام شود همچنین محصولات کشاورزی را نیز شناسنامه‌دار کنیم تا مشکلات این چنینی برای صادرات محصولات کشاورزی دیگر تکرار نشود.

نورانی خاطرنشان کرد: صادرات باید متولی داشته باشد و تمامی نهادهای تصمیم گیر نیز تحت نظارت و حمایت سازمان توسعه تجارت قرار بگیرند تا صادرات محصولات کشاورزی سروسامان بگیرد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...