نسخه چاپی

آلمان به دنبال بازبینی در صادرات سلاح

عکس خبري -آلمان به دنبال بازبيني در صادرات سلاح

وزیر امور خارجه دولت جدید آلمان اظهار كرد، كشورش قوانین جدیدی در زمینه كنترل صادرات تسلیحات در دست تهیه دارد.

به گزارش نما، آنالنا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان در حالی این صحبت را مطرح ساخت که دولت آنگلا مرکل،‌صدر اعظم پیشین آلمان در آخرین روزهایش یک بسته پنج میلیارد یورویی فروش تسلیحات این کشور را تصویب کرد.
بربوک در اظهاراتی عنوان کرد، دولت ائتلافی جدید آلمان قانون جدیدی را با هدف اعمال محدودیت بر صادرات تسلیحات این کشور ارائه خواهد کرد.

این سیاستمدار وابسته به حزب سبز آلمان این اظهارنظر را چند روز بعد از آن مطرح کرد که فاش شد دولت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بسته صادرات تسلیحات به ارزش حدودا پنج میلیارد یورو به مصر و سنگاپور را در ضمن تدارکش برای واگذاری قدرت به دولت جدید تصویب کرده بود.

بربوک در مصاحبه‌ای به خبرگزاری دی.پی.ای آلمان گفت:‌ ما به عنوان یک ائتلاف تصریح کرده‌ایم که در سیاست صادرات تسلیحات چند سال گذشته آلمان بازبینی می کنیم. ما در حال کار به روی یک قانون کنترل صادرات تسلیحات که به شفافتر کردن معیارهای تصویب صادرات تسلیحات خواهد پرداخت هستیم.

دولت ائتلافی جدید آلمان متشکل از سوسیال دموکراتهای چپ میانه رو، حزب سبزها و حزب نئولیبرال FDP در توافقنامه ائتلافی خود متعهد به محدود کردن صادرات تسلیحات در قبال به اصطلاح کشورهای ثالث خارج از اتحادیه اروپا و ناتو شده است؛ این تعریف کشور مصر را هم که یکی از دریافت کننده های اصلی صادرات تسلیحاتی آلمان بوده شامل می شود.

دولت قبلی آلمان فروش سه کشتی جنگی و ۱۶ سامانه دفاع هوایی ساخت شرکتهای Thyssenkrupp Marine Systems و Diehl Defense به این کشور حوزه شمال آفریقا را تصویب کرده بود و این تصویب در طول ۹ روز آخر صدر اعظمی مرکل و به رغم انتقادهای حقوق بشری مطرح شده علیه مصر و انتقاد از دست داشتن این کشور در جنگهای یمن و لیبی رخ داده است. همچنین در این مدت توافقی نیز برای تحویل یک زیردریایی نظامی به سنگاپور امضا شد.

به نوشته دویچه وله، این معاملات تسلیحاتی منجر میشود به اینکه صادرات تسلیحاتی آلمان در سال ۲۰۲۱ به رکورد جدید ۹.۰۴ میلیارد یورو برسد. رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۹ قبل از شروع همه گیری کووید-۱۹ با رقم ۸.۰۲ میلیارد یورو بود.

طبق اعلام اندیشکده پژوهش صلح بین المللی استکهلم، آلمان به همراه آمریکا،‌ روسیه و فرانسه جزو صادر کننده های بزرگ تسلیحات در جهان است.
منبع: ایسنا

۱۴۰۰/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...