نسخه چاپی

مخالفت مقتدا با انتخابات زود هنگام

رهبر جریان صدر ضمن مخالفت با پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، گفت كه برای اعزام یك هیئت و شنیدن مطالبات تظاهرات‌كنندگان آمادگی دارد.

به گزارش نما، فارس به نقل از پایگاه خبری «السومریة نیوز» نوشت: «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر در کنفرانس مطبوعاتی که امروز در دفترش در محله «الحنانة» در مرکز نجف برگزار کرد، از عملکرد «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق انتقاد کرد و گفت که وی از مسئولیت خود شانه خالی کرده و آن را بر گردن وزرایش انداخته است.

مقتدا صدر در ادامه انتقاد از دولت مالکی این سوال را مطرح کرد: چرا با تروریست‌ها مصالحه می‌کنید و آنها را به قدرت می‌رسانید و سپس علیه آنها اقدام می‌کنید؟

رهبر جریان صدر با اعلام آمادگی برای اعزام یک هیئت برای شنیدن مطالبات تظاهرات‌کنندگان، از مقامات مسئول عراقی و در راس آنها مالکی خواست تا به خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان پاسخ دهند.

مقتدا صدر درباره پیشنهاد مالکی مبنی بر انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: این دیدگاه مالکی و فراکسیونش با 90 کرسی پارلمانی است. اگر او می‌خواهد از دولت کنونی خلاص شود می‌تواند استعفا کند نه اینکه دولت را برکنار کند.

وی در ادامه هشدا داد که اگر مالکی با همین سیاست خود کشور را اداره کند، بهار عراقی نیز آغاز خواهد شد.

نخست‌وزیر عراق در 30 دسامبر از گروه‌های سیاسی این کشور خواسته بود تا به انتخابات زودهنگام روی آورند و این اقدام را بهترین راهکار برای حل بحران عراق اعلام کرده بود.

رهبر جریان صدر در ادامه این کنفرانس خبری، تظاهرات‌کنندگان الانبار را به دلیل بالا بردن عکسهای صدام سرزنش کرد و از آنها خواست تا از دیکتاتوری حمایت نکنند و شعارهای طائفه‌ای سر ندهند.

وی با تاکید بر اینکه با تظاهرات مسالمت‌آمیز تا زمانی که قانونی باشد، همراهی می‌کند، افزود: من به شخصه می‌خواستم در تظاهرات الانبار شرکت کنم اما عکسهای صدام مانع من شد.

رهبر جریان صدر تصریح کرد که طی چند روز آینده با شیخ «عبدالملک السعدی» که یک شخصیت ملی و برجسته عراق به شمار می‌رود، دیدار خواهد کرد.

سعدی یکی از علمای برجسته اهل سنت است که دو روز پیش در تظاهرات الانبار حاضر شد و برای شرکت‌کنندگان در این تظاهرات سخنرانی کرد و گفت که مخالف طائفه‌گری است و این تظاهرات اسلامی و عراقی است و نماینده هیچ گروه یا طائفه و استان خاصی نیست.

استان‌های الانبار، نینوا و صلاح‌الدین عراق از 25 دسامبر گذشته شاهد برگزاری تظاهرات‌هایی در اعتراض به زندانی شدن محافظان «رافع العیساوی» وزیر دارایی عراق است که به دست داشتن در حملات تروریستی در این کشور اعتراف دارند. تظاهرات‌کنندگان خواستار آزادی این افراد هستند که توسط دستگاه قضایی عراق که دستگاهی مستقل است، بازداشت شدند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ترکیه، قطر و عربستان از گردانندگان اصلی این اعتراض‌ها هستند به ویژه که شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، پرچم‌های رژیم سابق و پرچم‌های ارتش آزاد سوریه را در دست داشتند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...