نسخه چاپی

سخنگوی شورای شهر تهران:

عدم تامین بودجه‌ی تهران تلخ و غلط خواهد بود

عکس خبري -عدم تامين بودجه‌ي تهران تلخ و غلط خواهد بود

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اگر قرار باشد منابع مالی مورد نیاز برای اداره‌ی شهر تهران در بودجه‌ی ۱۴۰۱ پیش بینی نشود باید منتظر اتفاقات تلخ تری برای حمل و نقل عمومی تهران باشیم.

به گزارش نما، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره‌ی ضرورت هوشمندسازی ناوگان مترو، گفت: شاید بخشی از آن اتفاقی که در یکی از خطوط متروی تهران رخ داد به خاطر به روز نکردن فناوری‌های مربوط به کنترل در مترو باشد. وگرنه اصل حادثه آن طور که کمیسیون سوانح اعلام کرده به واسطه‌ی خطای انسانی رخ داده بود. ولی این مساله پذیرفتنی است که فناوری موجود در مترو به اندازه‌ی محدودی از هوشمندسازی برخوردار است و فناوری به روز شده‌ای نیست. اگر فناوری‌های موجود در مترو به روزرسانی شده بود و شاهد کامل شدن چرخه هوشمندسازی‌ها بودیم چه بسا آن خطای انسانی تا این حد امکان تاثیرگذاری پیدا نمی‌کرد.
وی ادامه داد: قطعا اتفاقاتی از این دست که برای ما تلخ هم محسوب می‌شود گویای این واقعیت است که برای تهران که پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت کشور محسوب می‌شود باید توجهات ویژه تری صورت بگیرد. نگاه ما در مدیریت شهری واقعا به این نحو نیست که توقع داشته باشیم فقط باید به تهران توجه بشود. اما باید این مساله مدنظر باشد که حمل و نقل عمومی در تهران بیشتر مورد استفاده‌ی اقشار متوسط به پایین است. یعنی اگر به ناوگان حمل و نقل تهران چه در حوزه‌ی ریلی و زیرسطحی و چه در بخش اتوبوسرانی توجه بشود این درواقع نوعی حمایت از اقشار محروم به حساب می‌آید.

نادعلی خاطرنشان کرد: اگر مسوولان مدیریت شهری نتوانند در موضوع تامین بودجه‌ی شهر تهران به نتیجه برسند این بسیار اتفاق تلخ و غلطی خواهد بود. حتما یکی از مستمسک‌های ما برای تامین بودجه‌ی ۱۴۰۱ شهر تهران همین اتفاقات ناگواری است که برای حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد. اگر هم قرار باشد منابع مالی مورد نیاز برای اداره‌ی شهر تهران در بودجه‌ی ۱۴۰۱ پیش بینی نشود باید منتظر اتفاقات تلخ تری برای حمل و نقل عمومی تهران باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا درصورت عدم تامین بودجه‌ی کافی برای نوسازی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران باید منتظر تکرار زنجیره‌ای حادثه‌ی پلاسکو باشیم گفت: شهرداری واقعا در این قضیه به طور دائم در حال پیگیری است. در ادوار گذشته و حداقل در آن دوره‌ای که حادثه‌ی پلاسکو رخ داد بنده در جریان کار بودم و الان هم هستم. اما مساله آنجاست که بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف حاکمیتی و مراجع قانونی و آن هماهنگی‌هایی که باید به شکل ویژه تری برای مقابله و جلوگیری از این نوع مسائل اتفاق بیفتد هنوز به انجام نرسیده است. به خاطر اینکه ما در مدیریت شهری در مقام برخورد با تخلفات و رفتارهای خلاف قانون نیستیم. در زمینه‌ی آن احکامی که ما داریم و آن پیگیری‌هایی که مثلا سازمان آتش نشانی دارد ضمانت اجرایی محدودی وجود دارد.

وی اذعان داشت: متاسفانه خود آن کسانی که اقدام به احداث ساختمان برای مراکز و ادارات می‌کنند برای رعایت ضوابط احساس مسوولیت نمی‌کنند. در مراعات احکام قانونی هیچ وقت هیچ چیزی جای اراده‌ی فردی افراد را نمی‌گیرد. ما باید نظارت‌ها را چند برابر بکنیم. اما از طرف دیگر هم آموزش شهروندی و هم در عین حال آن روحیه‌ی مسوولیت پذیری از خود شهروندان گرفته تا مسوولان باید تقویت بشود. هیچوقت یک سیستم نظارتی خیلی قوی یا سیستم امنیتی یا سیستم انتظامی جای احساس مسوولیت و ادای وظیفه فردی را نمی‌گیرد. آن کسی که یک ساختمان اداری می‌سازد یا یک مجموعه‌ی تجاری را اداره می‌کند باید درباره‌ی رعایت احکام قانونی احساس مسوولیت داشته باشد.

نادعلی اضافه کرد: چنین فردی اگر برای حفظ جان خود و اطرافیانش احساس مسوولیت نکند و ضوابط را بر اساس این احساس مسوولیت رعایت نکند ما هم خیلی نمی‌توانیم او را مجبور به رعایت این مقررات بکنیم. البته خیلی از این رویه‌های خارج از ضوابط پنهان است. بسیاری از این نوع ساختمان‌های ناایمن هم البته مورد شناسایی قرار گرفته و به صاحبانشان هم اعلام شده، اما باز اتفاقی نمی‌افتد. درواقع همه‌ی این موارد مکمل هم هستند. البته این هم دلیل نمی‌شود تا دستگاه‌ها و نهادهای مختلف وظایفی که در این زمینه دارند را به انجام نرسانند. همه این‌ها پازل‌هایی هستند که باید در کنار هم قرار بگیرند تا آن اتفاق مطلوب در زمینه‌ی ایمن سازی ساختمان‌ها رخ بدهد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...