نسخه چاپی

ورزش سدی برابر سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران

فریدون حسن

حر‌ف‌های دیروز الساندرا کمپدلی، سرمربی ایتالیایی تیم ملی والیبال بانوان ایران را باید با دقت خواند، به‌خصوص آن قسمت از حرف‌هایش که می‌گوید: «از چیز‌هایی که در ایران دیدم، خیلی هیجان‌زده شدم. خیلی اشتیاق دارم تجربه‌ای را که از حضور در ایران داشتم با ایتالیایی‌ها به اشتراک بگذارم. در ایتالیا خانم‌های زیادی وجود ندارد که با عشق و علاقه کار کنند. می‌خواهم وقتی به ایتالیا برگشتم این را مطرح کنم که چقدر امکانات در ایران وجود دارد. ایران استحقاق این را دارد که دنیا بداند چقدر برای والیبال زنان برنامه دارند. اغلب اوقات کسی ایران را نمی‌شناسد و نقطه‌نظرات مثبتی راجع به ایران وجود ندارد. من فهمیدم نقطه‌نظرات اغلب اوقات خام و ناپخته است.»
چند سال قبل دیداری داشتم با مرحوم ایرج دانایی‌فرد، ستاره سال‌های دور فوتبال ایران، خاطره جالبی داشت از بازی ایران و اسکاتلند و دوستی‌هایی که بعد از آن شکل گرفته بود. او می‌گفت: «بازیکنان اسکاتلند وقتی برای گردش به ایران آمدند، به ما می‌گفتند تصور می‌کردند ما با شتر تردد می‌کنیم و در بیابانی بی‌آب و علف زندگی می‌کنیم.»
حالا همان حرف‌ها، به گونه‌ای دیگر و با زبانی دیگر و از دهان یک خارجی دیگر که با نگاهی کاملاً منفی و سیاه نسبت به جامعه و ورزش ایران پا به کشورمان گذاشته، بیان می‌شود. این همان تأثیر و روشنگری ورزش در شناساندن جامعه ایرانی به جهان است، آن هم در شرایطی که دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی و مردم ایران با انواع و اقسام ترفند‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای سعی دارند چهره زیبای ایران را سیاه نشان دهند و طوری وانمود کنند که در جامعه ایران چیزی جز خشونت و تضییع حقوق بشر وجود ندارد. آن‌ها می‌خواهند به‌گونه‌ای وانمود کنند که زنان در جامعه ایران حقی جز خانه داری و فرزندآوری ندارند. هرچند برخی داخلی‌ها هم برای رسیدن به مقاصد خود همصدا با آن‌ها می‌شوند، اما حالا پیشرفت ایران در زمینه ورزش بانوان، نه از زبان یک ایرانی که از زبان کسی بیان می‌شود که نماینده فدراسیون جهانی والیبال برای توسعه والیبال بانوان در ایران است و قرار است هدایت تیم ملی بانون را هم بر عهده داشته باشد.
همه خوب می‌دانیم که ورزشکاران کشورمان از جمله بانوان شایسته ایران با چه مشکلات و معضلاتی روبه‌رو هستند و چگونه از کمبود‌ها و ناملایمات می‌نالند، اما باید اذعان کرد حتی در همین شرایط هم ورزش کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشته که بیشتر از آنکه به چشم خودمان بیاید دیگران را متعجب کرده است. دیگرانی که با نگاهی منفی و کاملاً سیاه تحت تأثیر تبلیغات معاندان به ایران می‌آیند، اما همگی متعجب می‌شوند.
این همان تأثیرگذاری ورزش است که لزوم سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به آن را یادآور می‌شود. فراموش نکنیم که در اوج تحریم‌ها و محاصره‌ها، همین ورزش و به‌خصوص والیبال بود که بزرگ‌ترین قدرت‌های والیبال جهان را به ایران آورد. از یاد نبریم که همین ورزشکاران بودند که در اوج تحریم‌های چند ساله اخیر صدای مردم ایران را روی سکو‌های قهرمانی المپیک و رقابت‌های بین‌المللی فریاد زدند.
حرف‌های دیروز کمپدلی در ادامه همین روند نمونه آشکاری است از شرایط ورزش کشور، به‌ویژه بانوان. شرایطی که هرچند هنوز با ایده‌آل فاصله زیادی دارد، اما برای کسی که حتی تصوری از ورزش در ایران ندارد جای تعجب دارد، به حدی که می‌خواهد در بازگشت به ایتالیا، سفیر پیشرفت ورزش و امکانات موجود در ایران شود و این یک پیروزی بزرگ برای ورزش ایران به حساب می‌آید و صدالبته به مسئولان ورزش و دیگر مسئولان کشور گوشزد می‌کند که باید به ورزش نگاهی جدی‌تر داشته باشند و در مسیر توسعه و پیشرفت آن حرکت و برنامه‌ریزی کنند، چراکه ورزش می‌تواند زبان گویای حق‌طلبی، فرهنگ و عقاید ایران و ایرانی باشد، حتی اگر تمام دنیا کمر بسته باشند تا تصویری سیاه از ایران را به نمایش بگذراند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...