نسخه چاپی

طاهری: وزیر ورزش پس از ملاقات با شیخ سلمان چه كار كرد؟/ رصد برخی حرف‌ها در حذف سرخابی‌ها موثر بود

عکس خبري -طاهري: وزير ورزش پس از ملاقات با شيخ سلمان چه کار کرد؟/ رصد برخي حرف‌ها در حذف سرخابي‌ها موثر بود

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس گفت:‌ وزیر ورزش و رئیس سابق فدراسیون فوتبال پس از دیدار با شیخ سلمان چه كارهایی نكردند كه اكنون سرخابی‌ها از آسیا حذف شدند.

به گزارش نما، علی‌اکبر طاهری، در مورد فاجعه حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت:‌ دلم می‌خواهد اصحاب رسانه بیشتر مسلط باشند تا وقتی فردی مواردی را مطرح می‌کند، متوجه شوند حرف‌هایش منطبق با واقعیات است و به این شکل از فرافکنی، تشویش اذهان عمومی یا مبری کردن خودش جلوگیری کنند. از همه رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری فارس می‌خواهم این مسائل را جدی بگیرند. همه رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری باید به الفبای موضوع مسلط باشند تا ببینند طرف مقابل‌شان در موضوع صحبت می‌کند یا خارج از آن و برای فرافکنی حرف می‌زند.

وی افزود: در این یکی دو ماه اخیر دیدیم خیلی‌ها آمدند و گفتند کار کسب مجوز حرفه‌ای تمام و حل شد. نمی‌خواهم از فرد خاصی اسم ببرم اما اگر اهالی رسانه بخشی از پایه کار را بدانند، موضوع را هدایت می‌کنند زیرا هدایت‌گری بحث به گردن شان است و می‌توانند در مسائل مختلف اصلاح و بهبود ایجاد کنند.

مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس اضافه کرد: تقریبا از سال ۲۰۱۹ کار کسب مجوز حرفه‌ای شروع شد. وقتی من در خدمت باشگاه پرسپولیس بودم، افرادی به عنوان ممیزی آمدند تا بر اساس الزاماتی که در یک مقطع مطرح بود روی پلن و برنامه خود مرحله به مرحله کار را پیش برده و پیاده‌سازی کنند. ممیزها ناگهان نمی‌گویند باید تمام مراحل، استانداردها و نقاط مدنظر را پیاده کنید زیرا این کار زمان‌بر است. ابتدا باید بسترهایی فراهم و امکاناتی ایجاد شود تا بتوان الزامات را به عنوان یک روش و مدل کاری درآورد.

طاهری عنوان کرد: ۴۸ ساعت در کنار ممیزها بودم و وقت گذاشتم تا بتوانیم مجوز حرفه‌ای را کسب کنیم. در آن زمان هم کم و کسری‌هایی داشتیم اما کار را انجام داده و تمام مدارک را در زمان خودش بارگذاری کردیم. در مرحله بعدی طبق صحبتی که با مأموران ممیزی داشتم باید الزامات بیشتری را رعایت می‌کردیم و نقطه نظرات دیگری به آن چیزی که در سطح قبلی بود اضافه می‌شد. مأموران ممیزی سؤالاتی دارند و چک‌لیستی در دست‌شان است. انجام شدن یا نشدن هر موضوعی را علامت می‌زنند و در نهایت اعلام می‌کنند بارگذاری کامل شده یا نشده، مدارک را تحویل داده یا نداده‌اید و در نهایت آنها را قبول یا رد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید دو موضوع شکلی و محتوایی را هم در نظر گرفت. متأسفانه برخی خیلی به این دو موضوع توجه نمی‌کنند. بحث شکلی یعنی مدارک‌تان به زبان انگلیسی باشد، در زمان مقرر آنها را تحویل بدهید، حساب‌رسان صورت‌های مالی را تأیید کنند و .... زمان مدیریت خودم در پرسپولیس، شخصا بحث حسابرسی را پیگیری کرده و اسناد معتبری تحویل دادیم. مورد دیگر بحث محتوایی است. یعنی وقتی صورت‌های مالی را ارائه دادید اگر مدارک تان نشان بدهد باشگاه ضررده است، نباید سازمان حسابرسی آنها را تأیید کند یا در مورد آکادمی مشکلاتی مثل انجام نشدن بازی، بازیکن نداشتن دارید یا روش‌های تمرینی‌تان درست نیست نباید مدارک خلاف واقع ارائه بدهید. زیرا در صورت ایراد محتوایی کار خراب می‌شود.

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس ادامه داد: AFC فقط می‌خواهد بحث حرفه‌ای‌گری پیاده شود. بحث تحریم یا مشکل داشتن‌شان با ما موضوع دیگری است اما AFC تمام باشگاه‌های چینی را هم رد کرد. این موضوع نشان می‌دهد کنفدراسیون الزاماتی را در نظر گرفته و ابلاغ کرده است. نمی‌گویم این موارد سختگیرانه است اما باید از لحاظ شکلی و محتوایی انجام شوند. یکی از نکاتی که در آن زمان به آن رسیده‌ام بحث درآمدزایی باشگاه از طریق مسائلی مثل حق پخش،‌ بلیت‌فروشی، درآمدهای تجاری و ... بود که باید خیلی شفاف اعلام می‌شد.

طاهری تصریح کرد: در همان زمان بحث بلیت‌فروشی را مطرح کردیم و خیلی هم با مسؤولان فدراسیون و سازمان لیگ درگیر شدیم زیرا خلاف کرده و ۱۱ سال برخلاف کار حرفه‌ای بلیت‌فروشی بازی‌های ما را بر عهده گرفتند. ۵ سال پیش متوجه شدیم مجمع باشگاه باید جدا شود. به همین دلیل نزد طیبی، مدیرکل امور مجامع وزارت اقتصاد رفتم. این صحبت من آدرس است و از رسانه‌ها خواهش می‌کنم پیگیری‌اش کنند. نمی‌خواهیم فقط شعار داده و بحث‌های نظری مطرح کنیم. می‌توانید از این فرد بپرسید آیا طاهری گفت به حساب‌های مالی باشگاه پرسپولیس عدم اظهارنظر خورده است؟ در این حالت یعنی حساب‌های ما رد شده و کار محتوایی ایراد دارد حتی اگر آنها را انگلیسی نوشته و سر وقت بارگذاری می‌کردیم به دلیل رد شدن در حسابرسی توسط ممیز AFC هم رد می‌شد.

وی توضیح داد: اکنون بحث مالیاتی دو باشگاه مطرح شده و دلیل اصلی این موضوع هم علی‌الرأس بودن مالیات است. مدیران باشگاه‌ها به این موضوع توجه نداشتند اما در زمان خودم مالیات پرسپولیس را از علی‌الرأس بودن در آورده و مطلوب کردم. برگه مفاصا حساب مالیاتی دوره خودم را گرفتم و برای دوره مالی یک تیر ۹۵ تا ۳۱ خرداد ۹۶ مبلغ ۳۶ میلیون تومان مالیات دادم. برای رعایت قانون چنین کاری انجام دادم. طیبی به حدی از این اقدام خوشحال شد که گفت کار بزرگی کردی و می‌خواهم تو را ببوسم اما وقتی به وزارت ورزش رفته و گفتم چنین کاری انجام دادم، خیلی برای وزیر و معاونانش ملموس نبود که چه کار بزرگی انجام شده است. حتی در مورد مجمع هم با طیبی بحث کردم قرار شد با لطف و پیشنهاد وی، سه وزارتخانه عضو مجمع پرسپولیس و سه وزیر هم عضو مجمع استقلال شوند.

مدیرعامل اسبق پرسپولیس اظهار داشت: قرار شد این موضوع را به وزیر اقتصاد ارائه بدهیم تا در هیأت دولت مراحل خودش را طی کند. اگر هیأت دولت تصویب می‌کرد کار تمام بود. این کاری که امسال آقایان می‌خواستند در لحظه آخر انجام بدهند و گفتند وزارت اقتصاد پرسپولیس و وزارت صمت استقلال را بگیرد چند سال پیش ما هم می‌خواستیم انجام بدهیم اما چرا در این دو سه ماه انجام نشد و لحظه آخر یادشان افتاد. چنین کاری انجام ندادند. الان هم می‌گویند فلان شخص در کمیته استیناف اعلام کرده بحث جداسازی مجامع استقلال و پرسپولیس صوری بوده است.

طاهری ادامه داد: ۵ سال پیش ما چنین کاری انجام دادیم و به وزیر گفتیم مراحل را پیگیری کن اما نه تنها از این پیشنهاد استقبالی نشد بلکه به من گفتند خودمان کار را انجام می‌دهیم. این کار نشدنی نیست و ظرف یک تا دو ماه با توجه به دستور جلسات دولت زمان می‌برد. خیلی هم پیچیدگی ندارد. در این ارتباط کار خود را انجام دادیم و در ادامه سراغ مالیات رفتیم. در آن زمان پرسپولیس بالای ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات علی‌الرأس داشت. هیچ زمانی این باشگاه سودده نبوده که بخواهند برایش مالیات بر عملکرد در نظر بگیرند. همچنین با توجه به کارهای ورزشی و فرهنگی شامل معافیت‌های خاص هم می‌شوند.

وی اظهار داشت: در آن زمان جلساتی با تقوی‌نژاد، مسؤول امور مالیاتی و وزیر اقتصاد برگزار کردیم و مالیات پرسپولیس را در مسیر ماده ۲۵۱ مکرر انداختیم. تمام نامه‌نگاری‌ها موجود است. در آن زمان من و رضا افتخاری همراه با تیم مالی استقلال و پرسپولیس به دفتر رئیس سازمان امور مالیاتی رفتیم. وی کارشناسانش را دعوت کرد و مصوب کردند بحث ماده ۲۵۱ مکرر در مورد مالیات استقلال و پرسپولیس انجام شود. یعنی صورت‌های مالیاتی علی‌الرأس بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد تا ببینند اگر سود کرده‌ایم و مواردی است که مشمول مالیات شود برایشان مالیات بدهیم و برای مسائلی که مشمول مالیات نمی‌شود، مالیات در نظر نگیرند.

مدیرعامل اسبق پرسپولیس اضافه کرد: در آن زمان باشگاه پرسپولیس مبلغی بالای ۱۰۰ میلیارد بدهی مالیاتی داشت اما با این اقدام شاید مالیات به ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسید. اما بعد از رفتن من از پرسپولیس چنین موضوعی پیگیری نشد. حتی شنیدم یکی از مدیران بعد از من در باشگاه گفته بود وقتی قرار است پرسپولیس خصوصی شود نیازی نیست دنبال پیگیری مالیات باشیم. هر کسی می‌خرد خودش مالیات پرسپولیس را بدهد. در صورتی که قیمت باشگاه با مالیات بالا و پایین می‌شد. با این کار می‌توانستند سرفصلی از دیون معوقه را برطرف کنند اما چنین کاری انجام ندادند. دلیلش هم آشنا نبودن به مسائل قانون تجارت است.

وی توضیح داد: هر پستی ویژگی‌های خاص خودش را می‌خواهد. بازیکن، مربی و مدیریت ویژگی‌ خودش را می‌خواهد. همانگونه که شخصیت مالی، اداری، حقوقی و ... شخصیت خاص خودش را طلب می‌کند. نمی‌توان فرد توانمند در امور اداری را برای مدیریت ورزش انتخاب کرد. همانگونه که نمی‌توان فرد خیلی خوب در ورزش را برای امور مالی یا حقوقی انتخاب کرد. هر چیزی تخصص و تجربه خودش را می‌خواهد. از همه مهمتر آشنایی با قانون تجارت و قوانین مرتبط با یک پست است. متأسفانه اکنون می‌بینیم طرف می‌گوید من در گذشته مدیر باشگاه نبودم. در این مدت که بودی چه کار کردی؟ کسب مجوز حرفه‌ای اولویت کار است. حرف من فقط در مورد مدیر باشگاه نیست بلکه در خود وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم باید کارها را انجام می‌دادند.

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس در خصوص نقش فدراسیون فوتبال در حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا تصریح کرد: بحث من با فدراسیون فعلی نیست زیرا خودم با فدراسیون‌های قبلی بحث داشتم. آنها حاضر نیستند به درست شدن کار تن بدهند و زیر بار چنین کاری نمی‌روند. اگر بخوهید کاری را تغییر بدهید، نیاز به برهم ریختن و جراحی دارد. آن موقع کمیته‌های بدوی و استیناف را به خودمان نداده بودند اما به مسئولان فدراسیون گفتم خودتان پیش ممیزی کنید. البته این اقدام هم باید پله پله باشد و نمی‌توان ناگهان دست را باز کرد و به پیکر باشگاه‌ها زد. گفتم جای اینکه AFC ما را رصد کند، خودتان باشگاهی که مدارکش مشکل دارد رد کنید. این کار چه اشکالی دارد؟ باشگاهی که درآمد ندارد نباید با رقم سنگین قرارداد ببندد و باید جلوی ثبت قراردادهای باشگاه بدهکار را گرفت. این مسائل پیش ممیزی است.

طاهری ادامه داد: AFC نه فقط برای ما بلکه با خیلی از باشگاه‌های بزرگ در سطح آسیا تعارف نکرد. ما هم نباید با خودمان تعارف کنیم. با این کار فوتبال‌مان درست می‌شود و به این فاجعه نمی‌رسیم اما اگر بخواهیم همچنان مماشات کنیم، وضعیت از این هم بدتر می‌شود. نمی‌دانم چرا برخی رسانه‌ها ساکت هستند. وزیر ورزش یکی دو سال قبل همراه با رئیس فدراسیون به AFC رفت و از مسئولان کنفدراسیون برای رفع مشکلات باشگاه‌ها وقت گرفت اما در این مدت چه کاری انجام شد؟ برخی کارها دقیقه ۹۰ درست شد اما ناگهان یک نفر گفت این کار ظاهری است.

وی در خصوص اینکه آیا صحبت‌های اخیر برخی مسئولان کمیته‌های بدوی و استیناف در حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا تاثیرگذار نبود، پاسخ داد: در پرونده مانوئل ژوزه با پرسپولیس، دادگاه CAS فیلم های تلویزیون خودمان را پخش کرد! اگر من بگویم فردی این‌ فیلم‌ها را عمدی فرستاده است، هم تاثیری در اصل موضوع ندارد. زمان خودم اگر از پرسپولیس شکایت می‌کردند سکوت می‌کردم. هرچند این اقدام با جوسازی‌هایی همراه می‌شد و آن برنامه شبانه که کارش فقط به هم ریختن و بالا بردن مبلغ تبلیغاتش بود، از این سکوت من سوءاستفاده می‌کرد اما می‌دانستم اگر حرفی بزنم، صحبت‌هایم رصد می‌شود. ما مسائل را می‌داتی. چرا باید حرفی بزنیم که می‌دانیم رصد می‌شود؟

مدیرعامل اسبق پرسپولیس ادامه داد: رئیس فدراسین اسبق فوتبال می‌گوید ۱۱ سال است اسناد جعلی به AFC داده‌ایم. آیا این حرف جایی رصد نمی‌شود یا خود مسئولان AFC متوجه نمی‌شوند؟ وقت صورت مالی سال گذشته را برای امسال هم تحویل می‌دهید، آیا فردی که در کنفدراسیون نشسته و این صورت‌ها را بررسی می‌کند، متوجه چنین کاری نمی‌شود؟ اهل فن با نگاهی به اعداد و واژه‌ها متوجه می‌شود. این اقدامات سبب حذف تاسف آور دو باشگاه از آسیا می‌شود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...