نسخه چاپی

گرامیداشت سیدالشهدای مقاومت در تجمع ۹ دی ملت/ سخنرانان چه گفتند؟

عکس خبري -گراميداشت سيدالشهداي مقاومت در تجمع ? دي ملت/ سخنرانان چه گفتند؟

دی‌ماه شروع پیروزی انقلاب مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به حساب می‌آید. احمد رشیدی مطلق هر كه بود، ماهیت تفكر طاغوت را در روزنامۀ اطلاعات منتشر كرد.

به گزارش نما، حمید بناء، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در مطلبی نوشت:

ای کاش می‌شد دی‌ماه را از تقویم هجری خورشیدی حذف کنیم. به گمانم خود ننه سرما مشکلی با این پیشنهاد نداشته باشد ولی حتماً به کاسبان داخلی و خارجی کربلای 4 برمی خورد. به هر حال خیلی‌ها از نمد کربلای چهار برای خودشان کلاه بافته اند و با ناگفته هایش مردم را فریب می‌دهند.

اما نه! چرا حذف، اصلاً به خاطر نهمین روزش هم که شده دی‌ماه باید در سال شمار ما پررنگ شود. عجب روزی بود آن روز باشکوهی که مردم بساط فتنه‌گرها را بر هم زدند و ثابت کردند انقلاب ما رنگ شدنی نیست. خدا کند مدیران و مسئولین مملکت هم رنگ عوض نکنند و برای حال خوب کهن‌تمدن ایران زمین جان بدهند.

بگذریم! این دی‌ماه پرحادثه به میانه نرسیده تقویم جلالی را به آتش می‌کشد. امان از آن بامداد لعنتی و شعله ای که از بغداد به جانمان افتاد. جناب سعدی کجاست که ببیند شبی دود خصم آتشی برفروخت / شنیدم که کل عالم بسوخت. شهادت حاج قاسم تمام معادلات دنیا را بهم ریخت. بعید است به این زودی ها برف و کولاک دیماه این داغ جانسوز را سرد کند. حاجی حالا برای ما یک فرهنگ و مکتب است. فرهنگ و مکتبی که دیر یا زود بدون نیاز به سازمان و بنیاد و ردیف بودجه ، جهانی می‌شود.

در ادامه باید به عملیات نصر دفاع‌مقدس در پانزدهم دی‌ماه هم اشاره کنیم. عملیاتی که معراج دانشجوهای پیرو خط امام ره به فرماندهی سیدحسین علم‌الهدی شد. این‌روزها یادمان شهدای هویزه روایتگر رزم و شهات مظلومانۀ آنها در شانزدهمین روز دی‌ماه است.

جانم برایتان بگوید که این دی‌ماه پر هیاهو ترافیک سنگینی در روزهای نوزدهم و بیستم و بیست‌ویکمش دارد. نوزده دی‌ماه شروع پیروزی انقلاب مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به حساب می‌آید. احمد رشیدی مطلق هر که بود، ماهیت تفکر طاغوت را در روزنامۀ اطلاعات منتشر کرد. مردم و طلاب قم در اعتراض به هتاکی صورت گرفته به خیابان آمدند. در مقابل مقامات نظامی و امنیتی وقت دستور آتش دادند که منجر به شهادت تعدای از روحانیون و مردم شد. خون شهدای نوزدهم دی خیلی زود یخۀ نظام شاهنشاهی را گرفت و یک سال بعد ، در همان بهمن خونین جاویدان معروف ، انقلاب به پیروزی رسید.

نوزدهم دی‌ماه یک حماسۀ دیگر را هم در کارنامه‌اش دارد؛ عملیات کربلای پنج. بعد از توقف عملیات کربلای چهار ، فرماندهان جنگ در تصمیمی حیاتی و بسیار بزرگ عملیات جدیدی را آغاز کردند که با دلاوری رزمنده‌ها، به یکی از ماندگارترین نبردهای دوران دفاع‌مقدس تبدیل شد. خیلی ها معتقدند اگر روند کربلای پنج ادامه پیدا می‌کرد، بغداد چاره‌ای جز تسلیم نداشت. گفتیم بغداد یاد شهید حاج قاسم سلیمانی افتادیم که نقش پررنگی در کربلای پنج داشت.

تاریخ معاصر ایران در بیستمین روز دی‌ماه شهادت میرزا تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر را پشت سر گذاشته است. شخصی که سابقۀ روشنی در اذهان مردم ایران دارد. وی به جرم تلاش در مسیر رفاه و آسایش مردم از مقام صدراعظمی ناصرالدین شاه عزل و به کاشان تبعید شد و در همانجا به قتل رسید.

و اما بیست و یکم دی‌ماه و شهدای یگان ویژه فاتحین تهران در خانطومان سوریه. چه دسته‌گلهایب در یک شب تقدیم اسلام شدند؛ یکی از یکی خوشبوتر و زیباتر. نور به قبر حاج قاسم ببارد که هر جای کتاب حماسه و جهاد چهل سال اخیر را باز کنی ، ردّ و نشانش به چشم می‌خورد. حاجی در دهۀ نود با سازماندهی نیروهای جهادی امت اسلام خطر بزرگی را از سر مردم منطقه دفع کرد.

بیست و ششم دی‌ماه هم که نیازی به گفتن ندارد؛ فرار شاه از ایران. تیتر درشت روزنامۀ اطلاعات و تصاویر شادمانی مردم بخشی از میراث معنوی ایران‌زمین به شمار می‌رود.

آخرین مناسبت تقویمی دی‌ماه شهادت فدائیان اسلام است. چه عنوان قشنگی؛ فداییان اسلام. سلام خدا بر شهیدان نواب صفوی و یاران عزیزش که در روز بیست و هفتم دی‌ماه به دست جلادان شاه تیرباران شدند.

اجازه بدهید جملۀ اول یادداشت را پس بگیرم. کاش دی‌ماه در تقویم هجری خورشیدی تکثیر شود. عجب ماه مهمی است این نخستین ماه آخرین فصل سال.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...