نسخه چاپی

ساخت اولین نمایشگر OLED انعطاف‌پذیر با فناوری چاپ سه‌بعدی

عکس خبري -ساخت اولين نمايشگر OLED انعطاف‌پذير با فناوري چاپ سه‌بعدي

تهران- ایرنا- محققان برای اولین بار موفق شدند یك نمایشگر اولد (OLED) ‌انعطاف‌پذیر را به طور كامل با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی بسازند.

به گزارش نما، ابعاد این نمایشگر در هر طرف حدود ۱.۵ اینچ و دارای ۶۴ پیکسل است که تمام آن‌ها به درستی کار می‌کنند و نوردهی دارند. انعطاف‌پذیری این نمایشگر، آن را به گزینه مناسبی برای بسیاری از کاربردها از جمله نمایشگر گوشی‌های تاشو تبدیل کرده است.

محققان دانشگاه مینه‌سوتا واقع در آمریکا برای ساخت این نمایشگر از یک چاپگر سه‌بعدی سفارشی استفاده کردند که دو روش چاپ سه‌بعدی را با یکدیگر ترکیب می‌کند. آنها توانستند ۶ لایه مختلف نمایشگر را با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی چاپ کنند. برای این منظور الکترودها، اتصالات الکترونیکی، عایق و لایه پوششی با استفاده از روش اکستروژن چاپ شدند؛ در حالی که برای چاپ لایه‌های فعال از روش اسپری در دمای اتاق استفاده شد.

این نمایشگر بعد از ۲۰۰۰ چرخه تا شدن، پایداری خود را حفظ کرد و نشان داد که می‌توان از آن در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی و نرم استفاده کرد.

به گفته محققان مرحله بعدی کار، چاپ سه بعدی نمایشگرهای OLED جدیدی است که وضوح تصویری بالاتری داشته و شفافیت آن‌ها بهینه باشد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.
منبع: ایرنا

۱۴۰۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...