نسخه چاپی

بررسی مرگ و میر قلبی در زمین فوتبال در دوران كرونا/ حسن میرزایی: بازیكنان علامت‌دار تمرین و بازی نكنند

عکس خبري -بررسي مرگ و مير قلبي در زمين فوتبال در دوران کرونا/ حسن ميرزايي: بازيکنان علامت‌دار تمرين و بازي نکنند

رئیس دپارتمان پزشكی فدراسیون فوتبال با اشاره به مرگ و میرهای قلبی در زمین فوتبال تأكید كرد به بازیكنان علامت‌دار اجازه تمرین و بازی داده نشود.

به گزارش نما، دکتر بهار حسن میرزایی رئیس دپارتمان پزشکی فدراسیون فوتبال به موضوع مرگ قلبی بازیکنان در زمین فوتبال اشاره کرد و گفت: تمامی مشکلات قلبی در معاینات شناسایی نمی‌شوند. برای مثال، در موارد میوکاردیت یا التهاب بافت عضلانی قلب ناشی از عفونت با برخی ویروس‌ها، پیشگیری از ایجاد این عارضه بسیار مهم است، زیرا به راحتی قابل شناسایی نیست. از این رو، هیچ بازیکنی، نباید در حالی که مبتلا به یک بیماری ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و یا کروناست و علامت‌دار شده، اجازه تمرین و بازی داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع اخیراً و طی دوران پاندمی کرونا اهمیت بالای خود را نشان داده است. علیرغم اینکه درگیری‌های قلبی حین ابتلا به کرونا وجود دارد، احتمال ایجاد میوکاردیت با تأخیر در بازیکن به دنبال ابتلا به کرونا وجود دارد. این موضوع حتی در مواردی به دنبال واکسیناسیون هم گزارش شده است. با وجودی که میزان گزارش‌ها بسیار اندک بوده، اما اهمیت آن بالاست.
رئیس دپارتمان پزشکی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: علاوه بر میوکاردیت که ممکن است طی ارزیابی‌های قلبی شناسایی نشود و می‌تواند کشنده باشد، حالت دیگری به نام «کومورشیو کوردیس» نیز می‌تواند رخ دهد که ناشی برخورد جسم سفت با سرعت بالا به قفسه سینه است و منجر به ایست قلبی می‌شود. این حالت نیز ناشی از حادثه بوده و در ارزیابی‌های قلبی قابل شناسایی نیست. پیشگیری از ایجاد کومورشیو کوردیس شاید تقریباً غیرممکن باشد، با این حال با تشخیص و احیای صحیح و به موقع می‌توان جان بازیکن را نجات داد.

حسن میرزایی تصریح کرد: با وجودی که معاینات قلبی نمی‌تواند صد درصد مشکلات قلبی را شناسایی کند، اما یک شرح حال دقیق فردی و خانوادگی، معاینه قلبی، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و در موارد لازم تست ورزش، تست‌های خونی، ارزیابی‌های هسته‌ای و MRI قلب می‌تواند قسمت عمده مشکلات قلبی در بازیکن را شناسایی کند.

«این اقدامات لازم هستند، اما کافی نیستند.»، وی با بیان این جمله اظهار داشت: لازم است بعد از الزام معاینات قلبی در بازیکنان، در قدم اول بازیکنان دارای علائم، به هیچ وجه تا بهبودی کامل و ارزیابی‌های‌ لازم اجازه بازگشت به تمرینات و مسابقه را نداشته باشند. استادیوم‌ها و محل تمرین تیم‌ها نیز باید مجهز به امکانات پزشکی و پرسنل آموزش دیده باشند. برگزاری تمرینات و مسابقات بدون حضور کادر پزشکی آموزش دیده، آمبولانس و دستگاه شوک قلبی مجاز نیست.

رئیس دپارتمان پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: ابزار بعدی ما در پیشگیری از مرگ افراد در فوتبال آموزش است. تمام بازیکنان، کادر تیم، کادر برگزارکننده بازی، داوران و... باید در ارتباط با تشخیص صحیح و به موقع مرگ قلبی، نحوه مدیریت شرایط، اقدامات لازم، احیای قلبی، استفاده از دستگاه شوک، آموزش ببینند. در کنار انجام معاینات کامل سالانه در مرکز ایفمارک و الزام برگزاری مسابقات فوتبال با حضور آمبولانس، دستگاه شوک قلبی و کادر پزشکی، برگزاری دوره‌های آموزشی نیز شروع شده است و با همکاری سازمان لیگ، ایفمارک، هیئت‌های استانی و باشگاه‌ها گسترش و ادامه خواهد یافت.
منبع: فدراسیون فوتبال

۱۴۰۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...