نسخه چاپی

نقش وزارت بهداشت در واكسیناسیون ۸۰ درصدی جامعه

عکس خبري -نقش وزارت بهداشت در واکسيناسيون ?? درصدي جامعه

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: انتظار می رود برخی افراد كه دارای تعارض منافع و كارنامه نامناسب عملكردی در وزارتخانه هستند كنار گذشته شوند.

به گزارش نما، فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره طرح سوال از وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت ودرمان، تأکید کرد: بنده موافق طرح سوال از وزیر بهداشت و درمان و استیضاح او نیستم، وزیر بهداشت از وزرای انقلابی و فعال کشور و از معدود وزیران بهداشتی است که در دنیا با موج کرونا مبارزه خوب و موفقی داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره عملکرد وزارت بهداشت در ایام کرونا وزارت بهداشت گفت: با همکاری مجموعه دولت و وزارت خارجه برای تهیه ۱۰۰ میلیون دز واکسن در دولت سیزدهم و انجام روزانه ۱ میلیون واکسیناسیون و رکورد زنی در میان کشورهای دنیا تا حدود یک میلیون هفتصد هزار دوز تزریق روزانه را در عملکرد خود دارد که می‌توان آن را از مهمترین بخش های طلایی کارنامه وزیر دانست.
وی تأکید کرد: امروز تعداد مبتلایان به کرونا کاهش چشمگیری یافته و تغییر رنگ بندی کرونایی از قرمز به آبی را مرهون تلاش های وزیر بهداشت و همکاران مدافع سلامت هستیم، کاهش فوتی ها حدود ۵۰۰ نفر به زیر ۲۰نفر بسیار کار دشواری بود چرا که بسیاری از کشورهای غربی که مدعی در این حوزه که در همان ماه های نخست به واکسن دست پیدا کردند در عرض بیش از یکسال تزریق واکسیناسیون به ۷۰ درصد واکسیناسیون عمومی نرسیده اند. اما در کشورمان شاهد هستیم که بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن و حدود ۸۰ درصد از مردم جامعه ظرف ۱۲۰ روز واکسینه شده اند و تکرار دوزها تا دوز سوم کارنامه درخشانی به شمار می آید.

محمدبیگی به طرح سوال تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها چند ماه است که فعالیت خود را شروع کرده از این رو زود است که مجلس وارد طرح پرسش یا استیضاح وزیر شود، باید به وزارتخانه فرصت داد تا برنامه هایش را عملی و سزمین سوخته تحویل گرفته شده از دولت قبلی را بازسازی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به برخی تغییرات نظام سلامت در ایام مدیریت وزیر بهداشت کنونی اشاره و اذعان داشت: ما امروز شاهد تغییراتی در مدیریت سلامت هستیم که این تغییرات می تواند به نفع آینده سلامت مردم کشور باشد. برنامه ارتقای سلامت مادر و کودک، اجرای قانون حمایت از خانواده، تصویب بیمه ۹۰درصدی ناباروری در شورای عالی بیمه، تغییرات ساختاری در حوزه منابع انسانی و توسعه ای وزارت بهداشت، تصویب ۲۰ درصدی افزایش ظرفیت پزشکی کشور را می توان از جمله تلاش های وزیر بهداشت دانست. شاید هر وزیری به راحتی قبول نکند با تعارض منافع در این حوزه مبارزه کند، بنده فکر می کنم اینها جای تقدیر و تشکر دارد.

این نماینده مجلس، با برشمردن نقدهای وارد شده به وزیر بهداشت، تلاش برای رفع ضعف های وزارتخانه را خواستار شدند و اذعان کرد: انتقادهایی هم به وزیر محترم داریم، انتظار داریم وزیر بهداشت و درمان با نمایندگان مجلس ارتباطات بیشتری داشته باشند. مجموعه وزارتخانه گزارش های دقیق و جامع و کاملی را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کند و از طرفی دیگر حضور شخص وزیر در مجلس تقویت شود.

وی بیان کرد: سوالاتی که بسیاری از نمایندگان از وزیر بهداشت دارند، درد مردم است. بسیاری از پروژه‌های بیمارستانی ما از محل اعتبارات متوقف و یا ناقص باقی مانده که البته این موضوع به وزیر جدید به ارث رسیده است و درحال تبیین راه حل برای آن و گفتگو با مسئولان بودجه کشور برای جبران عدم پرداخت ۱۵۰۰۰ میلیارد تومن از محل یک درصد ارزش افزوده است تا بتوانند پروژه‌های عمرانی را حل و فصل نمایند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: انتظار می رود برخی افراد که دارای تعارض منافع و کارنامه نامناسب عملکردی در وزارتخانه هستند کنار گذشته شوند و برخی نابسامانی‌ها در حوزه توزیع بودجه و ۱میلیارد یورو اعتبار ویژه کرونا حل شود. با وزیر بهداشت در این موضوع جلساتی در کمیسیون برگزار شد که وی اعلام کرد برنامه هایی برای معضلات دارند.

وی با انتقاد از نحوه توزیع بودجه در استان‌ها، خاطرنشان کرد: درباره اعتبارات یک میلیارد یوروی ویژه کرونا متاسفانه ۷ استان هیچ بودجه ای در حوزه عمرانی دریافت نکرده اند، این در حالی است که به برخی استانها بالای ۱۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و در همین ردیف اعتبار گرفته اند. این تفاوت های پرداختی به برخی استان‌ها باعث ناراحتی نمایندگان مجلس از دولت قبل شده است.

محمدبیگی ادامه داد: بحث انتصابات حوزه سلامت تخصصی است و به راحتی نمی توان نظر داد، از سوی دیگر تامین نظر همه نمایندگان سخت است و دلسوزان بسیاری هم تلاش می کنند و نظر می دهند. ما انتظار داریم معاون حقوقی پارلمانی وزارت بهداشت نشستی را با نمایندگان دارای سوال مجلس داشته باشد و پاسخ‌های دقیق به نمایندگان ارائه شود که امروز در کمیسیون بهداشت سوال و جواب های خوبی رد وبدل شد. قطعا مجلس نیز به دنبال افزایش عدالت در حوزه سلامت است و درد مردم را منعکس می‌کند. امیدوارم فضای حزبی، جناجی و گروهی برای مطالبه از وزرا جاری نشود.

وی با اشاره به موضوع استیضاح و طرح سوال از وزیر، اظهارکرد: امروز وقت استیضاح نیست و هنوز برنامه‌های وزرا به بار ننشسته و اغلب مشغول آواربرداری ناشی از مدیریت قبلی هستند. باید سوال از وزیر مبتنی بر ادله جامع و منطقی و مستندات کافی و مبتنی بر عملکرد همان وزیر باشد، فضا اگر به سمت تسویه حساب‌های سیاسی و جناحی برود ممکن است روح مطالبه گری مجلس و نظارت و ارزیابی دقیق را دچار خدشه کند.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...