نسخه چاپی

تخصیص حق‌آبه «هامون» در گرو مذاكره با طالبان

عکس خبري -تخصيص حق‌آبه «هامون» در گرو مذاكره با طالبان

با لبریز شدن سد كمال‌خان در غرب افغانستان, این كشور ملزم به رهاسازی آب در رودخانه هیرمند و تامین حق‌آبه تالاب هامون است اما تاكنون این كار انجام نشده است.

به گزارش نما، سد کمال‌خان یکی از پروژه‌های مهم کنترل آب در افغانستان است که در ولایت نیمروز, بالای رود هیرمند قرار دارد. این سد که مخزن ۵۲ میلیون مترمکعبی دارد, بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را در افغانستان آبیاری می‌کند و بیش از ۹ مگاوات انرژی برق برای مردم این کشور تولید می‌کند.

بارش‌های دی ماه جاری در کشور افغانستان مخزن این سد را کاملا پر کرده است و آب از دیواره‌های سد کمال‌خان لبریز شده است. میزان بارندگی‌ها در غرب افغانستان به قدری بود که که سازمان جهانی هواشناسی به مسئولین این کشور هشدار وقوع سیل در پایین دست سد کمال‌خان را داده است.

با آبگیری کامل سد کمال‌خان انتظار می‌رود که افغانستان, حق‌آبه هر ثانیه معادل ۲۴ مترمکعب آب که بر اساس معاهده سال ۱۳۵۱ به آن متعهد شده است را در رودخانه هیرمند جاری کند و حق‌آبه ایران را از رودخانه هیرمند بپردازد اما به نقل از منابع محلی افغانستان آب لبریز شده از سد کمال‌خان به منطقه گودزره افغانستان منتقل شده و در آنجا به وسیله یک بند خاکی مهار شده است.
افغانستان در دو دهه گذشته از پرداخت حق‌آبه قانونی هیرمند به ایران سر باز زده و ادعای مسئولین این کشور مبنی بر پایبند بودن به مفاد معاهده سال ۱۳۵۱ در حد شعار بوده است. اقدامات این کشور در عدم تخصیص حق‌آبه ایران, منجر به خشک شدن تالاب هامون شده است.

در حال حاضر تالاب هامون به دلیل بارش‌های اخیر آبگیری شده است و اگر رهاسازی حق‌آبه این تالاب از سمت افغانستان صورت گیرید, بهترین فرصت برای احیای هامون مهیا می‌شود. در ماه‌های اخیر مسئولین وزارت خارجه مستقر نشدن دولت مرکزی را دلیل توقف مذاکرات با افغانستان برای رها سازی حق‌آبه هیرمند عنوان کرده‌اند اما اکنون که ۶ ماه از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان گذشته و این گروه کنترل کشور افغانستان را در دست گرفته است, بهانه‌ای برای تاخیر در مذاکرات وجود ندارد.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...