نسخه چاپی

امیرعبداللهیان در راه دهلی‌نو؛ تلاش ایران و هند برای ارسال گندم به افغانستان

عکس خبري -اميرعبداللهيان در راه دهلي‌نو؛ تلاش ايران و هند براي ارسال گندم به افغانستان

رسانه‌های هندی از سفر آتی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به هند و تلاش تهران و دهلی نو برای ارسال گندم به افغانستان خبر دادند.

به گزارش نما، در حالی‌که قرار است «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران به زودی عازم هند شود، دهلی نو نیز در پی استفاده از گزینه ایران برای ارسال گندم به افغانستان از طریق بندر جابهار است.

به نوشته وبگاه «تریبیون ایندیا» با وجود اینکه دهلی نو سه هواپیمای محموله دارو و واکسن را به کابل فرستاده است، محموله ۵۰۰۰۰ تنی گندم به افغانستان بیش از دو ماه در مرز پاکستان مسدود شده است.

بر اساس این گزارش، هند در جریان گفت‌وگوی «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه خود با همتای ایرانی، در جریان تبادل پیام تبریک سال نوی میلادی در روز شنبه، درباره مسیر جایگزین برای ارسال گندم به افغانستان گفت‌وگو کرده است.

هنوز هیچ تایید رسمی مبنی بر موضوع انتقال گندم از طریق بندر چابهار ایران مطرح نشده، اما جایشانکار درباره «گفت‌وگوی گسترده با همتای ایرانی خود پستی منتشر کرد که طی آن درباره مشکلات کووید، چالش‌های افغانستان، چشم‌انداز چابهار و موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.

این وبگاه نوشت، مهم‌ترین نکته، بی‌میلی نمایندگان بیمه برای دست ارسال محموله‌ به مقصد ایران می‌رود، زیرا آنها می‌ترسند در شبکه تحریم‌های اعلام‌شده توسط ایالات متحده درگیر شوند. حتی اگر این مسئله برطرف شود، مقامات به کمبود زیرساخت‌ها در ولایت نیمروز افغانستان برای تأمین محموله عظیم گندم اشاره کرده اند.

هفته قبل، وزارت خارجه هند اعلام کرد که در هفته‌های آینده در تامین گندم و بقیه کمک‌های پزشکی به افغانستان از طریق کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد گشایشی صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه هند درباره پروژه بندر چابهار گفت، بندر چابهاردر ایران به عنوان یک قطب ترانزیتی تجاری برای منطقه ظهور کرده و مسیری اقتصادی‌تر و پایدارتر برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به بازار جهانی است.

به نوشته روزنامه «هندوستان تایمز» وزیر خارجه هند گفت که دهلی نو مجموعاً ۸۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار متعهد شده است.

وزیر خارجه هند اخیرا در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر پروژه بندر چابهار گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه به این پروژه مربوط نیست. وی همچنین گفت که بندر چابهار کمک‌های بشردوستانه را به ویژه در زمان همه گیری کووید-۱۹ تسهیل کرده و هند از آن برای ارسال ۷۵۰۰ تن گندم به عنوان کمک غذایی به افغانستان در سال ۲۰۲۰ استفاده کرده است. در مجموع ۱۱۰۰۰۰ تن گندم و تاکنون ۲۰۰۰ تن حبوبات از هند به افغانستان انتقال یافته است.

در جریان سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران در ماه می ۲۰۱۶، توافقنامه سه جانبه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین‌المللی بین هند، ایران و افغانستان امضا شد. هند در توسعه مرحله اول پایانه شهید بهشتی این بندر با همکاری دولت ایران مشارکت دارد.

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد. وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

۱۴۰۰/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...