نسخه چاپی

زارع: منابع ارزی حاصل از صادرات نفت به نرخ سامانه معاملات الكترونیكی به فروش می رسد

زارع: منابع ارزي حاصل از صادرات نفت به نرخ سامانه معاملات الکترونيکي به فروش مي رسد

سخنگوی كمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت : به دولت و دستگاه های اجرایی ماده ۵ قانون مدیریت خدمات كشوری اجازه داده شد كه منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی ، فرآورده های نفتی و گازی و سایر منابع ارزی آن را با نرخ سامانه معاملات الكترونیكی یا همان ETS به فروش برساند.

به گزارش نما ، رحیم زارع در توضیح مصوبات نشست صبح امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت مکلف شد که در صورت افزایش عواید حاصل از منابع فروش نفت به همان میزان سقف انتشار اوراق اسلامی را کاهش دهد. 

وی افزود: درباره نرخ ارز به دولت و دستگاه های اجرایی ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه داده شد که منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی ، فرآورده های نفتی و گازی و سایر منابع ارزی اش را با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی یا همان ETS بفروشد. این اختیار هم داده شد که حداکثر دو درصد زیر نرخ این سامانه برای کنترل بازار ارز به فروش برساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون به وزرات نفت اختیار داده شد از محل افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان تا سقف ۲۶۵ میلیون یورو برای طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه اقدام کند.

زارع همچنین گفت: دولت مکلف شد تا سقف ۴.۵ میلیارد یورو جهت پرداخت تعهداتش به اشخاص حقیقی و حقوقی و برای پیشرفت و آبادانی کشور و محرومیت زدایی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص به قیمت روز صادراتی تسویه کند. 

وی ادامه داد: همچنین دولت مکلف شد در صورت فروش مازاد نفت تا سقف ۵.۵ میلیارد یورو  آن را صرف تولید مسکن، تنش آبی، اشتغال زایی، حمایت از تولید پروژه های پیشران جدید مثل خطوط ریلی ، بنادر راهبردی و توسعه و فعال سازی پتروپالایشگاه ها و میادین نفت و گاز مشترک و نیروگاه های با ظرفیت بالا کرده که از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی تامین مالی می شود البته یک میلیارد یورو از آن برای افزایش ظرفیت پالایشگاه های بخش خصوصی تخصیص داده شده است.

زارع در پایان گفت: از محل ۵.۵ میلیارد یورو سهم ۴۰ درصد صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد سهم نفت به عنوان نفت غیرقابل انتقال به غیر داده شده تا آن را به قیمت روز صادراتی به فروش برساند.

ایسنا 

۱۴۰۰/۱۰/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...