نسخه چاپی

چرا خودرو ملی گران شد؟+جدول

خودروسازی این روزها حال و روز خوبی ندارد فعالان این حوزه خبر از شرایط نامطلوب حاكم بر این صنعت می دهند؛ افت تولید بدهی های معوقه به قطعه سازان و بانكها، نواسانات ارزی و محدودیت های بین المللی باعث شده كه شور و نشاط گذشته در خطوط تولید خودروسازی كشور كمتر دیده شود.

به گزارش نمابه نقل از میهن صنعت، بر اساس شنیده ها، خودروسازان در بیشتر مواقع با نیمی از ظرفیت خود در حال تولید هستند كه گواه این مطلب افت 50 درصدی تولید خودرو از ابتدای امسال است.

صنعت خودرو در ایران در طی سالهای گذشته توانست روندی رو به پیشرفت را در پیش گیرد، رویه ای كه برخی از كارشناسان آن را موثر می دانند و برخی دیگر هم معتقدند این صنعت با تلاش بیشترمی توانست به سطوح بالاتر از این دست یابد.

اما با وجود تمام انتقادات مطروحه در محافل صنعتی، خودروسازان موفق شدند خودروهای ملی و تمام ایرانی نظیر سمند، تیبا و رانا را به بازار عرضه كنند؛ اتفاقی كه آن را می توان یكی از بزرگترین نقاط قوت این بخش ها دانست و شاید یكی از نقاط اتكاء و دفاع از این صنعت همین موضوع باشد كه در شرایط سخت تحریمی كه در صورت بروز در خودروسازی های بزرگ دنیا، آنها را به ورشكستگی می رساند، صنعت خودرو كشور به درجه ای رسیده است كه توان ساخت یك محصول نهائی با تكنولوژی داخلی را دارد.

بر اساس این گزارش از ابتدای امسال قیمت خودروهای وارداتی و داخلی با افزایش مكرر همراه شد، در این بین در افكار عمومی با تعریفی كه از خودروی ملی بوجود آمده است سوالاتی نظیر اینكه چرا خودروهای تولید داخل هم گران شدند؟ مگر این خودروها داخلی نیستند؟ بوجود آمد و خریداران خودرو را مستاصل از دادن پاسخ به این سوالات كرد.

اما چه شده كه خودروئی مثل سمند با افزایش قیمت روبرو شده است؟ آیا یك خودروی ملی هیچ وابستگی به واردات ندارد؟

كارشناسان اصولاً خودرو را یك محصول نهائی معرفی می كنند كه برای تولید آن، قطعات بسیار زیادی از پیچ های كوچك گرفته تا قالب های بزرگ همچون فولادهای مورد استفاده در بدنه ودیگر قطعات مورد نیاز برای تولید یك، مختصات و فرآیند منحصر به خود را در واحد تولیدكننده دارد.

در شركت های قطعه سازی تامین مواد مورد نیاز برای تولید محصول از مهمترین اركان و اهداف یك واحد تولیدی محسوب می شود و برخی از شركتهای قطعه ساز با توجه به نیاز به واردات مواد مورد نیازجهت تولید محصولات خود با مشكلات متعدد در مقاطع گوناگون مواجه می شوند.

مشكلاتی كه در هر شرایط زمانی رنگ خاص خود را دارد و بخشنامه ها و گشایش ال سی و تحریم ها هر كدام به مشكلات قطعه سازان در شرایط سخت تولید می افزاید.

برای مثال یكی از مهمترین موادی كه در ساخت خودرو استفاده می شود صنایع لاستیكی است كه ماده كائوچو به دلیل شرایط زیست محیطی در ایران وجود ندارد و این ماده بدلیل نیاز در فرآیند توسط واردات تامین می شود. اما این مساله ملی بودن و داخلی سازی شدن یك خودروی ملی را زیر سوال نمی برد ولی عدم احتیاج به واردات را نیز تایید نمی كند.

در كنار این آمار نشان از افزایش سرسام آور مواد، قطعات و هزینه های سربار در این بخش را می دهد.

جدول پیوست میزان افزایش قیمت مواد اولیه بكار رفته در خودروی سمند دیده می شود.
با مشاهده جدول بطور میانگین متوجه افزایش قیمت 100 درصدی مواد و قطعات مورد استفاده در سمند نسبت به سال گذشته مواجه می شویم كه این میزان در مقایسه با سال 88 با افزایش 200 درصدی مواجه شده است.

این در حالی است كه در معیارها و مواد مورد اشاره وارداتی نبود وبخش اعظم نیاز آن درایران تامین می شوند و بااین وجود نمی توان انتظار داشت كه همه فشار ها از هر طرف به صنعت خودرو وارد شود و دولت حمایت خود را از صنعت خودرو دریغ كند و بازهم انتظارداشت كه خودروهای داخلی در همان رنج قیمتی بمانند.

256048_368.jpg

۱۳۹۱/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...