نسخه چاپی

فصلی تازه در پرونده جنایت كهریزك

پس از برخی اظهار نظرهای امیدواركننده، در اولین مرحله رسیدگی به پرونده، مذكور در دادسرا، قرار منع تعقیب برای متهمان صادر شد كه با اعتراض شاكیان و ارسال پرونده، به دادگاه عمومی، قرار صادره لغو شد.

به گزارش نما، با گذشت ۴۱ ماه از گشایش پرونده کهریزک تاکنون و در شرایطی که دولت همچنان از سعید مرتضوی که شاخص ترین متهم این پرونده است. حمایت کامل می کند. از دادگاه کیفری استان تهران خبر رسیده که برای سه قاضی سابق دادگستری که در این پرونده متهم هستند. قرار مجرمیت صادر شده و به زودی شاهد محاکمه آنان خواهیم بود.

به نوشته نشریه پنجره پرونده کهریزک که به راستی جنجالی ترین پرونده مرتبط با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است، ابتدا در دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد. این پرونده پس از چند مرحله رسیدگی، صدور قرار و اعتراض به این قرارها در نهایت پس از گذشت ۴۱ ماه اینک به قاضی مدیر خراسانی تحویل شده تا شاید این قاضی با سابقه و شجاع بتواند پاسخی هر چند دیر هنگام به خانواده های داغدار محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی¬فر و اذهان آزرده عموم مردم بدهد. پس از برخی اظهار نظرهای امیدوارکننده، در اولین مرحله رسیدگی به پرونده، مذکور در دادسرا، قرار منع تعقیب برای متهمان صادر شد که با اعتراض شاکیان و ارسال پرونده، به دادگاه عمومی، قرار صادره لغو شد.

اما اکنون پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفر خواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران رفته است تا قاضی مدیر خراسانی آن را بررسی کند. در این باره دکتر روح الامینی یکی از شاکی اصلی پرونده به خبرنگار پنجره می¬گوید :« اواخر سال گذشته در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی تهران، اعتراض خانواده محترم کامرانی به قرار مجرمیت در چند عنوان، پرونده را به دادسرای تهران برگرداند و از آن جا هم به شعبه ۱۵ ارجاع شد. از طرف دیگر؛ اعتراض شاکیان دیگر مثل بنده و خانواده جوادی فر و چند تن دیگر از بازداشت شدگان کهریزک هم به همان شعبه ارجاع شده بود که مجموع پرونده های شکایت از قضات معلق دست اندر کار جنایت کهریزک در همین شعبه دادسرای عمومی تهران تجمیع و بررسی شد. در این جا یک مشکل حقوقی مطرح شد که کار را چند ماه معطل کرد. مسأله این بود که اگر دادسرا موارد ابلاغ شده جهت تفهیم اتهام در شعبه ۱۰۶۰ را قبول نداشته باشد، آیا باز هم میتواند آن ها را ابلاغ کند؟ نهایتاً بازپرس شعبه ۱۵، تکلیف دادگاه ۱۰۶۰ مبنی بر صدور قرار مجرمیت را به کیفری استان ارجاع داد. ماه گذشته هم از آن جا به شعبه ۷۶ به ریاست قاضی مدیر خراسانی واگذار شد و بیش از یک ماه است که ایشان مطالعه و برزسی پرونده را آغاز کرده اند. با توجه به حجم زیاد پرونده قاضی مهلت خواسته تا پرونده را مطالعه کند و لذا زمان دادگاه هنوز معلوم نیست.
البته ناگفته نماند که در این میان، یک مورد از سه مورد تفهیم اتهام، انجام نشده و دراین مورد پرونده همچنان مفتوح است.»

آن چنان که پیگیری خبرنگار ما نشان می دهد، این مورد همان اتهام «معاونت در قتل» است که مهم ترین اتهام مطرح در پرونده به شمار می آید. به نظر میرسد به جهت این که این مورد اتهام موجب معطل ماندن پرونده شده است، مسئولان دستگاه قضا ترجیح داده اند که پرونده بدون طرح این اتهام دوباره به جریان بیفتد؛ البته موضوع «معاونت در قتل» همچنان مفتوح مانده است. دکتر روح الامینی می افزاید:«از طرف دیگر متهمان با توسل به «ماده ۱۸» - که به متهمان اجازه می دهد در حین دادرسی و با بعد از صدور رأی با استناد به مسائلی چون مغایرت روند دادرسی یا صدور حکم با شرع، درخواست از مدت ها پیش انجام شده ولیکن آیت الله آملی لاریجانی تاکنون پاسخی به درخواست ایشان نداده است.»

اگر به پرونده کهریزک رسیدگی کامل شده بود...

دکتر روح الامینی در پاسخ به سؤال ما که دراین مرحله و با گذشت سه سال و شش ماه از فاجعه کهریزک، چه نمره ای به دستگاه قضا می دهید، می گوید: « با این که دادرسی تا این زمان به طول انجامیده است، بی آن که افکار عمومی درباره اطاله آن توجیه شوند، اما همچنان که دلسوزان می گویند اگر به موقع و در چارچوب قانون – نه بیشتر و نه کتر – به این پرونده رسیدگی می شد. نظام مقدس ما در مقابل آسیب های مشابه بیمه می شد.»

اشاره دکتر به ماجرای در گذشت وبلاگ نویسی به نام ستار بهشتی ر بازداشتگاه «پلیس فتا» است که واکنش چهره های مختلف را درپی داشت. از جمله محمد دهقان – عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص مرگ وی گفت: «نیروی انتظامی در گذشته هم رفتارهایی داشته که منجر به مخدوش شدن آبروی نظام و سوء استفاده رسانه های بیگانه شده است» دهقان با بیان این که آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران با اهدای خون صدها هزار شهید، جانبازی جانبازان، اسارت آزادگان و مقاومت مردم به دست آمده است، افزود: «اگر با برخی دیگر از قضات مختلف در ماجرای کهریزک و برخی دیگر از قضات مختلف در ماجرای کهریزک و برخی دیگر از موضوعات،برخورد قضایی محکمی صورت می گرفت و به متهمان توسط برخی دولتمردان جایزه داده نمی شد، امروز این اتفاق تلخ رخ نمی داد.»

همچنین دکتر کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری ۲۳ آذر ماه گذشته در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شیراز و در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره سرنوشت «روح الامینی» و یکی از زندانیان سیاسی زن گفته بود: «با خانوداه روح الامینی از نزدیک آشنا هستم و اولین نفری بودم که در زمان شنیدن این اتفاق ناگوار در کنار پدر « محسن روح الامینی» حاضر شدم. محسن روح الامینی با صداقت و اعتقاد وارد صحنه شد و جان خود را از دست داد. بنابراین نباید این گونه افراد را با دیگران مقایسه کنید.»

وی تأکید کرده بود : «اگر زمانی که برای «محسن الامینی» این حادثه روی داد، با مسئولین این فاجعه برخورد شدید شده بود، دیگر شاهد این گونه رفتارها نبودیم. عدم برخورد قاطع با متخلفین در دوران گذشته، مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس جوان را به همراه داشت.»

دکتر روح الامینی در این زمینه می گوید :«از نظر ما عملکرد قوه قضاییه خوب بوده ، هر چند که در ابتدای ماجرا پیشرفت خوبی نداشت، اما در کل از این ۱۱ بازپرس و قاضی مسئول در مراحل مختلف پرونده رضایت داشته ایم. »

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پرونده مرتباٌ در دست بازپرس ها و قاضی های مختلف دست به دست می شد و آیا بهتر نبود یک قاضی ویژه از ابتدا تا انتهای پرونده را پیگیری کند تا به سرعت عمل بیفزاید، می گوید: «ما هم از ابتدا درخواست یک قاضی ویژه را داشتیم که رئیس دستگاه قضا با بیان این که تعیین قاضی ویژه در سیستم قضایی عرف نیست، موافقت نکردند. بنابراین در هر مرحله از قبیل دادسرای نیروهای مسلح، دادسرای قضات، دادسرای کارمندان و ... بازپرس و قاضی ویژه روی آن کار کرده اند تا به این جا رسیده است، این موضوع البته محسناتی هم داشته است؛ از جمله این که توقف در یک مرحله، به سایر پیگیری ها د مراحل و بخش های دیگر لطمه وارد نکرده است. مثلاً با وجود قرار منع تعقیب در شکایت ما همچنان در جریان بود. همچنان که بازرسی کل کشور گزارش جداگانه ای در پرونده داشته است، کمیته ویژه شورای امنیت به دستور مقام معظم رهبری همچنین بازرسی ناجا و دادگاه نظامی تهران هم در بخش دیگری وارد شده اند و به همین ترتیب دادگاه انتظامی قضات، دادسرای کارکنان دولت، دادگاه عمومی تهران، دادگاه عمومی تهران و نهایتاً دادگاه کیفری تهران. همین مسئله، اطاله دادرسی را تا حدی توجیه می کند و نشان می دهد که از ابعاد مختلف به خوبی به آن پرداخته شده است.»

۱۳۹۱/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...