نسخه چاپی

مهار روند جهشی كرونا؛ تحقق وعده انتخاباتی دولت

عکس خبري -مهار روند جهشي کرونا؛ تحقق وعده انتخاباتي دولت

یكی از اقدامات بجای دولت سیزدهم برای كنترل بیماری كرونا و حفظ سلامت مردم انجام واكسیناسیون گسترده بود اما دیگر اقدام مؤثر و دقیق دولت برای مهار بیماری منحوس كرونا، اجرای طرح‌هایی برای كنترل كرونا بود.

به گزارش نما، رئیس جمهور در مرامنامه انتخاباتی خود یکی از وعده هایش را سلامت و دیگری را ارتقای وضعیت معیشت مردم معرفی کرد که کاهش آمار مبتلایان ونیز دو رقمی شدن فوتی‌های ناشی از کرونا طی روزهای اخیر، مهر تائیدی بر موفقیت دولت در این زمینه است.

بسیار بجا بود که سید مجید میراحمدی، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا روز ۲۲ دیماه در نود و یکمین نشست کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت کنترل و مهار بیماری منحوس کرونا در ایران در مقام مقایسه با کشورهای دیگر دنیا، مطلوب است، گفت: کنترل موفق بیماری با روند گسترش واکسیناسیون و همراهی مردم عزیز کشور جزء دستاوردهای موفق نظام جمهوری اسلامی ایران است که بایستی این روند موفق و مدیریت شده تا مهار کامل بیماری استمرار یابد.

یکی از اقدامات بجای دولت سیزدهم برای کنترل بیماری کرونا و حفظ سلامت مردم انجام واکسیناسیون گسترده بود و آیت الله رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز ۱۸ دی ماه در این رابطه گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده در کشور هیچ کمبودی در زمینه واکسن، چه واکسن‌های ساخت داخل و چه واکسن‌های وارداتی وجود ندارد و از همه دعوت می‌کنم نسبت به تزریق دز سوم واکسن اقدام کنند تا به شکل موثرتری از سلامت جامعه صیانت کنیم.

تحقق اولین وعده انتخاباتی رئیس جمهور در مدتی کوتاه/ طرح مدیریت هوشمند و فازهای متفاوت اجرایی آن


اما دیگر اقدام موثر و دقیق دولت برای مهار بیماری منحوس کرونا، اجرای طرح‌هایی برای کنترل و کاهش مبتلایان به این بیماری بود که از مهمترین آنها، می‌توان به مدیریت هوشمند محدودیت بیماری کرونا اشاره کرد. با این توضیح که محدودیت‌ها فقط برای افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون را رعایت نمی‌کنند، اعمال شود.

مرحله نخست طرح هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی از روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه اجرا شد و بر اساس این طرح، سیستم‌هایی هوشمند در فضاهای عمومی به پایش سلامتی افراد مشغول شدند.

طرح هوشمندسازی مدیریت بیماری کرونا با استفاده از سیستم و سامانه‌ای که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و عملیاتی شده است و همچنین تبادل اطلاعات که بین این سیستم و استعلامات صورت می‌گیرد، در حال اجراست.

این طرح، پیوند بین ارائه خدماتی است که شهروندان نیاز دارند که براساس آن وضعیت واکسیناسیون، بیمار نبودن یا در وضعیت قرنطینه نبودن آنها بررسی می‌شود، به این ترتیب افرادی که واکسن زده و کارت واکسن داشته باشند می‌توانند خدماتی را دریافت کنند و محدودیت‌ها شامل آن‌ها نمی‌شود اما افرادی که واکسن نزده باشند باید براساس نکاتی که در طرح آمده محدودیت‌هایی شامل آن‌ها شود.

تحقق اولین وعده انتخاباتی رئیس جمهور در مدتی کوتاه/ طرح مدیریت هوشمند و فازهای متفاوت اجرایی آن

طرح هوشمندسازی محدودیت‌ها در پنج مرحله تنظیم شده که طبق گفته حسین قاسمی، دبیر کمیته قرارگاه امنیتی ستاد ملی کرونا به خبرنگار میزان، هم اینک مرحله سوم این طرح در کشور در حال اجراست.

مرحله اول طرح

فاز نخست این طرح، شامل دستگاه‌های اجرایی بود به این ترتیب که کارکنان هر دستگاه اجرایی که خدمات‌دهنده هستند باید واکسیناسیون آن‌ها استعلام می‌شد تا در وضعیت بیماری نباشند و اگر واکسن نزده بودند، ترددشان در سطح دستگاه‌های خودشان مشکلی نداشت، اما کسانی که به هر دلیلی واکسن نمی‌زدند مشمول موضوع ماده قانون مدیریت بحران می‌شدند؛ لذا افرادی که به هر دلیلی واکسن نزدند، باید هر ۱۵ روز یکبار آزمایش پی‌سی‌آر انجام دهند و نتیجه آن را به محل کارشان ارائه دهند.

تمام این فرآیند کنترلی و نظارتی در بستر سامانه انجام می‌شود که از طریق کدملی افراد یا شماره تلفن همراه‌شان استعلامات مورد نیاز صورت می‌گیرد و به صورت برخط در اختیارشان قرار می‌گیرد، البته تا زمانی که وضع واکسیناسیون در کل کشور به ۸۰ درصد برسد، آن افرادی که واکسن نمی‌زنند در دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه تست پی‌سی‌آر هستند.

مرحله دوم طرح

مرحله دوم طرح یک هفته بعد از مرحله نخست شروع شد، در واقع مرحله‌بندی‌ها به گونه‌ای بود که به فاصله یک هفته اجرایی و به مراتب به مرحله اول اضافه می‌شد. در مرحله دوم؛ سیستم حمل‌ونقل درون شهری از جمله شامل تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی) زیرذره بین قرار گرفتند که وضعیت سلامت رانندگان در این فاز استعلام و متناسب با وضعیت سلامت اجازه فعالیت به آن‌ها داده شود.

مرحله سوم طرح

مرحله سوم نیز حوزه اصناف به معنای عام کلمه را شامل می‌شود و بخش‌های خدماتی بازرگانی، تجاری و تفریحی و امثال آن را پوشش می‌دهد. در این حوزه نیز ادامه فعالیت منوط به زدن واکسن است و دریافت کد کیوآر (QR) که باید در مبادی ورودی خودشان آن را نصب کنند و در دید مردم باشد تا بتوانند از آن‌ها بهره‌برداری لازم را انجام دهند.

تحقق اولین وعده انتخاباتی رئیس جمهور در مدتی کوتاه/ طرح مدیریت هوشمند و فازهای متفاوت اجرایی آن

مرحله چهارم طرح

مرحله چهارم شامل حمل‌ونقل برون‌شهری اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس، شناورهای دریایی و سیستم حمل‌ونقل دریایی و حمل‌ونقل خودرویی شخصی است که در این مرحله نیز بر اساس واکسیناسیون و استعلامات مورد نیاز انجام می‌شود.

مرحله پنجم طرح

مرحله پنجم نیز واحدهای علمی، تحقیقاتی و آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه قرار دارند و متناسب با واکسیناسیون و استعلامات مورد نیاز کادر اداری و دانشجویان فعالیت می‌کنند. تمام این استعلامات در بستر سامانه امید عملیاتی می‌شود و نحوه استفاده شهروندان از این سامانه نیز در واقع با اپلیکیشن آدرس سایتی است که در اختیارشان قرار داده می‌شود و با استفاده از کد ملی و شماره موبایلی که متعلق به خودشان است می‌توانند هم وضعیت سلامت خودشان را ارزیابی کنند و هم کد QR و کارت واکسیناسیون دریافت کنند.

در این مرحله اگر افرادی بخواهند از سیستم حمل‌ونقل درون شهری یا از اصنافی استفاده کنند، در آن جاها این امکان فراهم است مثلا پلاک خودروی فرد را استعلام بگیرند و وضع سلامت راننده را متوجه شوند یا از صنفی که می‌خواهند استفاده کنند وضعیت سلامت صنف و کارگران آن را استعلام کنند و با اطمینان خاطر این خدمات را دریافت کنند.

حسین قاسمی، دبیر کمیته قرارگاه امنیتی ستاد ملی کرونا، با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح هوشمند سازی در کل کشور به خبرنگار میزان می‌گوید: طرح هوشمند هم اکنون در فاز سوم اجراست که این مرحله مربوط به اصناف است و به معنای عام کلمه هم واحدهای صنفی و هم اقداماتی که در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی داریم مرحله به مرحله اضافه می‌شود.

وی درباره برخورد با ناقضان این طرح نیز می‌گوید: هم در دستور العملی که تهیه شده است، مرحله به مرحله با توجه به شرایط، پیش بینی‌هایی برای ناقضان در مراحل مختلف شده که این موارد ابلاغ نیز شده اند.

تحقق اولین وعده انتخاباتی رئیس جمهور در مدتی کوتاه/ طرح مدیریت هوشمند و فازهای متفاوت اجرایی آن

قاسمی ادامه می‌دهد: در این راستا اگر رانندگان تاکسی واکسیناسیون نکرده باشند، اجازه فعالیت به ان‌ها داده نمی‌شود، یا در حوزه اصناف هم اگر شاغلان در این بخش، واکسیناسیون نکرده باشند و در وضعیت وخیم بیماری باشند نمی‌توانند فعالیت کنند و برای این موارد ضمانت اجرایی در ان دستورالعمل ابلاغی امده است.

وی درباره روند ادامه این طرح در صورت شیوع گسترده سیه امیکرون در کشور می‌گوید: تبصره‌ای پیش بینی کردیم که اگر شرایط تغییر یافت، با تصویب ستاد ملی مقابل با کرونا تصمیمات جدیدتری اتخاذ شود.

دبیر کمیته قرارگاه امنیتی ستاد ملی کرونا تاکید می‌کند: از دو هفته دیگر مرحله چهارم این طرح شروع می‌شود و تا اجرای مرحله بعد ادامه خواهد داشت.

به هر روی، نگاهی به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشورهای غربی که سروصدای زیادی در روند و اقدامات مقابله‌ای خود با کرونا داشتند و نیز کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری در کشور، به همت و عزم دولت سیزدهم در حفظ سلامت مردم اشاره دارد که در این راستا از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و با هماهنگی در تیم اقتصادی و بهداشتی دولت و با مدیریت هوشمند و عملگرای رئیس جمهور این موفقیت نشاط آفرین برای کشور فراهم شده که امیدواریم با تزریق دز سوم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک شاهد کنترل و در نهایت ریشه کنی آن از کشور عزیزمان ایران باشیم.

منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...