نسخه چاپی

علت طولانی شدن گردش «دلتا» در ایران / تهدید «اُمیكرون» برای ۷ میلیون واكسن‌نزده

عکس خبري -علت طولاني شدن گردش «دلتا» در ايران / تهديد «اُميکرون» براي ? ميليون واکسن‌نزده

عضو كمیته علمی‌كشوری مقابله با كرونا با اشاره به وضعیت فعلی شیوع كرونا در كشور، از احتمال افزایش موارد بیماری ظرف هفته‌های آتی خبر داد و گفت: متاسفانه حدود ۷ میلیون نفر در كشور هنوز هیچ نوع واكسنی تزریق نكرده‌اند و امیكرون می‌تواند برای این افراد یك تهدید بزرگ باشد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر پیام طبرسی، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: اکنون روند کلی بیماری در مرگ‌ومیر و بستری رو به کاهش است؛ ولی با توجه به سویه امیکرون این خطر وجود دارد که تا حدود ۳ هفته آینده افزایشی در موارد داشته باشیم. این روند در دنیا اتفاق افتاده است و برای ما هم دور از انتظار نیست. ما از کل دنیا مستثنی نیستیم،‌ یک افزایشی در موارد خواهیم داشت اما چیزی که مهم است این است که این افزایش تبدیل به پیک و یا معضل بهداشتی نشود.

او با تاکید بر این که ارائه اطلاعات تکمیلی پیرامون مسائلی مانند پیش‌بینی وقوع پیک ششم کرونا تنها باید از سوی سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح شود، بیان کرد: در همین زمینه برای بازگشت محدودیت‌ها، بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و... خود ستاد ملی باید توصیه‌هایی انجام دهد و رسما اعلام کند.

طبرسی درباره روند واکسیناسیون کرونا در کشور، اظهار کرد: حدود ۶۰ میلیون نفر دز یک و ۵۳ میلیون نفر دز دوم را تزریق کردند. متاسفانه حدود ۷ میلیون نفر هیچ نوع واکسنی تزریق نکرده‌اند که چون این گروه هیچ ایمنی ندارند، ممکن است به سویه دلتا هم مبتلا شوند و شاید یکی از علل طولانی شدن گردش دلتا در کشور همین افراد واکسن نزده باشند. اکنون هم خطر امیکرون و هم خطر دلتا وجود دارد و کسانی که واکسینه نشده‌اند خطر اصلی برای حمله هر دو سویه کرونا هستند.

وی درباره احتمال تصمیم‌گیری کمیته علمی‌کشوری مقابله با کرونا برای تزریق دز چهارم واکسن، بیان کرد: هنوز اظهار نظر در این زمینه زود است چون فعلا حدود ۱۲ میلیون نفر دز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند از طرفی باید اطلاعات در این زمینه تکمیل شود تا درصورت نیاز اقدامات بعدی صورت گیرد.

او درباره وضعیت مراجعات بیمارستانی کرونا نیز گفت: مراجعات سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری که بیمارستان مرجع است نسبت به دو تا سه هفته قبل حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ اما بستری و مرگ و میر زیاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه عمده افرادی که به سویه امیکرون مبتلا می‌شوند، علائم خفیف‌تری دارند، اظهار کرد: اما نمی‌توان دچار ساده انگاری شد زیرا در بسیاری از کشورهای دیگر با گذر زمان شرایط فرق کرده است، مثلا در آمریکا شیوع سویه امیکرون سبب افزایش ۴۰ درصدی مرگ و میر و افزایش ۳۳ درصدی موارد بستری شده است و این بیانگر این است که باید با احتیاط به این سویه و بیماری‌زایی آن بنگریم. همین بیماری خفیف ممکن است در افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند تبدیل به یک بیماری شدید شود.

او با بیان اینکه افتراق موارد کرونای امیکرون و آنفلوآنزا تنها با انجام تست مقدور است، ادامه داد: از روی علائم نمی‌توان تعیین کرد شخص به کرونای امیکرون یا آنفلوآنزا مبتلا شده است. توصیه ما این است که کسانی که سرماخوردگی خفیف دارند خود را ۴ تا ۵ روز قرنطینه کنند و ۲۴ ساعت پس از قطع شدن تب اگر علائم بهبود یافت از قرنطینه خارج شوند. کسانی که علائم‌شان ادامه‌دار است و یا کسانی که با یک فرد مبتلا در ارتباط بودند باید حتما تست بدهند.

۱۴۰۰/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...