نسخه چاپی

چرا پوتین به استقبال رئیسی نرفت؟

عکس خبري -چرا پوتين به استقبال رئيسي نرفت؟

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه، گفت: عده‌ای با جوسازی می‌خواهند موفقیت‌های سفر رئیس جمهور كشورمان به روسیه را تحت الشعاع ببرند و بپوشانند.

به گزارش نما، سیدمحمودرضا سجادی، سفیر اسبق کشورمان در روسیه، در خصوص جریان‌سازی برخی رسانه‌های وابسته به دولت سابق در خصوص عدم استقبال رئیس‌جمهور روسیه از رئیس جمهور کشورمان در جریان سفیر اخیر آیت‌الله رئیسی به این کشور، اظهار داشت: پروتکل‌های ا ستقبال از رؤسای جمهوری خارجی در روسیه به این صورت است که معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه این کشور به فرودگاه می‌رود و از رئیس جمهور کشور دیگر استقبال می‌کند و بعد از اینکه میهمان وارد کاخ کرملین می‌شود، رئیس جمهور روسیه از او استقبال می‌کند که این استقبال از آقای رئیسی نیز صورت گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که به عنوان سفیر در روسیه بودم، اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا به روسیه آمد و آقای ریابکوف معاون آمریکای وزارت امور خارجه روسیه برای استقبال از وی به فرودگاه رفت و حتی در فرودگاه گارد تشریفات نیز حضور نداشت، ولی برای رئیس جمهور ما هم گارد تشریفات در فرودگاه مستقر شد و استقبال کرد و هم وزیر انرژی روسیه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های دوجانبه به استقبال آیت الله رئیسی آمد.

سفیر اسبق کشورمان در روسیه خاطرنشان کرد: روس‌ها خیلی بر روی پروتکل‌های استقبال حساس هستند و به آن متعهدند، چراکه اگر این پروتکل‌ها به هم بخورد، به نوعی بدهکار بقیه میهمانان خارجی می‌شوند که چرا مثلا در سفر رئیس جمهور ایران در سطح وزیر در فرودگاه از وی استقبال شد، بنابراین از جهت عرف دیپلماتیک روسیه، کار بسیار مهمی انجام شده است.

* می‌خواهند با جوسازی، موفقیت‌های سفر رئیس جمهور را بپوشانند

سجادی تصریح کرد: کسانی که سعی می‌کنند این موضوع را خدشه‌دار کنند، با جوسازی می‌خواهند موفقیت‌های سفر را تحت الشعاع ببرند و بپوشانند؛ در واقع کسانی که یک عمر ما را تحت تحریم و ظلم قرار داده‌اند و عده‌ای هم سکوت کرده‌اند، حالا نگران رعایت پروتکل‌های دیپلماتیک شده‌اند.

وی ادامه داد: واقعیت این جوسازی‌ها این است که آمریکا و غرب نگران هستند که اگر روابط ایران و روسیه تقویت شود، بسیاری از توطئه‌ها و تحریم‌های آنها علیه ملت ایران خنثی می‌شود، بنابراین این قبیل انتقادات آنها مسخره است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: از آن باورناپذیرتر، برخی رسانه‌های غرب‌زده داخلی هستند که می‌بینند زانوی تحریم آمریکا بر گردن ماست، ولی سعی می‌کنند از روسیه لولو بسازند و این وطن‌فروشی به معنی واقعی کلمه است.

سجادی گفت:‌ بعد از هشت سال، اولین بار یک دیپلماسی متوازن دنبال می‌شود و تازه در حال اجرای راهبرد «نه شرقی نه غربی» هستیم و به کسی هم اجازه دخالت داده نمی‌شود. در واقع، ایران همزمان که با غربی‌ها تعاملات منطقی و سیاسی را در قالب مذاکرات لغو تحریم‌ها و غیر آن دنبال می‌کند، با روس‌ها هم تعامل منطقی دارد تا از فرصت‌ها و منافع این تعامل بهره‌برداری کند.

* اجرای «کریدور شمال به جنوب» و «پروژه‌های نفت و گاز»؛ دو اولویت فوری پیش روی دولت

سفیر اسبق کشورمان در روسیه همچنین در خصوص اولویت‌ها و فوریت‌هایی که بعد از این در جهت اجرای اهداف این سفر باید دنبال شود، گفت: به نظر من مهمترین مسئله،‌ پیگیری اجرای کریدور جنوب به شمال و شمال به جنوب است که این پروژه ارزش اقتصادی بسیار بالایی برای ما دارد و برای روس‌ها نیز ارزش امنیتی دارد و سالیان سال منافع دو کشور را به هم پیوند می‌زند.

سجادی تأکید کرد: تحقق اجرای پروژه کریدور شمال به جنوب، برای روس‌ها شاخصی خواهد بود که ببینند ایران چقدر در اجرای توافقات صورت گرفته جدی است؛ چرا که از سال ۲۰۰۱ به بعد اجرای این کریدور مطرح بوده اما متأسفانه همین جریان غربگرای داخلی جلوی اجرای آن را گرفته‌اند.

وی افزود: اجرای این کریدور هم به نفع روس‌هاست که دست آنها را از زیر ساطور غربی‌ها خارج می‌کند و هم به نفع ماست که روند توسعه تجارت را در کشورمان متحول می‌کند.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین به اولویت دوم برای توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور به روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: اولویت دیگر، شامل حوزه نفت و گاز است؛ چرا که همه تلاش آمریکا و غرب نابود کردن صنایع نفت و گاز ایران است، بنابراین بهره‌گیری از توان فنی و مهندسی روس‌ها برای توسعه صنایع زیرساختی نفت و گاز و توسعه صادرات اهمیت اساسی دارد.

وی تصریح کرد: البته همزمان با این دو اولویت، سایر توافقات صورت گرفته در این سفر نیز باید به صورت جدی و زمان‌بندی شده دنبال و محقق شود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...