نسخه چاپی

گزارش سفر رئیس‌جمهور به روسیه/ از دیدار رئیسی و پوتین تا نماز در كاخ كرملین

عکس خبري -گزارش سفر رئيس‌جمهور به روسيه/ از ديدار رئيسي و پوتين تا نماز در کاخ کرملين

رئیس‌جمهور و تیم ۳نفره دولتمردانش توافقات متعددی در دیدار با پوتین و وزرای كابینه او داشتند.

به گزارش نما، روزنامه ایران طی گزارشی درباره سفر رئیسی به روسیه نوشت: سفر ۲روزه رئیس‌جمهور به مقصد روسیه قریب به ۱۰ملاقات و گفت‌وگوی رسانه‌ای و توافقات ویژه در مناسبات همسایگی ۲کشور را به همراه داشت. دیدار روسای‌جمهور به‌عنوان نخستین و اصلی‌ترین برنامه سفر فراتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده ۳ساعت به طول انجامید.

جزئیات این دیدار طولانی اگرچه بنا به ملاحظات سنتی روس‌ها رسانه‌ای نشد و به چند بند خبر رسمی محدود شد، اما سیدابراهیم رئیسی به برخی رئوس توافقات صورت گرفته اشاره داشت. ماموریت ۲عضو کابینه برای پیگیری توافقات به‌دست آمده حکایت از عملیاتی و قابل تحقق بودن اهداف سفر داشت و ضمانت اجرایی برنامه سفر بود. وزارت امور خارجه و وزیر نفت به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی مأمور شدند اجرای مصوبات و توافقات بین ۲کشور را دنبال کنند.

رئیس‌جمهور در توصیف خود از این سفر در بازگشت به تهران اعلام کرد: «در این سفر توافق اساسی برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند بین ۲کشور به‌دست آمد.» براساس توضیحات وی به خبرنگاران، گفت‌وگوهایی درباره مسئله پولی و بانکی ۲کشور انجام شده که براساس هدف‌گذاری «۲کشور می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند.»


دومین رهاورد این سفر را براساس سخنان رئیس‌جمهور باید در حوزه انرژی جست‌وجو کرد؛ جایی که او گفت: «وزیر نفت کشورمان توافقات خوبی با مسئولان انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت.»


نتیجه سوم این سفر در حوزه مسائل تجاری میان ۲کشور به‌دست آمده است. به‌گفته سیدابراهیم رئیسی «در حوزه مسائل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین ۲کشور توافق شد. ۲کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فیمابین را به ۱۰میلیارد دلار در سال افزایش دهند.» به‌گفته رئیسی «۲کشور همچنین توافق کردند که ظرفیت‌های کشاورزی و نیز زمینه‌های مناسب مبادلات کالاهای کشاورزی ۲طرف را به شکلی دقیق‌تر مورد شناسایی قرار دهند تا بتوانند نسبت به افزایش تبادل کالاهای کشاورزی اقدام کنند.


محور پنجم اهداف سفر رئیس‌جمهور به روسیه نیز در حوزه حمل‌ونقل محقق شد. بنا به توضیحات رئیس‌جمهور «در این سفر بر فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب توافق شد. این مسیر ترانزیتی مسیر و زمان ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای مختلف شمالی ایران را به مناطق جنوبی بسیار کوتاه‌تر خواهد کرد.» ۲طرف در این سفر گفت‌وگوهایی نیز درباره همکاری‌های دفاعی، هوافضا و فضایی داشته‌اند.

۱۴۰۰/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...