نسخه چاپی

گزینه اعزام نیرو به كشورهای اروپای شرقی روی میز بایدن است

عکس خبري -گزينه اعزام نيرو به کشورهاي اروپاي شرقي روي ميز بايدن است

گفته می شود كه دولت واشنگتن در حال بررسی اعزام هزاران نظامی آمریكایی به كشورهای حوزه بالتیك و اروپای شرقی با ادعای دفاع از تمامیت ارضی اوكراین است.

به گزارش نما، نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درحال بررسی گزینه اعزام نیرو، کشتی‌های جنگی و هواپیما به آن دسته از کشورهای عضو ناتو است که در اروپای شرقی و حوزه بالتیک واقع شده اند.

به این ترتیب، افزایش مداخله نظامی می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی آمریکا درصورت تشدید تنش‌ها میان روسیه-اوکراین باشد و آن طور که القا می‌شود، نشانه یک چرخش اساسی در رویکرد دولت بایدن است که تاکنون مدعی خویشتنداری در قبال تحولات اوکراین بوده است.
اعزام هزار تا پنج هزار نظامی آمریکایی به کشورهای اروپای شرقی با در نظر گرفتن احتمال افزایش ۱۰ برابری آنها در صورت وخامت اوضاع، یکی از گزینه‌هایی است که در نشست روز یکشنبه بایدن با مقامات امنیتی و نظامی واشنگتن مطرح شده است.

گفته می‌شود که بایدن طی هفته جاری درباره این گزینه‌ها تصمیم گیری خواهد کرد. این درحالی است که همزمان، لندن مدعی شده که روسیه به دنبال استقرار دولت دست نشانده خود در کی یف است و آمریکا هم به نوبه خود در تکرار این اتهام با انگلیس همراهی می‌کند.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که واشنگتن همزمان با گرفتن ژست مذاکره در باب پیشنهادهای امنیتی مسکو، با اتخاذ اقداماتی نظیر تجهیز اوکراین به سلاح‌های تهاجمی و تصمیم برای تقویت حضور نظامی در کشورهای پیرامونی روسیه، عملاً راه دیپلماسی را سد کرده است.

از سوی دیگر، اظهارات دوگانه بایدن طی هفته گذشته که بلافاصله از سوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا اصلاح شد، حاکی از آن است که واشنگتن در تقابل با مسکو، عملاً غیر از توسل به ابزار کهنه و ناکارآمد تحریم گزینه دیگری ندارد.

بایدن گفته بود: روسیه در صورت تهاجم باید پاسخگو باشد و این بستگی به این دارد که چه کاری انجام دهد. یک حالت این است که اگر این یک تهاجم جزئی باشد و ما در نهایت مجبور شویم در مورد اینکه چه کاری را باید و نباید انجام دهیم، بحث کنیم، و غیره. اما اگر آنها واقعاً آنچه توانایی انجامش را دارند، انجام دهند، اگر روسیه بیش از این به اوکراین قشون کشی کند، آن وقت این مسئله فاجعه‌ای برای روسیه خواهد بود.

این اظهارات که شدت واکنش به تهاجم ادعایی روسیه را مشروط به شدت اقدامات مسکو می‌کرد، نشانه‌ای مبنی بر پوشالی بودن ادعای یکپارچگی آمریکا و اروپا در قبال روسیه تلقی شد.

این نکته هم حائز اهمیت است که تاکنون هیچ یک از گزینه‌های مطرح شده از سوی آمریکا و شرکایش، شامل اعزام نیروی نظامی به اوکراین نبوده است. اوکراین عضو ناتو نیست و پیمان آتلانتیک شمالی علیرغم میلش، هیچ بهانه‌ای برای حضور در این کشور ندارد.

فعلاً شعار دولت بایدن دیپلماسی، تقویت توان دفاعی و افزایش قدرت بازدارندگی در قبال روسیه است- کشوری که هرگونه اتهام مبنی بر تدارک حمله به اوکراین را رد می‌کند اما پیوستن این کشور به ناتو را هم خط قرمز خود می‌داند.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۱۱/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...