نسخه چاپی

ادامه نشست ایران و گروه ۱+۴ در بستر تضمین‌ها و راستی‌آزمایی

عکس خبري -ادامه نشست ايران و گروه ?+? در بستر تضمين‌ها و راستي‌آزمايي

مذاكره‌كنندگان ارشد گروه ۱+۴ و ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیك برای دومین روز متوالی در هتل كوبورگ دیدار و پیرامون موضوعات باقی‌مانده در مورد متون مربوط به تضمین‌ها و راستی‌آزمایی بحث كردند.



به گزارش نما، این جلسه در ادامه نشستی است که دیروز (یکشنبه) برای نخستین بار در هشتمین دور از گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد برگزار شد. این دو جلسه خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام منعقد شد.

ایران پس از ۴ سال تجربه بدعهدی طرف‌های غربی خواستار رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌هاست؛ همچنین بر ایجاد سازوکاری پافشاری می‌کند که عدم تکرار خروج آمریکا از توافق را تضمین کند؛ مطالباتی که هنوز در انتظار گام‌های عملی و ملموس طرف‌های غربی است تا تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیروز پس از پایان نشست یاد شده، در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه «با توجه به اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا پس از خروج از برجام، چطور می‌توان به طرف‌های غربی در مذاکرات اطمینان کرد؟» گفت: ما کاملا دشواری‌ها و تجربه منفی ایران را در نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکا درک می‌کنیم و طبیعتا در جریان مذاکرات این مساله را در ذهن داریم که درباره تضمین بهبود شرایط اطمینان حاصل کنیم.

وی با بیان اینکه طرف‌ها مصمم هستند تا در کوتاه ترین زمان به توافق برسند افزود: گفت‌وگوها رو به پیشرفت است و تمام گام‌های لازم برای تسریع روند مذاکرات در حال پیگیری است.

بر اساس این گزارش، نشست دیروز بیش از ۴ ساعت به طول انجامید و گفت‌وگوها با سرعت مناسبی رو به جلو جریان دارد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ظهر امروز در نشست خبری به پیشرفت گفت و گوهای وین اشاره کرد و اظهار داشت: همه طرف‌ها پذیرفته‌اند که نباید دوباره شاهد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باشیم. و افزود: آنچه امروز در وین امروز شاهدش هستیم، پیشرفت گفتگوها در مسیر درست است. ما در چهار حوزه که اسنادی برای گفت و گو و مذاکرات داریم، پیشرفت های خوبی داشتیم. در برخی اسناد میزان اختلافات کمتر شده و پرانتزها کمتر شده است.

خطیب زاده اضافه کرد: موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده هایی که جمهوری اسلامی از جمله در حوزه تضامین مطرح کرده بود، تبدیل به کلمات شدند. مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفته‌اند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج غیرقانونی ایالات متحده اتفاق افتاد، تکرار شود. لذا اصل اینکه تضامین باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را با واقع‌نگری در وین ارائه کردیم و فکر می‌کنیم ایده‌های ما امکان گفت و گو را در حوزه تضامین فراهم آورد. البته طبیعی است که ما در فضای رسانه آنچه در پشت درهای بسته مذاکره می‌شود را مجدد مذاکره نمی کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در وین هست برای اینکه توافقی پایدار و قابل اتکا به دست‌آید و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر بسیار مهمی است.
منبع: ایرنا

۱۴۰۰/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...