نسخه چاپی

ایران از احتمال مذاكره مستقیم با آمریكا در مذاكرات وین خبر داد

آیا ایران با آمریكا مذاكره می كند؟

عکس خبري -آيا ايران با آمريکا مذاکره مي کند؟

دیروز وزیر امور خارجه كشورمان گفت: «طرف آمریكایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال می‌كند كه خواهان سطحی از مذاكرات مستقیم با ایران است. اخبار منتشرشده درباره مذاكره مستقیم با آمریكا صحت ندارد؛ اما اگر در روند مذاكرات به مرحله‌ای برسیم كه رسیدن به یك توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد كه سطحی از گفتگو را با امریكایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه كاری كه برای مذاكرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت.

مدنی- دیروز وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است. اخبار منتشرشده درباره مذاکره مستقیم با آمریکا صحت ندارد؛ اما اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفتگو را با امریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت. در واکنش به این اظهارات، سخنگوی کاخ سفید رسماً بر «مذاکره مستقیم با ایران» اعلام آمادگی کرد.
کاملا مشخص است که جمهوری اسلامی ایران سابقه خوبی از مذاکره کردن با امریکایی‌ها ندارد و به گفته وزیر خارجه، طی حدود دو ماه مذاکره تیم جدید در وین هم مذاکره مستقیم انجام نشده است ولی ممکن است ایران بخواهد یک بار دیگر هم، صادق بودن امریکایی‌ها را آزمایش کند، اما تیم مذاکره کننده ما باید بخاطر داشته باشد که ایران با سیاست برداشتن تحریم ها و برجام تضمین محور در وین حضور پیدا کرده است و هرگونه نتیجه ای به غیر آن به ضرر ماست .
صحبت کردن از مذاکره ی مستقیم در واقع ترفند جدید آمریکایی هاست و بدون شک در راستای منافع ملی کشورمان نیست، تحلیلگران معتقدند که آمریکا با این پیشنهاد، از یک‌سو به دنبال انداختن توپ در زمین ایران بوده و از طرف دیگر قصد دارند از این موضوع به‌عنوان حربه‌ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت‌های خود برای بازگشت به برجام استفاده کنند، وانگهی علت غیر مستقیم شدن مذاکرات بین ایران و آمریکا به علت احترام گذاشتن به عرف روابط بین المللی است که تاکید دارد بی‌احترامی کشورها به توافق‌ها و تعهدهای بین‌المللی‌شان نباید بی‌پاسخ بماند و چنانچه کشوری به تعهدات خود عمل نکرد باید ضرر های به وجود آمده را جبران کند. آنچه که در مذاکرات بین ایران و واشنگتن ضروری به نظر می رسد این است که آمریکا برای ورود به میز مذاکره باید حسن نیت خود را نشان داده و تضمین دهد که رفتار گذشته ی خود را تکرار نخواهد کرد. درست است که آمریکا از طریق مختلف خواهان مذاکره با ایران شده اما هنوز نتوانسته تضمین بدهد که رفتار گذشته ی خود را تکرار نخواهد کرد
رهبر معظم انقلاب رویکرد جمهوری اسلامی ایران را دربرجام مشخص کردند، رهبری فرمودند: «طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است، اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.»





۱۴۰۰/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...