نسخه چاپی

آینده‌ روابط تهران - ریاض

احیای روابط ایران و عربستان

عکس خبري -احياي روابط ايران و عربستان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه كشورمان روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با شبكه الجزیره گفت: مذاكرات جاری با عربستان سعودی مثبت و سازنده است و ایران آمادگی ازسرگیری روابط با این كشور را در هر زمانی دارد.

مدنی- چیزی حدود 6 سال از قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض می گذرد اما چندماهی است که دو کشور وارد مذاکرات با هدف بهبود روابط شده اند؛ در واقع از ابتدای سال جاری 4 دوره از مذاکرات به میزبانی بغداد برگزار شده و طبق اخبار منتشره تا به امروز روند گفت‌وگوها مثبت بوده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره گفت: مذاکرات جاری با عربستان سعودی مثبت و سازنده است و ایران آمادگی ازسرگیری روابط با این کشور را در هر زمانی دارد.
قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به علت حمایت مالی عربستان از گروهک تروریستی داعش، همراهی و همکاری با سیاست های حداکثری ترامپ در مواجه با ایران و... بود البته حمله ی گروهی از جوانان ایرانی به سفارت عربستان در تهران که مقام معظم رهبری آن را اتفاق بسیار غلط و بد نامید نیز در قطع ارتباط این دو کشور بی تاثیر نبود
اما حال شرایط برای عربستان و ایران تغییر کرده است گروهک داعش توسط دست با کفایت سردار سلیمانی نابود شده و عربستان در سوریه و عراق شکست سنگینی را متحمل شده است این موضوعات باعث شده تا عربستان به این فکر بی افتد که سیاست های خود در منطقه را تغییر دهد از طرف دیگر دولت سیزدهم بر این باور است که باید روابط باثبات با همسایگان برقرار کند و در واقع به دنبال هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، برای تثبیت قدرت منطقه‌ای‌ خویش است ، دولت سیزدهم بر این باور است منافع مشترک ایجاب می‌کند که مناسبات را مدیریت کند؛ به این ترتیب، با اتخاذ سیاست تنش‌زدایی و اعتمادسازی، روابط دوجانبه را با ریاض از وضعیت جنگ سرد به وضعیت صلح سرد تغییر دهد. عربستان به واسطه ی داشتن مرز دریایی مشترک با ایران از جمله کشورهای مورد توجه دولت سیزدهم است .
اما انچه باید بدان توجه داشت این است که هنوز موضوع کشتار مردم بی دفاع یمن توسط عربستان خاتمه نیافته است و پایان جنگ یمن می‌تواند روابط دو کشور را به حالت گذشته برگرداند.

۱۴۰۰/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...