نسخه چاپی

قیمت نفت در بازارهای جهانی یك درصد افزایش یافت

عکس خبري -قيمت نفت در بازارهاي جهاني يک درصد افزايش يافت

رسانه‌های آمریكایی و اروپایی پیش‌بینی می‌كنند قیمت جهانی نفت در زمانی نه چندان دور به ۱۰۰ دلار هم برسد.

به گزارش نما، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت:

«مارکت واج» در این زمینه نوشت: قیمت نفت برنت پایان سال گذشته میلادی در محدوده ۷۷/۸ دلار قرار داشت و اخیرا در پایان معاملات به سطح ۸۸ دلار نوسان کرد. در هفته‌های اخیر عوامل مختلفی بر بازار نفت اثر گذاشته‌اند و با توجه به پایدار بودن این عوامل عده‌ای از تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها به سمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه حرکت خواهد کرد. در حال حاضر قیمت نفت برنت در بالاترین میزان از سـال ۲۰۱۴ قرار دارد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون هیچ‌گاه سه‌رقمی نبوده اما بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد رشد قیمت‌ها به اعداد سه‌رقمی باشیم. نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار نفت در موسسه آواترید، چهار عامل مهم رشد قیمت‌ها را که اثراتی پایدار بر بازار داشته‌اند معرفی کرده است.
نخستین عامل، توانایی اوپک برای بالا بردن عرضه است. اوپک اعلام کرده نیازی به بالا بردن چشمگیر عرضه احساس نمی‌کند و نیز اعضای این سازمان به‌تنهایی نمی‌توانند عرضه را به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا ببرند. مازاد ظرفیت عرضه نفت اوپک از ۱۱ میلیون بشکه به ۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و این یعنی کاملاً مشخص است که میزان مازاد ظرفیت تولید زیاد نیست و نکته مهم این است که در آینده نزدیک این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

دومین عاملی که سبب رشد قیمت‌ها شـده کاهش سرمایه‌گذاری و وام‌دهی‌ها در حوزه بالا بردن ظرفیت تولید سوخت‌های فسیلی اسـت.

اما موضوع بعدی این است که سویه اُمیکرون آن‌طور که قبلاً پیش‌بینی شده بود بر تقاضا برای نفت تأثیر منفی پایدار و بزرگ نگذاشته است. با آنکه در هفته‌های نخست شیوع این سویه، محدودیت‌هایی برای سفر بین کشورها اعمال شد اما آن محدودیت‌ها فراگیر نبود و نیز از میزان آنها کاسته شده است. همچنین اگر پایان همه‌گیری نزدیک باشـد، بر مصرف نفت بیش از پیش افزوده می‌شود. نهادهای تحلیلگر در حوزه انرژی همگی معتقدند سال جاری مصرف نفت رشد خواهد کرد.

موضوع بعـدی اثرگذاری تحـولات ژئوپلیتیک بر عرضه نفت و گاز است که سبب نگرانی درباره امنیت و پایداری عرضه می‌شود. چندی پیش ناآرامی‌ها در قزاقستان سبب شد درباره عرضه نفت این کشور نگرانی پدید آید. حمله پهپادی به تاسیسات نفتی امارات و اختلال موقـت در جریان نفت خط لوله کرکوک جیهان در رشـد قیمت نفـت موثر بودند. واقعیت این است که وضعیت ژئوپلیتیک هر روز در حال بدتر شدن است. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا موضعی تند در قبال اقدامات روسیه اتخاذ کرده و وعده داده اگر این کشور به اوکراین حمله کند با مجازات شدید مواجه خواهد شد.

این تنشهای ژئوپلیتیک، ریسک‌هایی برای عرضه پدید آورده‌اند. با آنکه رشد قیمت نفت برای برخی کشورها اتفاقی مثبت است اما اثرات آن برای اقتصاد جهان در نهایت منفی است و بر تمامی بازارها اثر می‌گذارد. از دید آقای اسلم، قیمت نفت قطعا به ۱۰۰ دلار خواهد رسید حتی اگر تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین شدت پیدا نکند.

مارشال استیوز، تحلیلگر موسسه ‌ای‌اچ‌اس‌ مارکیت می‌گوید: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند و تحریم‌های غرب علیه روسیه بر صادرات نفت این کشور اثر بگذارد، قیمت نفت به ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.» موضوع بعدی که درباره آن قطعیت تحلیلگر ارشد ‌اشنایدر الکتریک می‌گوید: «مهم‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها در هفته‌های آینده همچنان بر بازار اثر می‌گذارند و این اثرگذاری با وجود تداوم شیوع اُمیکرون سبب بالا باقی‌ماندن قیمت‌ها خواهد شد.

۱۴۰۰/۱۱/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...