نسخه چاپی

چرا آیت الله آقامجتبی تهرانی(ره)پیشنهاد شهید باهنر را رد كردند؟نگرانی و توصیه آقامجتبی برای گرانی و مشكلات اقتصادی مردم در اواخر عمر پربركتشان

عکس خبري -ماجراي پيشنهاد شهيد باهنر براي پذيرفتن مسوليت به آيت الله آقامجتبي تهراني

در همان حال باز به فكر مشكلات اقتصادی مردم و گرانی‎ها بودند و دستور دادند كه بگویید از طرف من به نیازمندان صدقه بدهند .

به گزارش نما، با اشتیاق از استاد خودش سخن می‎گوید و قبل از شروع مصاحبه، حرف‎هایمان به شعری کشیده می‎شود که سروده و چاپ شده است اما هنوز هیچ‎جا اعلام نکرده که درباره استادش آقامجتبی بوده است. گفت‎وگو با حجت‎الاسلام والمسلمین دکتر علی‎اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی بدان سبب جالب توجه است که در آن به جلوه‎‎های گوناگونی از زندگی حضرت آیت‎الله تهرانی پرداخته شد.
این گفتگو در هفته نامه پنجره در اوایل دیماه منتشر شده است:
در گفت‎وگو‎هایی که درباره حضرت آیت‎الله آقامجتبی تهرانی داشته‎ایم، بسیاری از عزیزان به پدر ایشان اشاره می‎کردند. اگر موافق باشید گفت‎وگو را با این پرسش آغاز کنیم که ایشان در چه بستر خانوادگی رشد کرده‎اند؟

آیت‎الله تهرانی از خانواده‎ای اصیل و عریق تهرانی برخاستند، جد ایشان شهید کلهر از شهدای مشروطیت است؛ مرحوم حاج‎میرزا عبدالعلی تهرانی پدر بزرگوار ایشان از شخصیت‎‎های علمی و معرفتی و تربیتی تهران بودند و برادر بزرگ‎تر ایشان حاج‎آقا مرتضی تهرانی در تهران سالیان سال به تربیت نفوس و تدریس و تعلیم در حوزه و در بین مردم اشتغال داشتند و از منزلت و مکانت ویژه‎ای، هم بین توده مردم و هم بین نخبگان و علما و شخصیت‎‎های اجتماعی برخوردار بودند و مورد توجه و علاقه اقشار گوناگون در تهران بودند و سرانجام بعد از ارتحال، بنا بر وصیت خود ایشان، استاد تهرانی وی را به وادی‎السلام در نجف منتقل کردند. مرحوم آیت‎الله حاج حسن ‎آقای سعید تهرانی نیز شوهر همشیره آیت‎الله تهرانی بودند که از علمای اهل معرفت و معنا و تعلیم و تربیت نفوس بودند و سال‎های طولانی در همه مساجد و به ویژه مسجد بازار تهران مشغول خدمات علمی و تبلیغی بودند.

در واقع در خاندانی علمی بوده‎اند.

بله؛ از یک خانواده اصیل و ریشه‎دار و درعین‎حال عالم و عالم‎خیز هستند.

شما از چه زمانی با حاج‎آقا آشنا شدید؟

ما ابتدا دورادور با ایشان آشنا شده بودیم تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب که من برای سخنرانی و حضور در فعالیت‎‎های مبارزاتی دوباره به تهران برگشتم، ارتباط خاصی با حضرت آیت‎الله تهرانی برقرار شد. ایشان دروس خارج فقه و اصول را شروع کردند.

کجا؟

در مدرسه مروی؛ یک دوره و نیم اصول ایشان را به‎همراه فقه در کلاس ایشان شاگردی کردیم و بهره‎مند شدیم.

درس ایشان شلوغ بود؟

درس ایشان شلوغ‎ترین درس تهران بود، ولی تهران کمتر از قم طلبه درس خارج‎‎خوان دارد با این همه در بین دروسی که آن زمان در مقطع خارج فقه و اصول دائر بود، طبیعتا درس ایشان شلوغ بود. درس ایشان علاوه‎بر شلوغی با کیفیت‎تر هم بود. بعدا ساعت درس خودم را به صبح منتقل کردم و موفق نشدم به درس ایشان بروم ولی یک مباحثه فقهی را ایشان در منزل خود، در جمع محدودی، شروع کردند که هم‎اکنون هم ادامه دارد و در آن حضور دارم.

آیا ارتباط و مراودات شما محدود به مباحث علمی بوده است؟

ایشان، شخصیت پرمراوده‎ای نیستند ولی به هر حال در کنار این ارتباط، ارتباطات دیگر هم بود؛ ایشان مجموعه دروس عرفانی و سلوکی و هم‎چنین مجموعه دروس اخلاقی را در حدود سی سال تدریس کرده بودند و همه آنها ضبط شده و هم‎چنان هم ادامه دارد؛ ایشان این دروس را از من خواستند و به من گفتند که شما این دروس را تدوین کنید. شاید هم پیشنهاد اولیه از جانب بنده بود ولی ایشان گفتند که افراد زیادی به من پیشنهاد می‎کنند که مجموعه دروس را در اختیار آن‎‎ها قرار دهم که تدوین و عرضه شود که من این کار را نکرده‎ام. این مجموعه را تدوین کنید. ما هم جمعی را برای این کار در نظر گرفتیم که هم‎چنان مشغول هستند و ده جلد از این دروس را که در قالب حدود سی جلد درس اخلاق می‎شود منتشر کرده و زیر چاپ برده‎اند؛ و مجموعه بیست جلدی هم دروس عرفانی و سلوکی است که باز هم جمعی را در نظر گرفته‎ایم و مشغول تدوین و ترمیم و تکمیل هستند و بنده هم در هر دو مجموعه نظارت می‎کنم.

ایشان در مباحث درسی به نکات اخلاقی و سلوکی و... وارد شده‎اند یا نه؟

به تعبیری می‎توان گفت که ایشان شخصیتا اهل سلوک است؛ یعنی تمام حرکات و سکنات و سخن و سکوت ایشان اخلاقی است. در خلال دروس گاهی نکاتی را می‎گویند، ولی روش ایشان این‎طور است که گاهی پیش از بحث، در جلسات محدود یا در جلساتی که پیش می‎آید و در حد نشست‎‎هایی گفت‎وگو می‎شود، مسائل اخلاقی را مطرح می‎کنند و از نکات اجتماعی می‎گویند و از خاطراتی که از بزرگان و علما و حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) در ذهن دارند مطالبی را نقل می‎کنند و گاهی نصایحی را بیان می‎کنند، ولی بیش از ‎آ‎‎ن که ایشان به زبان، معلم اخلاق باشند، به زندگی، معلم اخلاق هستند. مجلس انس ایشان مجلس معنویت و اخلاق است. اگر کسی مستعد باشد، انس با ایشان مایه تربیت است، که البته ما مستعد نبودیم و نیستیم.

به حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) اشاره کردید. با توجه به این‎که از شاگردان حضرت امام بوده‎اند، به‎نظر شما تا چه اندازه از نظر فقهی و اخلاقی و فکری متأثر از حضرت امام هستند؟

استاد ما حاج آقای تهرانی از خواص شاگردان حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) است؛ عمده فقه و اصول حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) را درک کرده‎اند و از اولین کسانی بودند که مباحث حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) را در جوانی تدوین کردند.

ایشان در نجف خدمت حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) بودند یا در قم؟

عمدتا در قم در محضر ایشان بودند؛ ولی وقتی حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) به عراق تبعید شدند، ایشان مدتی هم به نجف مشرف شده و در آن‎جا هم در جلسه درس حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) حضور پیدا کردند و در سایر مراودات و فعالیت‎‎ها نیز در بیت آن بزرگوار حضور یافتند. به هر حال ایشان به لحاظ فقهی و اصولی به‎شدت متأثر از حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) است، یعنی می‎توان گفت که دروس فقهی و دروس اصولی ایشان همان دروس فقهی و اصولی حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) است و جاهایی هم ممکن است خود ایشان اجتهاد کرده باشند. در واقع ایشان شاگرد مکتب و محضر علمی و معرفتی حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) قلمداد می‎شوند. از لحاظ اخلاقی و سلوکی هم به‎شدت از حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) متأثر بودند و طرز تفکر معنوی و سلوکی ایشان در مقام نظر و عمل کاملا با هم مشابهت دارد. از حیث مبانی اجتماعی و مواضع سیاسی، تماما در استادشان ذوب هستند و عمیقا از استادشان حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) متأثر هستند. برای مثال در ولایت‎ فقیه، همان تقریری را دارند که حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) از ولایت‎ فقیه دارند.

شنیده‎ام که چندبار مبحث ولایت فقیه را در جلسات عمومی و دروس خارج مطرح کرده‎اند.

بله یک‎بار اوایل پیروزی انقلاب، در جلسات خود در خیابان ایران، سلسله‎ جلساتی را درباره ولایت‎ فقیه مطرح کرده بودند که آن زمان خیلی تأثیرگذار بود و نیازی را برطرف می‎کرد زیرا هنوز مسأله ولایت‎ فقیه آن‎چنان‎که باید و شاید، تبیین نشده و تفصیل نیافته بود؛ عمدتا کتاب ولایت‎ فقیه امام بود و احیانا جسته و گریخته بعضی از بزرگان مثل مرحوم شهید صدر و بعضی شاگردان حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) جزوات یا سخنرانی‎‎ها یا گفته‎‎های کوتاهی داشتند. ایشان این بحث را با عموم مردم مطرح کرده بودند که ناظر به شرایط روز و نیاز اقشار مختلف بود و در آن زمان بازتاب فراوانی داشت. الآن هم گاهی در خیابان‎‎ها برخی تعابیر ایشان درباره ولایت فقیه را می‎بینم.

مثلا کدام تعبیر؟

ولایت‎ فقیه استمرار ولایت انبیا است. البته در جلسات درس خارج، بحث فقهی فنی را مطرح کردند که من این دروس را پیاده کردم و تایپ شد و در اختیار ایشان قرار دادم اما ایشان سازماندهی من از بحث را نپسندیده بود. چون من ترتیب درس را تغییر داده و آن را به متنی تبدیل کرده بودم که مقتضیات اثری مکتوب در آن اعمال شده بود. ایشان گفتند: اگر با همان شیوه‎ای که تدریس کرده‎ام و تنظیم می‎کنم عرضه شود، بهتر است و من گفتم سعی می‎کنم وقت بگذارم و به همان صورت دوباره تنظیم کنم.

که این کار انجام نشد.

من به ایشان عرض کردم که این کار وقت می‎برد و ممکن است که شما فرصت نکنید. ایشان گفتند که من امسال تابستان وقت می‎گذارم و این کار را انجام می‎دهم. وقت هم گذاشتند اما به‎ واسطه مراجعاتی که ایشان دارند و مطالعات روزانه‎شان همچنین تردد‎های روزانه – به ویژه ظهر‎ها مقید هستند که حتما به مسجد جامع بروند و نماز را اقامه کنند- در این مدت مجال نداشتند که کار را تکمیل کنند و این اتفاق نیفتاد و متن تدوینی ما نیز مانده است و به‎ تعبیر امروز، فیش‎‎ها و یادداشت‎‎های ایشان که برای بحث آماده کرده بودند مانده است و متأسفانه این متن عرضه نشده است.

با توجه به این‎که سه دهه از محضر ایشان استفاده کرده‎اید و از طرفی خود شما نیز کرسی درس خارج دارید، روش ایشان در ورود و خروج به مباحث علمی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

شیوه ایشان گزیده‎گویی و فشرده‎ ارائه کردن مطلب، منقح و کوتاه طرح کردن مباحث و بسندگی به مباحث ضروری و احیانا پرکاربرد است؛ هر دوره اصول ایشان پنج سال طول می‎کشد و الآن ایشان ششمین دوره اصول را می‎فرمایند و تقریبا با محوریت آرای حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) در اصول و کفایه است. البته ایشان به آرای عمده می‎پردازند.

ارتباط ایشان با علما و بزرگان به چه شکلی است؟ البته شما گفتید ایشان کم‎مراوده هستند؛ همان مراوده کم چگونه است؟

ایشان مورد توجه بسیاری از علما و بزرگان در نجف، قم، تهران و مشهد هستند. وقتی بنده به محضر مراجع و علما چه در قم و چه در نجف و سایر شهر‎ها مشرف می‎شوم، از ایشان به بزرگی یاد می‎کنند. ایشان هم با عمده بزرگان ارتباط و آشنایی داشته‎اند ولی مراوده ایشان کم است. با تعداد معدودی از آقایان که از دوستان قدیم ایشان قلمداد می‎شوند و از شاگردان حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) هستند معاشرت محدودی دارند و گاهی اگر آن‎‎ها به ملاقات ایشان بیایند، به ندرت ایشان به بازدید آن‎‎ها می‎روند.
از نقطه آغاز شروع میکنیم: زمانی که با حضرت استاد آشنا شدید.

15 دیماه سال 1361 بود که برای نخستین‎بار توفیق دیدار و حضور در مجلس نورانی درس اخلاق این استاد بزرگوار را پیدا کردم و الحق که «چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی». در آن روز‎ها نوجوانی بودم که مشتاقانه این‎جا و آن‎جا به‎دنبال استادی می‎گشتم تا مرا از چشمه زلال معارف قرآن و اهل‎بیت(علیهم‎السّلام) سیراب کند. هر کس نشانه‎ای می‎داد، بی‎درنگ می‎رفتم و می‎دیدم. بهره‎‎های فراوانی هم از عزیزان متعددی بردم که وامدار و سپاس‎گزار همه آن‎‎ها بوده و هستم، اما هنگامی که در آن چهارشنبه سرنوشت‎ساز توفیق، رفیق راه شد و به محضر ایشان راه یافتم، گمشده خود را پیدا کردم و به لطف خدا از آن روز تا‎کنون از این نعمت بی‎بدیل بهره‎مند بودهام؛ از جلسات درس اخلاق و تفسیر گرفته تا سال 1372 که افتخار درک درس خارج فقه و اصول معظم‎له نصیب من شد و تا سال‎‎ها بعد که با حسن‎ظن و محبت پدرانه ایشان نعمت تمام شد و به درس‎‎های خصوصی هم راه پیدا کردم... حالا هم سخت چشمبهراه هستم که این پیر میدان‎دار علم و اخلاق از بستر بیماری برخیزد و هم‎چنان به نورافشانی بپردازد. همین چند ماه وقفه‎ای هم که پیدا شده، خیلی خسارت‎بار و دردآور بوده است و مدام این غزل حافظ را زمزمه می‎کنم که:

درد عشقی کشیده‎ام که مپرس

زهر هجری چشیده‎ام که مپرس

گشته‎ام در جهان و آخر کار

دلبری برگزیـده‎ام که مپرس

آن‎چنان در هوای خاک درش

می‎رود آب دیده‎ام که مپرس

من به گوش خود از دهانش دوش

سخنانی شنیده‎ام که مپرس

بی‎تو در کلــبه گــدایی خویش

رنج‎‎هایی کشیده‎ام که مپرس

باتوجه به اینکه به بهانه‎‎های مختلف از محضر ایشان بهره برده‎اید، مهمترین خصوصیات ایشان را چه می‎دانید؟

اجمالا عرض می‎کنم که اولا نظم و تقید حضرت ایشان مثالزدنی است. در همه این سال‎‎ها که نمی‎دانم چند هزار جلسه در خدمت ایشان بوده‎ام و خوشبختانه غالب آن‎‎ها را هم نوشته‎ام، حتی یک‎بار تأخیر و غیبت را بهیاد ندارم. احترام زیادی برای درس و شاگردان قائل هستند. بسیار اتفاق افتاده که با تزریق آمپول و در نهایت دردورنج، خود را به درس رسانده‎اند یا با چه مشکلاتی خود را مثلاً از مشهد، شبانه به تهران رسانده‎اند تا سر وقت بر سر درس حاضر شوند. مجموعه این‎‎ها خاطرات درس‎آموزی می‎شود.

ثانیا دقتنظر معظم‎له مثال‎زدنی است. هیچ‎گاه بدون مطالعات عمیق و وسیع قبلی و بدون آمادگی در درس حاضر نمی‎شوند. مطلب تکراری ندارند و از تتبع آرای بزرگان کم نمی‎گذارند. نقد‎های علمی فراوان دارند، اما هیچ‎گاه جانب حرمت دیگران را فروگذار نکرده‎اند. ثالثاً اهتمام والایی به «رجال» و «فقهالحدیث» دارند و من کمترنظیری برای ایشان در این زمینه سراغ دارم. نکته دیگری که تأکید بر آن دارند، همت بالا برای زنده‎نگه‎داشتن مکتب فقهی و اصولی استاد بزرگوارشان، حضرت امام خمینی (رضوان‎اللهتعالیعلیه) است؛ سخت به ایشان عشق می‎ورزند و احیاگر مکتب ایشان در حوزه تهران هستند. در این سال‎‎های اخیر حتی متواضعانه و کریمانه پیشنهاد مرا پذیرفتند و محور بحث خود را به تحریرالوسیله امام (رحمت‎الله‎علیه) تغییر دادند تا شرح ناتمام آیه‎الله فاضل لنکرانی (قدس‎سره) بر این کتاب به اتمام برسد.

ایشان در ضمن مباحث علمی، چه نوع تأثیر‎گذاری اخلاقی روی شاگردان و مخاطبان دارند؟

همین‎ مختصر هم که از اخلاق و منش و روش تدریس ایشان عرض کردم، برای اهل فن آشکار می‎کند که چه تأثیری بر شاگردان خود داشته و دارند. مخاطب ایشان، اگر صخره صماء هم باشد، در برابر قطره‎قطره آب حیاتی که از فیوضات ایشان می‎بارد، تأثیر می‎پذیرد. شاگرد‎‎ها هم غالبا دقیق، کوشا، منظم و متخلق هستند. «غالب» هم که می‎گویم چون برخی از آن‎‎ها را نمی‎شناسم و ضمناً کار امثال من نباید به حساب ایشان نوشته شود. رأفت و توجه فراوانی به طلاب دارند. همین چندشب پیش و در اوج بیماری و ناراحتی، چندبار با نگرانی از پرداخت شهریه طلاب سؤال می‎کردند و سفارش می‎فرمودند. به ارتقای سطح علمی شاگردان بسیار تقید دارند؛ به‎گونه‎ای که معروف است کسانی باید به درس خارج ایشان بروند که یکبار درس خارج رفته باشند! حتی برخی از بزرگان می‎فرمودند که ایشان در اخلاق هم درس خارج اخلاق می‎دهند و حق هم همین است. چندینبار به ایشان عرض کرده‎ام که کسانی خواهش می‎کنند سطح مباحث را پایین بیاورید. ایشان با لبخند و مهربانی می‎فرمودند: بگویید آن‎ها سطح خود را بالا بیاورند.

اندیشه و منش ایشان در زمینه اجتماعی و سیاسی چگونه است؟ چون به‎نظر می‎رسد که این بعد کمتر شناخته شده است.

همه ابعاد وجودی استاد عظیمالشأن ما ناشناخته است، اما ابعاد اجتماعی و سیاسی ایشان، جز برای اخص خواص، ناشناخته‎تر است. این خودش باب وسیعی است که انشاالله جداگانه باید راجعبه آن صحبت کنیم. ایشان اصرار داشته و دارند که گمنام و ناشناخته باقی بمانند و برخی اقدامات منحصربهفرد و سرنوشت‎ساز در قبل و بعد از انقلاب دارند که کمتر کسی مطلع است. اما همه این‎ها را به‎عنوان وظیفه شرعی انجام داده و مایل نبودند اطلاع‎رسانی شود. آیندهنگری و شناخت عمیق افراد و روابط آن‎ها از خصوصیاتی است که به این اندازه در کسی ندیده‎ام و از کرامات و خصایص حضرت ایشان است. گاهی حوادثی را از ده سال قبل پیش‎بینی می‎کردند و هشدار می‎دادند. تحولات جهانی را با دقت دنبال می‎کردند و حتی گاهی به برخی اخبار ورزشی مربوط به خارج از کشور واکنش‎‎هایی نشان می‎دادند که حیرت‎انگیز است. فتوا و مهمتر از آن، رفتار صریح ایشان در وجوب حفظ نظام و تقویت آن، مشهود همگان است؛ در حالیکه از کمترین خیرخواهی و راهنمایی هم فروگذار نمی‎کنند و این درس بزرگی برای همه است که امیدوارم اجازه دهند موقعی مورد گفت‎وگو قرار گیرد.

اجازه بدهید این گفت‎وگو را با خاطره‎ای از استاد به پایان برسانیم.

میتوانید حدس بزنید که انتخاب یک خاطره از ایشان چقدر برای من دشوار است. دنیایی گفتنی و ناگفتنی از این دریای فضیلت و دانش هست که به‎دلیل همان روحیه خاصی که گفتم اجازه نداده‎اند کمتر کسی از آن اطلاع پیدا کند. بالاتر اینکه، بار‎ها شده که اگر مثلا و به‎صورت اتفاقی از چیزی اطلاع پیدا کردهام، مرا صدا زده و صریحاً فرموده‎اند: حرام است این مطلب را به کسی بگویید.

فعلا به مخاطبان این مجله عرض می‎کنم که ایشان حقیقتا «جهانی است بنشسته در گوشهای» و «دعای گوشهنشینان بلا بگرداند». چندشب پیش در بیمارستان به ایشان عرض کردم که همه ما و مریدان شما محتاج دعا هستیم. پزشکان هم خواسته‎اند که من این را به شما عرض کنم. فرمودند من همیشه همه آن‎ها و شما را دعا می‎کنم و البته من هم به دعای مردم نیازمندم. مرا همین دعا‎های مردم نگهداشته است. در همان حال باز به فکر مشکلات اقتصادی مردم و گرانی‎ها بودند و دستور دادند که بگویید از طرف من به نیازمندان صدقه بدهند

۱۳۹۱/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...