نسخه چاپی

این بیماری 100 درصد كشنده است، مراقب باشید!

عکس خبري -اين بيماري 100 درصد کشنده است، مراقب باشيد!

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره كل دامپزشكی استان كرمانشاه از بیماری هاری به عنوان یك بیماری ۱۰۰ درصد كشنده در انسان و حیوان یاد كرد.

به گزارش نما، دکتر مجید همتی با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی پستانداران خونگرم را درگیر می کند، اظهار کرد: این بیماری بین انسان و حیوانات مشترک بوده و در صورت ابتلای انسان و حیوان، ۱۰۰ درصد کشنده خواهد بود، اما به راحتی قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه ویروس بیماری هاری از طریق بزاق حیوان آلوده دفع می شود، گفت: عمده ترین راه انتقال هاری از طریق گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: هرچند مهمترین راه انتقال از طریق گزش و خراش است، اما انتقال از روشهای دیگری مثل تنفسی، خوراکی و انتقال مادر به جنین مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه علائم بیماری هاری عمدتا با تغییر ناگهانی رفتار حیوان توام است، تصریح کرد: در این حالت معمولا ترس در حیوان از بین می رود و باعث می شود حیوان به راحتی به انسان و سایر حیوانات حمله کند. پریشانی و اضطراب، ناتوانی در بلع آب و غذا، ترس از نور و در نهایت فلجی و مرگ از دیگر علائم این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کرمانشاه یکی از مهم ترین عوامل انتشار بیماری هاری را حیوانات ولگرد و بدون صاحب نظیر سگ ها اعلام کرد و گفت: لازم است این حیوانات توسط ارگانهای ذیربط جمع آوری و جمعیت آنها کنترل شود.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل انتشار بیماری هاری گوشتخواران وحشی هستند که دامداران باید از تماس دام با این حیوانات و از ورود دام به مناطق حفاظت شده حیات وحش جلوگیری کنند و لازم است اداره محیط زیست با دیده وری و پایش بیماری، نسبت به برخورد با موارد مشکوک اقدام نمایند.

همتی در خصوص تاثیر کشتار غیر مجاز دام در معابر و خیابان و حاشیه شهرها بر احتمال شیوع بیماری هاری گفت: احتمال دارد دامی که کشتار می شود هار باشد و با توجه به اینکه بیماری هاری از روی ظاهر لاشه قابل تشخیص نیست، ممکن است شهروندان از گوشت دام مبتلا مصرف کرده و بیمار شوند، همچنین کشتار دام در فضای باز و حاشیه شهرها باعث جمع شدن گوشتخواران اهلی و وحشی در این محل ها می شود و انتقال بیماری بین این حیوانات دور از انتظار نیست.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت پیشگیری از بیماری هاری، به شهروندان توصیه کرد از تماس مستقیم و حفاظت نشده با گوشتخوارانی مانند سگ و گربه خودداری کنند و سالانه نسبت به مایه کوبی سگ های خانگی علیه بیماری هاری اقدام نموده و در این راستا با ادارات دامپزشکی همکاری کنند.

وی ادامه داد: توصیه می شود افراد در صورت گزیده شدن توسط حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی، همواره احتمال را بر هار بودن حیوان گزنده گذاشته و در اسرع وقت به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه نمایند.

همتی از همشهریان درخواست کرد در صورت مشاهده حیوانات مشکوک به بیماری هاری به نزدیک ترین اداره دامپزشکی گزارش دهند و یا از طریق تلفن ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع دهند.

همتی اشاره ای هم به عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در مبارزه با بیماری هاری داشت و افزود: سالانه این اداره کل اقدام به واکسینه کردن حدود ۱۷ هزار قلاده سگ کرده و در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری هاری، نمونه گیری و معدوم سازی دام مشکوک انجام شده و در نهایت نیز واکسیناسیون تمامی سگ های صاحب دار در کانون بیماری و شعاع کانون صورت می گیرد.

منبع:برنا

۱۴۰۰/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...