نسخه چاپی

چرا ایران ضرب‌الاجل‌های ساختگی در وین را نمی‌پذیرد؟

عکس خبري -چرا ايران ضرب‌الاجل‌هاي ساختگي در وين را نمي‌پذيرد؟

جمهوری اسلامی ایران در دور هشتم از گفت‌وگوهای وین با دست پر حاضر شده و با استدلال قوی در صدد دفاع از حقوق ملت ایران است و هرچند هیئت ایرانی تلاش زیادی كرده تا روند گفت‌وگوها تا حد امكان تسریع شود.

به گزارش نما، دور هشتم گفت‌وگوهای وین به‌منظور لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حالی چند روزی متوقف‌شده است که بناست پس از یک هفته با حضور تیم‌های مذاکره‌کننده در وین از سر گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفت‌وگوها با دست‌پر حاضرشده و با استدلال قوی درصدد دفاع از حقوق ملت ایران است.

گفت‌وگوهای دور هشتم وین در حالی برای اتخاذ تصمیمات سیاسی متوقف‌ شده که ناظران بیش از هرزمانی به آینده گفت‌وگوها خوش‌بین هستند و می‌توان گفت که در یک ماه گذشته در قیاس با دوره‌های قبلی، پیشرفت‌های قابل‌ توجهی به‌ دست آمده است.

گفته می‌شود که مذاکره‌کنندگان در وین از برخی موارد اختلافی موجود در پیش‌نویس متن توافقات عبور کرده‌اند و ایده‌ها، در حال تبدیل‌شدن به کلمات و جملات هستند. اما موضوعات کلیدی همچنان باقی‌مانده است که به‌طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی در وهله نخست از سوی آمریکا را می‌طلبد.

در پیش‌نویس‌های چهارگانه، یعنی کلیات توافق، جزئیات رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای ایران و تمهیدات اجرایی توافقات پیشرفت‌هایی به‌دست آمده و به اذعان دیپلمات‌های حاضر در وین تا به اینجای کار، مذاکرات در مسیر درست خود قرار دارد.

تضامین و راستای آزمایی برای ایران

ایران همچنین در مذاکرات، خواستار تضمین درباره عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و تضمین بهره‌مند شدن ایران از رفع تحریم‌ها است؛ موضوعی که تاکنون طرف آمریکایی از زیر بار آن شانه خالی کرده است.

موضوع دیگری که گفت‌وگوها در وین را با پیچیدگی ذاتی همراه کرده است تجربیات به دست آمده از نحوه اجرای ناقص برجام در دولت اوباما و خروج آمریکا از برجام در دولت ترامپ است.

با توجه به این تجربه، طبیعی است که هیئت ایرانی از ابتدای مذاکرات تلاش کرده است تا اطمینان یابد که تجربیات گذشته در آینده تکرار نمی‌شوند.

ایران ضرب الاجل‌های ساختگی را نمی‌پذیرد

هرچند هیئت ایرانی تلاش زیادی کرده تا روند گفت‌وگوها تا حد امکان تسریع شود، اما برای ایران کیفیت توافق مهم‌تر از زمان دستیابی به آن است و به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه طرف مقابل نمی‌تواند تعهداتی بیشتر ازآنچه در توافق هسته‌ای آمده است از ما بخواهد و خودش هم نمی‌تواند به تعهداتی کمتر از توافق هسته‌ای عمل کند. اگر همه طرف‌ها به این باور برسند در آن صورت می‌توانیم در وین به توافق خوبی برسیم.

وی تأکید کرد که پیشنهادهای ما روی میز است. پیشنهادهایی که ایران در دور هفتم مذاکرات داد و آن‌ها را رد کردند امروز به بخشی از متن پیش‌نویس‌ها تبدیل‌شده‌اند. متن مشترکی وجود دارد که در وین درباره آن مذاکره می‌شود. علت وجود این متن آن است که طرف غربی به این نتیجه رسیده است که باید سقف بلند خواسته‌های خود را کنار بگذارد.

به گفته خطیب زاده ایران ضرب‌الاجل‌های ساختگی را نمی‌پذیرد.

غرب باید تصمیم بگیرد

«ابوالفضل ظهره‌وند» در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به مذاکرات وین، بیان کرد: در حال حاضر گفت‌وگوهای وین باهدف رایزنی طرفین در پایتخت‌هایشان به مدت یک هفته متوقف‌شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بحث اصلی در این گفت‌وگوها در مورد تضمین‌های موردنظر ایران در حوزه تحریم‌ها، سیاست و مسائل حقوقی است که باید این ابعاد مورد لحاظ واقع شود.

ظهره‌وند بابیان اینکه توپ در زمین طرف مقابل است، تأکید کرد: نسبت به متن توافق و مطالبات ایران بحثی وجود ندارد و تنها مسئله بحث تضمین است که آقای بایدن اظهار عجز می‌کند و معتقد است که نمی‌تواند تأمین‌کننده تضمینی باشد که شرایط بعد از او، بتواند آن را حفظ کند.

وی تصریح کرد: البته در شرایط حضور خود بایدن، ممکن است نمایندگان کنگره مصوبه‌ای را مطرح کنند که به استناد آن، توافق آقای بایدن هم لغو شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان اینکه توافق با آمریکا از طرف آن‌ها و ۱+۴ غیرقابل تضمین است، خاطر نشان کرد: کشورهای اروپایی با آمریکا هم‌سو هستند و سابقه بدی را در توافقات بین‌المللی دارند.

ظهره‌وند ادامه داد: در این گفت‌وگوها صورت‌مسئله می‌تواند یا به نقطه‌ای برسد که ما دریافت‌هایی را داشته باشیم و یا به بن‌بست بخورد.

کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: طرف مقابل ذر مذاکرات بدذات است، ذاتش بر بدعهدی با ایران بوده و وجود ایران را برای خود محدودیت می‌دانند.

وی عنوان کرد: اگر از ۱+۴ و آمریکا تضمینی بخواهیم آن‌ها نمی‌توانند تضمینی به ایران بدهند چراکه اساساً و ذاتاً کشورهای غیرقابل تضمین هستند و با ایران یک تعارض جوهری دارند.

ظهره‌وند در پایان گفت: رابطه‌ای که در حال حاضر میان ما و کشورهای غربی وجود دارد، رابطه گرگ‌ومیش است که حضرت امام (ره) آن زمان هم بدان اشاره می‌کردند که البته تجربه تلخ و خسارت‌بار برجام یک بار دیگر این مسئله را به ملت ایران یادآور کرد.

توپ گفت‌وگوهای وین در زمین طرف مقابل
بنابراین جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفتگوها با دست‌پر حاضرشده و با استدلال قوی درصدد دفاع از حقوق ملت ایران است. جدیت و اراده هیئت ایرانی برای دستیابی به توافق را با شرکت فعالانه در گفت‌وگوهای وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه و ارائه راهکارها، ابتکارات و سازوکارهای عملیاتی برای دستیابی به توافق به اثبات رسیده است و اکنون توپ در زمین آمریکاست.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...