نسخه چاپی

واكنش تند نماینده مجلس به پنهان‌كاری فدراسیون: اساسنامه مصوبه دولت ندارد/ فقط بخش اول نامه فیفا را منتشر كردند

عکس خبري -واکنش تند نماينده مجلس به پنهان‌کاري فدراسيون: اساسنامه مصوبه دولت ندارد/ فقط بخش اول نامه فيفا را منتشر کردند

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اینكه فدراسیون فوتبال بگوید از ما تشكر و قدردانی شده درست نیست چون فقط بخش اول ایمیل ارسالی فیفا را منتشر كرده‌اند.

به گزارش نما، احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت و گویی در خصوص اینکه فدراسیون فوتبال مدعی شده فیفا اساسنامه این فدراسیون را پذیرفته اما ظاهرا ایمیلی که به فدراسیون ارسال شده بخش‌های دیگری هم دارد که فدراسیون به آن اشاره نکرده است اظهار داشت: نامه ارسالی به فیفا یک نامه غیر فنی و غیر حرفه‌ای است. نامه اول بند هفتی دارد که به صورت ضمنی اشاره کرده با توجه به رای هیات عمومی و تفسیری که از قانون ساختار وزارت ورزش داده شده نیازی بر این نیست که مجلس به آن ورود کند و به عبارت بهتر اساسنامه فدراسیون تصویب و تائید شده است.

وی افزود: در این نامه اشاره به لایحه و ارسال از طرف دولت و اقدامات وزارت ورزش شده اما در آن بند ۷ گفته شده این اساسنامه تائید و تصویب شده است در صورتی که فدراسیون باید به این مساله اشاره می‌کرد که مرحله حقوقی کامل برای طی مقرره نویسی و قانون گذاری طی نشده است.اولا مرجع تفسیر اصلاح قانونِ ساختار خود مجلس است،غیر از مجلس هیچ مرجعی نظریات حقوقی ندارد. چون قانون و ساختار وزارت ورزش جدید است، فدراسیون های آماتوری و حرفه‌ای باید شامل قوانین لیست سابق نهادهای عمومی غیر دولتی شوند این موضوع نیازمند یک لایحه مجزا است.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این نوع اقدامات در انتهای دولت قبل بود ولی ما خواستیم دولت جدید این کار را انجام دهد.نامه‌ای را سجادی وزیر ورزش ارسال کرده اما مجلس شورای اسلامی این نامه را مصوبه دولت قلمداد نمی‌کند. مصوبه دولت آن است که در هیات وزیران تائید و تصویب شود و سپس با امضای رئیس جمهور به مجلس بیاید اما در واقع ما چنین نامه‌ای با امضای رئیس جمهور نداریم. آنچه که مسلم است نامه‌ای که فدراسیون به فیفا زده تبیین واقعی و حقیقی از ساختار حقوقی کشور به لحاظ قانونگذاری نیست. یعنی صورت مساله به راحتی پاک شده در حالی که قانونگذار اصلی در کشور به حکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است. فدراسیون می‌توانست اعلام کند اگر چه این اقدامات صورت گرفته اما ما کماکان منتظر نظر نهایی مجلس و نهایتا تائید شورای نگهبان هستیم اما اینکه یک نظر تفسیری را از جانب خودش به فیفا ارائه بدهد این کار آدرس اشتباه دادن است.فدراسیون باید اشاره می‌کرد موضوع به اتمام نرسیده و در نهایت قانونگذار باید این ساختار را پیش بینی و نهایی کند.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: بر اساس مذاکراتی که قبلا هم آقایان در وزارت ورزش داشتند نباید هیچ ضمانتی می‌دادند و باید ساختار قانونی را به صورت کامل روشن می‌کردند اما این اتفاق رخ نداده است. نمونه آن هم نامه آخر فدراسیون فوتبال است که ما آن را در اختیار داریم. در نامه فدراسیون به فیفا صراحتا آمده ما دیگر نیازی نیست کاری انجام بدهیم و آنها همه چیز را تمام شده فرض کرده اند، در صورتی که پاسخ فیفا برای ما جالب توجه است. آنها درست است که در یک پاراگراف تشکر کرده‌اند اما کاملا نشان دادند اشرافشان نسبت به ساختارهای قانونگذاری در ایران بیشتر از دوستان در فدراسیون است چون در پاراگراف دوم اشاره کرده اند که این موضوع نیازمند نظر نهایی مجلس شورای اسلامی است.

وی در پاسخ به این سوال که اقدام مجلس در مورد این اقدام فدراسیون چیست گفت: همان اساسنامه‌ای که در مجمع فدراسیون تصویب شده، توسط دوستان معاونتِ قوانین که کارشناسان خود ما در مجلس هستند با ایرادات متعدد حقوقی مواجه شده است.اعضای فدراسیون فوتبال در مجمع خودشان اساسنامه را تصویب کرده‌ و همان را ملاک قرار دادند در حالی که این اساسنامه هیچ همخوانی با ساختارهای نظام حقوقی کشور ما ندارد. در کشور ما ۲۲ قانون داریم که در آنها اشاره به نهاد عمومی غیر دولتی شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اینکه شما (فدراسیون فوتبال) بگویید قوانین را اصلاح کنم و با یک ساختار و تعریف حقوقی جدیدی آن را ابداع کنم، خودش ساختاری می‌خواهد که باید قوانین دیگر را هم اصلاح کنید. اینکه دوستان اعلام کرده‌اند که ما آماتور و حرفه‌ای نیستیم قطعا دولت باید در موردش لایحه بدهد اما تا امروز این اقدام هم هنوز صورت نگرفته است. پس اینکه بگویند ما حرفه‌ای نیستیم و از هیچ ساختاری پیروی نمی‌کنیم یعنی اینکه ما خودمان برای خودمان هستیم و از قانونی تبعیت نمی‌کنیم! در صورتی که ما در کشور ساختاری نداریم که خارج از هر قانونی باشد.ما سیستم‌های قانون گریز یا سیستم‌هایی که خودشان را بدون قانون حاکمیت بدانند در کشور نداریم. حتی در بخش خصوصی و صنوف‌های مختلف همه ضوابط و قوانینی دارند. این نوع خود تفسیری که در اقدام فدراسیون دیدیم و اینکه باز هم بگویند از ما تشکر و قدردانی شده درست نیست چون همانطور که قبلا اشاره کردم فقط بخش اول ایمیل ارسالی فیفا توسط فدراسیون منتشر شده است.

منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...