نسخه چاپی

عواملی كه كیفیت خواب شما را پایین می آورند

عکس خبري -عواملي که کيفيت خواب شما را پايين مي آورند

متخصصان می‌گویند برخی اقدامات ساده می‌تواند باعث كاهش كیفیت خواب انسان شود.

به گزارش نما، داشتن یک خواب آرام و دلنشین آرزوی هر انسانی است. با این حال، به دلیل صنعتی شدن جوامع، تغییر سبک زندگی و استرس و اضطراب‌های دائمی که انسان با آن سرو کار دارد، بسیاری از افراد از این موهبت محروم هستند.

با این وجود، می‌توان با برخی اقدامات ساده باعث بهبود کیفیت خواب شد. در این مطلب به مواردی که باعث اختلال در خواب شما می‌شود می‌پردازیم:

۱- نوشیدن قهوه پس از شام: کافئین موجود در قهوه به راحتی منجر به اختلالات خواب می‌شود. کمتر کسی می‌داند که کافئین برای ساعت‌ها در خون باقی می‌ماند. از این رو، توصیه می‌شود پس از ساعت ۴ بعداز ظهر از نوشیدن قهوه اجتناب کنید. کافئین در مواد غذایی دیگر مانند چای، شکلات، نوشابه، و نوشیدنی‌های انرژی زا وجود دارد.

۲- مصرف مشروبات الکلی: برای رفع خستگی در طول شب، به خواب رفتن عمیق بسیار مهم است. متاسفانه مشروبات الکلی یکی از بزرگترین موانع خواب عمیق در افراد است. نداشتن خواب عمیق به معنای نبود استراحت کافی برای مغز و حافظه است.

۳- نور آبی: به طور کلی نورهای مصنوعی در شب برای سلامتی بدن مخرب هستند اما در این میان نور آبی ناشی از لامپ‌ها و گوشی‌های تلفن همراه و لب تاپ‌ها باعث اختلال در خواب شبانه انسان می‌شود.

۴- چرت نیمروزی: چرت زدن در نیمه روز یکی از عادات مردم به ویژه در خاورمیانه است. با این حال، خوابیدن پس از ساعت ۳ بعد از ظهر و نیز طولانی کردن آن می‌تواند مانع بزرگی برای خواب شبانه باشد. اگر مایل به چرت زدن هستید آن را کمتر از ۴۵ دقیقه طول داده و پیش از ساعت یک بعد از ظهر انجام دهید.

۵- گرما: حتما این موضوع را تجربه کرده اید که گرمای زیاد مانع از خوابیدن شما می‌شود. گرمای زیاد به همراه رطوبت بالا از عواملی هستند که می‌تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد. بهتر است در محیط‌های خنک و با تهویه مطبوع بخوابید.

۶- داروها: اگر پزشک داروهایی را پیش از خواب برای شما تجویز کرده است، می‌توانید آن‌ها را قبل خواب مصرف کنید، اما داروهای زیادی هستند که عوارض جانبی آن‌ها بی خوابی است. همچنین برخی داروهای بیماران قلبی یا افرادی که دارای فشار خون بالا هستند ادرارآور است. این موضوع بدان معناست که مصرف آن‌ها در طول شب باعث مراجعه مکرر به توالت و برهم خوردن خواب شبانه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...