نسخه چاپی

عوارض خطرناك واكسن‌های فایزر و مدرنا

عکس خبري -عوارض خطرناک واکسن‌هاي فايزر و مدرنا

نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد تزریق واكسن های كرونای فایزر و مدرنا می تواند برخی اختلالات قلبی نادر را به وجود آورد.

به گزارش نما، نتایج مطالعه‌ گسترده ای که در دانمارک انجام و امروز منتشر شد، نشان می دهد تزریق واکسن کرونای فایزر و مدرنا خطر مشکلات قلبی بسیار نادر ولی غیر جدی را به همراه دارد.

گفتنی است پیش از این بروز میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب بافت اطراف قلب) پس از تزریق واکسن های mRNA فایزر و مدرنا در گزارش‌های ایمنی واکسن و مطالعات در مقیاس کوچک ذکر شده بود.

این گزارش‌ها باعث شد که فرانسه، دانمارک و سایر کشورها توصیه کنند که افراد زیر ۳۰ سال از تزریق این واکسن ها خودداری کنند. در این مطالعه آمده است: واکسیناسیون با واکسن مدرنای mRNA-1273 با افزایش قابل توجه میزان میوکاردیت یا میوپریکاردیت، به ویژه در بین افراد ۱۲ تا ۳۹ ساله مرتبط است. در این گزارش همچنین تاکید شده است که واکسیناسیون با واکسن فایزر تنها با افزایش خطر در میان زنان مرتبط است. البته لازم به ذکر است که این پژوهش جدید در حالی که وجود خطرات فوق را تأیید می کند، اصرار دارد که این خطرات ناچیز بوده و همچنان خطر ابتلا به کرونا و عفونت ناشی از کووید ۱۹ برای افراد بیشتر از تزریق واکسن است.

پژوهشگران خاطر نشان می کنند که در میان افراد واکسینه ‌شده‌ ایی که به میوکاردیت یا پریکاردیت مبتلا شده‌اند، تنها تعداد کمی دچار پیامدهای شدید شده و نیازمند دریافت خدمات بیمارستانی بودند. مطالعات انجام شده در دانمارک حاکی از بستری شدن ۲۱ نفر به دلیل عوارض قلبی ناشی از تزریق واکسن بوده و بیش از نیمی از این افراد در عرض ۷۲ ساعت از بیمارستان مرخص شده و هیچ‌ یک فوت نکرده یا نارسایی قلبی دائمی در آن ها تشخیص داده نشد.

پژوهشگران در نتیجه گیری این مطالعه اعلام کردند: اگرچه یافته ما خطر کم میوکاردیت یا میوپریکاردیت با واکسیناسیون BNT162b2 یا mRNA-1273 را شناسایی کرد اما این مطالعه از مزایای کلی چنین واکسیناسیونی در سطح فردی، اجتماعی و جهانی حمایت می کند.

گفتنی است این مطالعه، نخستین پژوهشی است که به عوارض جانبی واکسن ها در مقیاس عمومی جمعیت پرداخته است. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی BMJ منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...