نسخه چاپی

جزئیات تنظیم‌ بازار شب عید

عرضه هوشمند آجیل و انار تنظیم بازاری شب یلدا/توزیع قند تنظیم بازاری از فردا در بازرگام

عکس خبري -عرضه هوشمند آجيل و انار تنظيم بازاري شب يلدا/توزيع قند تنظيم بازاري از فردا در بازرگام

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی كشور ضمن تشریح جزئیات تنظیم بازار كالاهای شب عید، گفت: توزیع برنج فجر، گوشت منجمد و میوه نیز آنلاین می‌شود.

به گزارش نما، اسماعیل قادری‌فر امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، درباره تنظیم بازار کالای اساسی از جمله میوه و برنج اظهار داشت: توزیع هوشمند کالاهای اساسی از مهمترین راهبردهای ما برای کاهش واسطه‌گری و دلالی در بازار است، امروز فاصله مزرعه تا سفره تا ۷۰۰ درصد افزایش دارد.

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی کشور افزود: پیش از این برنج شیرودی به قیمت ۴۲ هزار تومان در سامانه‌های توزیع هوشمند توزیع می‌شد که قرار است از فردا برنج فجر هم به صورت آنلاین و با قیمت کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان توزیع شود.

وی افزود: انواع برنج‌های خارجی، پاکستانی، هندی و تایلندی هم اکنون در سامانه بارگذاری شده و به قیمت مصوب به فروش می‌رود.

قادری‌فر همچنین از توزیع گوشت گوسفندی و گاوی منجمد از هفته جاری به صورت آنلاین خبر داد و گفت: این اقلام به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه خواهد شد.

وی در عین حال که گفت‌هیچ‌گونه کمبود گوشت در کشور وجود ندارد، اما گلایه‌ای هم از تأمین‌کنندگان داشت که با وجود کافی بودن اقلام در انبار، به موقع تأمین نمی‌کنند.

* توزیع میوه شب عید ۳۰ درصد زیر قیمت

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی کشور همچنین از توزیع حداقل ۵۰ درصد نیاز میوه شب عید از طریق سامانه‌های هوشمند خبر داد و گفت: این میوه‌ها از اواخر هفته آینده در سامانه بارگذاری می‌شود و مردم می‌توانند تقاضای خود را مطرح کنند.

وی همچنین گفت:‌ میوه‌های شب عید به نرخ مصوب عرضه خواهد شد که هنوز برای نرخ آن تصمیم‌گیری نشده است.

قادری‌فر در عین حال گفت: در صورتی که نارضایتی از سوی مردم وجود داشته باشد، می‌توانند کالای خریداری شده را مرجوع کنند و فروشنده الزام دارد که بپذیرد و پول خریدار را عودت دهد.

وی به رسانه‌ها قول داد که امسال میوه‌های شب عید که در سامانه‌های هوشمند توزیع می‌شود، نسبت به قیمت بازار حداقل ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته باشد.

قادری‌فر نسبت به آنچه که به عنوان گرانی گوشت در بازار گفته می‌شود واکنش نشان داد و گفت:‌ متأسفانه برخی رسانه‌ها به گرانی‌ها دامن می‌زنند و آنطور که در رسانه‌ها مطرح شده‌ قیمت گوشت به ۲۳۰ هزار تومان رسیده است، اما در واقعیت اینطور نیست، ‌در بازدید اخیری که خودم از میادین تره‌بار داشتم، قیمت گوشت شقه گوسفندی ۱۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

* مجوز صادرات دام زنده مشروط صادر می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سؤالی که صادرات موجب افزایش قیمت دام زنده شده است، گفت: تاکنون بیش از ۲۸ هزار رأس دام سبک صادر شده و از نظر ما هیچ نقشی در بازار گوشت نمی‌تواند داشته باشد و از این بعد هم هرگونه مجوز جدید صادرات به شرط رصد و پایش در بازار صادر می‌شود و اگر مازاد نداشته باشیم، صادرات انجام نخواهیم داد.

* جهاد سازندگی احیا می‌شود

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی کشور با اشاره به ابلاغ اساسنامه شورای عالی جهاد سازندگی اعلام کرد که امیدواریم که جهاد سازندگی با همان نگاه مردمی و جهادی که اوایل انقلاب فعالیت می‌کرد، دوباره احیا شود و ابلاغ این اساسنامه مسیر را برای انجام این کار روشن کرده است.

* ماجرای هدر رفتن پول ۴۶ تن زعفران

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در پاسخ به سؤالی که ۴۶ تن زعفران خریداری شده از کشاورزان هنوز پولش را دریافت نکرده‌اند در حالی که خریدار سود کلانی به جیب زده است، گفت: این موضوع به دوره‌های قبلی برمی‌گردد که ۴۶ تن زعفران خریداری شد و به قیمت کیلویی ۲۰ میلیون تومان به یک برند مخصوص فروخته شد و پس از آن قیمت زعفران به کیلویی ۳۰ میلیون تومان رسید. قراردادی که سازمان تعاون روستایی دوره‌های قبل منعقد کردند از نظر شکلی درست است، اما اجرای آن طوری بوده که چون با سفته فروخته‌اند، هنوز پول آن را دریافت نکرده‌اند.

در ادامه این نشست، قادری‌فر از اجرایی نشدن برنامه تنظیم‌گری بازار در دهه‌های گذشته توسط تعاون روستایی خبر داد و گفت: وظایف این سازمان از اهداف اصلی خود دور مانده بود، اما اکنون با برگشتن قانون انتزاع (تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی) این سازمان به وظیفه اصلی خود یعنی تنظیم‌گری بازار پرداخته است. در این راستا تلاش می‌کند که با استفاده از سیستم‌های هوشمند پیش برود. ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۸۰۰ استارت‌آپ شناسایی شده‌اند و به دنبال این هستیم تا ضریب نفوذ نوآوری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.

وی افزود: با آسیب‌پذیری که داشتیم، امروز دلالی و واسطه‌گری مهمترین معضل بخش کشاورزی است و اقداماتی که از ۱۸ آبان‌ماه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم توانسته التهاب بازار را کم کند.

* قیمت سیب‌زمینی کمتر از هشت هزار تومان می‌شود

قادری‌فر افزود: مثلاً در مورد مرغ و تخم‌مرغ التهاب بازار از نیمه آبان فروکش کرد. همچنین در مورد سیب‌زمینی به دلیل مشکلاتی که چند هفته پیش رخ داده بود، توزیع آنلاین را آغاز کردیم و اکنون قیمت بازار به محدوده ۱۰ هزار تومان رسیده و به شما قول می‌دهم که هفته آینده قیمت در میادین میوه به زیر ۸ هزار تومان می‌رسد.

* طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان به هدف خود نرسیده است

قادری‌فر همچنین در مورد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان که در سال ۸۵ در سفر مقام معظم رهبری به این استان تصویب شد، گفت: این طرح اکنون به هدف خود نرسیده است و وظیفه آن به سازمان تعاون روستایی محول شده است که اهداف این طرح را دنبال کنیم.

بنابراین گزارش مردم می‌توانند اقلام مورد نیاز خود نظیر برنج و سیب زمینی و غیره را به صورت آنلاین از طریق سامانه بازرگام سفارش دهند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...