نسخه چاپی

علائم اولیه سكته مغزی چیست؟

عکس خبري -علائم اوليه سکته مغزي چيست؟

یكی از شایع‌ترین علائم سكته مغزی «ایسكمیك» ضعف یا فلج اندام‌های بدن است كه ممكن است چند ساعت یا حتی چند روز قبل از بروز سكته پدیدار شود.

به گزارش نما، سکته مغزی یک موقعیت اورژانس و فوریت پزشکی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. دو نوع سکته مغزی ایسکمیک و سکته مغزی خونریزی‌دهنده وجود دارد که ایسکمیک شایع‌تر است و ۸۷ درصد کل موارد مبتلا به سکته مغزی را تشکیل می‌دهد. سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می‌دهد که رگ خونی که خون را به مغز منتقل می‌کند، توسط یک لخته خون مسدود شود؛ این اتفاق باعث می‌شود جریان خون در مغز مختل شود و سلول‌ها از بین بروند. دلیل دیگر بروز سکته مغزی ایسکمیک باریک شدن رگ‌ها به دلیل تصلب شرایین است، در این صورت پلاک‌هایی با اندازه‌های مختلف داخل رگ‌ها ایجاد می‌شود. تصلب شرایین یک بیماری جدی است که خطر ابتلاء به سکته مغزی را افزایش می‌دهد، متأسفانه این بیماری هیچ علائم خاصی ندارد و تشخیص آن دشوار است.

علائم رایج سکته مغزی ایسکمیک چیست؟

سکته مغزی می‌تواند یک وضعیت تهدیدکننده جدی برای زندگی افراد باشد؛ بنابراین تشخیص زودهنگام علائم آن و انجام درمان به موقع خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد. علائم رایج سکته مغزی ایسکمیک شامل مشکلات بینایی، ضعف یا فلج شدن اندام‌های بدن، سرگیجه، گیجی، افتادگی صورت از یک طرف و ناهماهنگی حرکتی در اندام‌های بدن می‌شود.

چه علائمی پیش از بروز سکته مغزی ایجاد می‌شود؟

یکی از شایع‌ترین علائم سکته مغزی ایسکمیک ضعف یا فلج اندام‌های بدن است، دیگر علائم سکته مغزی ممکن است به صورت ناگهانی ظاهر شوند، اما این علامت را می‌توان چند ساعت یا حتی چند روز قبل از بروز سکته مشاهده کرد. در این وضعیت ممکن است فرد به دلیل درد عضلانی یا گرفتگی عضلات نتواند اندام خود را حرکت دهد. ضعف یا فلج شدن می‌تواند یک طرف بدن یا یکی از اعضای بدن مانند دست یا پا را درگیر کند.

چرا اندام‌های بدن تحت تأثیر سکته مغزی قرار می‌گیرد؟

دلیل اصلی مختل شدن عملکرد اندام‌های بدن به دلیل بروز سکته مغزی این است که مغز آن‌ها را کنترل می‌کند. حرکت اندام‌های بدن توسط پیام ارسال شده از مغز کنترل می‌شود، زمانی که جریان خون در مغز کاهش پیدا می‌کند، تبادل دستورات بین اندام‌های بدن و مغز دچار اختلال می‌شود؛ در نتیجه اندام‌های بدن نمی‌توانند به درستی حرکت کنند و فلج می‌شوند. سفت شدن و بی‌حسی عضلات در چنین مواردی کاملاً رایج است.

عوامل خطر بروز سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی ایسکمیک در میان افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند یا در گذشته درگیر آن شده‌اند شایع است. علاوه بر این، مردان بیشتر از زنان به سکته مغزی مبتلا می‌شوند. بعضی از عوامل خطر که احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد شامل فشار خون بالا، آترواسکلروز، کلسترول بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، سکته قلبی، کم خونی داسی شکل، لخته شدن خون، دیابت و سیگار کشیدن می‌شود.

چگونه خطر ابتلاء به سکته مغزی را کاهش دهیم؟

اگر سابقه خانوادگی سکته مغزی دارید یا در شرایطی قرار دارید که خطر ابتلاء به این بیماری افزایش پیدا می‌کند، باید به صورت منظم توسط پزشک معاینه شوید، ورزش کنید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، تناسب اندام خود را حفظ کنید، سیگار کشیدن را ترک کنید، در معرض دود ثانویه قرار نگیرید و به میزان کافی بخوابید.
منبع:ایمنا

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...