نسخه چاپی

خواص دمنوش عناب و دستور تهیه آن

عکس خبري -خواص دمنوش عناب و دستور تهيه آن

دمنوش عناب از میوه خشك عناب تهیه می‌شود و خواص آنتی‌اكسیدانی شگفت‌انگیز و منحصر بفردی دارد؛ در ادامه با خواص و فواید دمنوش عناب آشنا می‌شوید و سپس چند نوع دستور تهیه دمنوش عناب را می‌خوانید.

به گزارش نما، ممکن است عناب را با عنوان خرما چینی یا خرما قرمز نیز بشناسید. میوه عناب طعمی شیرین دارد و سرشار از ویتامین C، ویتامین A، پروتئین، پتاسیم، آهن، کلسیم و مقدار کمی ویتامین دیگر است. دمنوش عناب نیز از میوه خشک آن تهیه می‌شود. عناب خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیز و منحصر بفردی دارد که حاوی انواع مختلفی از پلی فنول‌ها و همچنین پتاسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B است. در ادامه با خواص و فواید دمنوش عناب آشنا می‌شوید و سپس چند شیوه مصرف آن را می‌خوانید.

خواص و فواید دمنوش عناب

نوشیدنی‌های عناب به این معروف هستند که غم و اندوه را برطرف می‌کنند. چرا که این میوه دارای خواص آرام‌بخش است و به عنوان منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی شناخته شده است. جدا از ویتامین‌های مختلف، همچنین حاوی ۱۸ مورد از ۲۴ اسید آمینه ضروری است که بدن برای سالم ماندن به آنها نیاز دارد. خوردن دمنوش عناب به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، متعادل‌سازی جریان خون، متعادل‌سازی هورمون‌های بدن، رشد مو، تقویت استخوان‌ها، بهبود وضعیت پوستی، تقویت ماهیچه‌ها، تقویت آنزیم‌های بدن و انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان: چای عناب حاوی ویتامین C و فلاونوئید و مقدار بسیاری آنتی اکسیدانی است و می‌تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند و خطر بیماری‌های مزمن را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

دانشمندان چندین «گیامغذی» مهم موسوم به ساپونین‌ها را در عناب شناسایی کرده‌اند. این مواد طبیعی قابلیت‌های ضدالتهابی قدرتمندی دارند و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که آنها تأثیر مفیدی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارند. توانایی این گیاه در کاهش التهاب به احتمال زیاد منبع اثر تسکین درد در عناب است.

خاصیت ضد سرطانی: عصاره عناب مهارکننده سلول‌های سرطان خون است زیرا به علت داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان، مانع رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی است.

تاثیر بر سیستم گوارش و کمک به هضم: موجب تقویت دستگاه گوارشی می‌شود. دمنوش عناب کمک به هضم غذا می‌کند و تصفیه‌کننده خون است. جایگزین عالی برای غذاهای چرب است و به ویژه برای افرادی که از مشکلات گوارشی و یبوست رنج می‌برند مفید است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد عناب می‌تواند اسید معده را کاهش دهد، همچنین به درمان و محافظت در برابر زخم معده کمک می‌کند.

سرماخوردگی: با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند موجب تسکین سرماخوردگی، علائم آنفلوآنزا و تب در فرد شود. ویتامین C موجود در عناب موجب تولید سلول‌های سفید خون و خط اصلی دفاع برای بدن می‌شود.

ضد سرفه: دمنوش عناب گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. اگر خشکی سینه و سرفه رنج می‌برید، عناب داروی گیاهی مناسب برای درمان است. عناب لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C دارد. عناب به علت داشتن لعاب چندان، نرم‌کننده سینه و ضد سرفه است.

یبوست: چای عناب اثر تحریک کنندگی روی سیستم گوارش بدن دارد، تحریک‌کننده یبوست، سندروم روده تحریک‌پذیر و دیگر مشکلات معده را تسکین می‌دهد.

تاثیر بر اضطراب: عناب قادر است سطح هورمون استرس و اضطراب را کاهش دهد.

تنظیم کننده طبیعی خواب: چای عناب تسکین دهنده ذهن است و می‌تواند به خواب طبیعی کمک کند.

بهبود پوست: عناب حاوی فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است که قادر است رادیکال‌های آزاد قبل از آسیب به پوست را خنثی کند و از چین و چروک، لکه‌های پیری و لکه‌ها جلوگیری می‌کند.

کمک به سلامت استخوان‌ها: عناب حاوی آهن، کلسیم و فسفر، که می‌تواند به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و محافظت در برابر پوکی استخوان کمک کند.

کمک به سلامت قلب و عروق: چای عناب حاوی آهن بوده که به گردش خون کمک شایانی می‌کند و این امر یعنی اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن. پتاسیم موجود نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی عناب ممکن است مزایای گسترده‌ای را به قلب و سیستم عروقی ارائه دهد. ساپونین های موجود در عناب می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. در تحقیقات علمی، نشان داده شده است که عناب سطح کلسترول سالم HDL را بدون افزایش کلسترول بد LDL افزایش می‌دهد.

تقویت و سلامت مو: آهن موجود در عناب می‌تواند موجب بهبود گردش خون در پوست سر شود و با تقویت فولیکول موجب افزایش رشد مو سر شود.

به تسکین گلودرد کمک می‌کند: عصاره میوه عناب معمولاً برای تسکین دردی که همراه با گلودرد است، استفاده می‌شود. اگر با زنجبیل یا نعناع ترکیب شود، می‌تواند در درمان گلودرد مؤثر باشد.

به کاهش وزن کمک می‌کند: در صورتی که سعی در کاهش وزن دارید می‌توانید از عناب به عنوان یک میان دمنوش عالی استفاده کنید زیرا فاقد هر گونه کربوهیدرات یا چربی است و همچنین سرشار از فیبر است.

تصفیه کننده خون است: به عنوان یک عصاره میوه خشک، حاوی ساپونین، آلکالوئیدها و تری ترپنوئیدها است. این سه ماده در کنار هم در پاک کردن خون مفید هستند.

به عنوان یک آرام بخش است: دو نوع گیامغذی موجود در عناب، ساپونین ها و فلاونوئیدها باعث ایجاد تغییر در انتقال دهنده‌های عصبی از جمله GABA و سروتونین می‌شوند که می‌توانند خواب راحت‌تر را برای شما فراهم کنند.

قند خون را کاهش می‌دهد: عناب می‌تواند قندخون را کاهش دهد و این ویژگی می‌تواند در درمان دیابت و سایر اختلالات متابولیکی مفید باشد. بعضی از دانشمندان فکر می‌کنند که توانایی کاهش قندخون عناب ناشی از غلظت بالای ویتامین A موجود در آن است که می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.

برای محفاظت از مغز استفاده می‌شود: تحقیقات نشان می‌دهد عناب می‌تواند برخی از مزایای محافظتی مغز از جمله محافظت از سلول‌های عصبی در برابر آسیب و زوال، کمک به ترمیم حافظه و بهبود یادگیری و محافظت در برابر اختلال شناختی داشته باشد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد عناب ممکن است بتواند فعالیت‌های ناکارآمد در مغز را که عامل بیماری آلزایمر است مسدود کند.

۵ طرز تهیه دمنوش عناب

دستور اول برای تهیه دمنوش عناب

می‌توانید ۲۰ عدد عناب را ابتدا بشویید و خیس کنید، بعد از جداسازی هسته آن را خرد کرده و داخل قوری بریزید. داخل آب جوشیده شده عناب‌ها را بریزید و برای ۱۵ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد. دمنوش عناب حاضر است می‌توانید آن را بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. این دستور برای باد سرخ نیز مفید است.

جوشانده عناب برای کسانی که بواسیر دارند بسیار مفید است.

دستور دوم برای تهیه دمنوش عناب

مواد لازم برای چای عناب: ۲۰ عدد عناب، ۳۰ گرم ریشه زنجبیل تازه، ۱۰ گرم چوب دارچین، ۱.۵ لیتر آب.

طرز تهیه: مواد را داخل آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس شعله را کم کرده و اجازه دهید برای مدت زمان ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس زیر قوری را خاموش کرده و اجازه دهید برای مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش شما آماده است آن را از صافی عبور دهید و سپس بنوشید.

دستور سوم برای تهیه دمنوش عناب

۳۰ عدد عناب، ۵ گرم گشنیز را در یک لیوان آب جوش دم کنید و صبح ناشتا میل کنید. این دمنوش برای سردرد مفید است.

دستور چهارم برای تهیه دمنوش عناب

۱۰ الی ۵۰ عدد عناب (تعداد آن به سن و شدت بیماری وابسته است) را کوبیده و در آب جوش بریزید. سپس آن را صاف کنید و صبح ناشتا آن را میل کنید. این دستور برای درمان کهیر و خارش‌های پوستی می‌تواند مفید باشد.

دستور پنجم برای تهیه دمنوش عناب

عناب، انجیر، کشمش و خرما را در یک لیتر آب بجوشانیو و صاف کنید و روزی ۳ فنجان از آن بنوشید. این شربت برای سرفه و سینه درد مفید و خلط آور و ملین است.

عوارض جانبی دمنوش عناب

ممکن است این دمنوش عوارضی برای بارداری داشته باشد و تداخلات دارویی داشته باشد. در صورتی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنید، این چای باعث کاهش شدید قند خون یا هیپوگلیسمی می‌شود. پس باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد و قبل از هر اقدامی با پزشک خود صحبت کنید.

افرادی که از نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد رنج می‌برند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند. همچنین مصرف زیاد آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند توصیه نمی‌شود.

مقدار مجاز مصرف عناب

دوز مناسب مصرف عناب به سن، وزن و سلامتی فرد و همچنین شرایط درمانی آن بستگی دارد. عناب ممکن است به خودی خود استفاده شود و همچنین در مکمل‌ها و یا با ترکیب سایر داروهای طبیعی نیز یافت شود. به طور کلی، توصیه می‌شود که مصرف‌کنندگان با کمترین دوز پیشنهادی شروع کرده و در صورت لزوم به تدریج میزان آن را افزایش دهند.

طبع میوه عناب

عناب طبعی معتدل و مرطوب دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص عناب روی لینک زیر کلیک کنید:
منبع:همشهری آنلاین

۱۴۰۰/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...