نسخه چاپی

آنچه باید از امیكرون بدانیم؛ سرماخوردگی با چاشنی كرونا

عکس خبري -آنچه بايد از اميکرون بدانيم؛ سرماخوردگي با چاشني کرونا

گسترش سویه اومیكرون در جهان، باعث شد تا شرایط پاندمی كرونا در ادامه مسیر پیش رو، با ابهاماتی همراه باشد كه مهم ترین آن، قدرت بیماری زایی سویه جدید است.

به گزارش نما، با جایگزینی سویه اومیکرون با دلتا، شرایط پاندمی کرونا هم دستخوش تغییر و تحول شده است. یعنی، تا وقتی دلتا بود، همه نگران درگیری ریه و مرگ و میر بودیم. اما، با آمدن سویه اومیکرون، این ذهنیت در افکار عمومی شکل گرفته که گویی کرونا تمام شده است.

همگان، اومیکرون را به اسم سرماخوردگی باور کردند، تا اینکه آمار روزانه کرونا دوباره سیر صعودی پیدا کرد و تصورات اشتباه ما از اومیکرون نمایان شد. زیرا، اومیکرون از خطرناک‌ترین ویژگی‌های سویه جدید کرونا است که به دلیل تغییرات زیاد ساختاری، قدرت حیات ویروس بیش از سویه قبلی می‌شود. همچنین، یکی دیگر از ویژگی‌های سویه اومیکرون سرعت شیوع آن است.
نوع علائم جهش اومیکرون با انواع جهش‌های قبلی کرونا تفاوتی ندارد و بنابراین شدت علائم به صورت طیفی از بی علامتی تا علائم خفیف، شدید، بستری و مرگ خواهد بود.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گزارش کرده که علائم اومیکرون از دلتا خفیف‌تر است، با این حال با توجه به قدرت سرایت بیشتر اومیکرون، قاعدتاً اگر تعداد موارد ابتلاء بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند. در نهایت نیز عدم دسترسی به خدمات، منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود. همچنین با افزایش قدرت سرایت، افراد در معرض خطر بیشتر مبتلا شده و بیماری در این افراد شدیدتر است.
مطالعات نشان می‌دهند واکسن‌های موجود علیه اومیکرون هم مؤثرند و با دریافت دوز یادآور، ایمنی بدن قوی‌تر هم می‌شود.

به گفته سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، تزریق دوز سوم واکسن کرونا تأثیر ۸۰ درصدی بر پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون خواهد داشت.

همچنین کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بهترین و ساده‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون حفظ تهویه مناسب و استفاده از ماسک است؛ مهم‌ترین مسئله در این زمینه که مسئولان وزارت بهداشت هم تاکید دارند این است که دوز سوم واکسن کرونا را دریافت گردد تا ایمنی بیشتری ایجاد شود.

تجربه در کشورهای دیگر نشان داده است، با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشورهای اروپایی و آمریکا، اما همچنان آنها درگیر موج جدید کرونا شده‌اند و از همین رو افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که ۳ ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا به مراکز درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند. همچنین تأثیر دوز سوم واکسن ۸۰ درصد از ابتلاء به سویه اومیکرون پیشگیری خواهد کرد و این موضوع دستاورد خوبی برای افراد است.

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اومیکرون ۷۰ برابر سریع‌تر از سویه دلتا در نای و ریه‌ها تکثیر می‌شود. با وجودی که سرعت تکثیر اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا ۷۰ برابر بیشتر است اما یافته‌ها نشان می‌دهد رشد سویه جدید در بافت ریه ۱۰ برابر کُندتر است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد سویه اومیکرون باعث ابتلای افرادی شده است که پیشتر واکسن تزریق کرده یا پس از ابتلاء به کرونا بهبود یافته‌اند. همچنین سویه اومیکرون ویروس کرونا سریع‌تر از سویه دلتا در حال گسترش است و باعث ابتلای افرادی شده است که پیشتر واکسن تزریق کرده یا پس از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند و محتمل‌تر است که افراد واکسینه شده یا بهبود یافته از کووید -۱۹ مبتلا یا مجدداً مبتلا شوند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند اومیکرون ظاهراً پادتن‌های تولید شده توسط برخی واکسن‌های کووید ۱۹ را بهتر دور می‌زند، ولی دیگر اشکال ایمنی وجود دارد که ممکن است جلوی ابتلاء و بیماری را بگیرد.

نتایج یک مطالعه مقدماتی هم نشان می‌دهد که اومیکرون موجب آسیب‌های طولانی مدت تری بر قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش شده و باعث بروز سپسیس (گندیدگی خون) هم می‌شود..

حمید عمادی رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی، با عنوان این مطلب که برخی از افراد حالات شدید اومیکرون را تجربه می‌کنند، گفت: این گروه کسانی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند. در واقع بستری و مرگ و میر واکسن‌نزده‌ها در صورت ابتلاء به شکل واضح ۹۰ درصد بیش از سایر گروه‌ها است.

وی با بیان این موضوع که پیش‌بینی آینده کرونا کار اشتباهی است، افزود: با توجه به اینکه در شاخه صعودی پیک قرار داریم، تا حدود دو هفته آینده به قله پیک ششم برسیم.

در همین حال، پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره احتمال بالا رفتن مرگ و میرها، گفت: کشور ما همچنان در سیر بالارونده پیک اومیکرون قرار دارد و به قله نزدیک شده‌ایم، ولی در عین حال تا دو سه هفته آینده افزایش میزان مرگ‌های کرونایی دور از انتظار نیست.

وی درباره مدت دوره قرنطینه افراد مبتلا به اومیکرون، گفت: فرد مبتلا به اومیکرون باید حداقل ۵ روز در قرنطینه باشد و چنانچه بدون علامت شود، می‌تواند با دیگران تماس داشته باشد و پس از این مدت هم حتماً با ماسک وارد اجتماع شود.

طبرسی با اشاره به اینکه اومیکرون در مقایسه با سایر سویه‌های کرونا بیشتر کودکان را درگیر می‌کند، اظهار کرد: واکسیناسیون نشدن در برابر کرونا یکی از مهم‌ترین علت‌های ابتلای کودکان به اومیکرون است.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...