نسخه چاپی

وجود پیشرفته ترین دستگاه‌های تشخیص ویروس در ایران

وجود پيشرفته ترين دستگاه‌هاي تشخيص ويروس در ايران

بیگلری گفت: امروز با افتخار اعلام می‌كنیم كه انستیتو پاستور مجهز به آخرین دستگاه‌ها برای ارزیابی جهش‌های ویروس و توالی‌یاب با كیفیت مطلوب است.

به گزارش نما ، مجید بیگلری، رئیس انستیتو پاستور در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به چگونگی ورود ویروس کرونا به کشور، بیان داشت: تمرکز ما بر روی راه‌های تشخیص کرونا بود و در 19 بهمن یعنی 11 روز قبل از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور ما روشهای تشخیصی را در انستیتو پاستور راه اندازی کردیم.


وی ادامه داد: وقتی  اولین موارد که با بیماری‌های تنفسی یا به اسم آنفلوآنزا بستری شدند قرار شد نمونه‌های آنها برای تشخیص بودن کرونا را مورد آزمایش قرار دهیم؛ با این فرض که ممکن است افرادی با علائم تنفسی بستری شدند اما مبتلا به کووید باشند.


رئیس انستیتو پاستور اضافه کرد:‌روز 30 بهمن نمونه‌هایی که از قم یافت شدند را به آزمایشگاه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال شد و بعد به انستیتو پاستور ارسال و در 30 بهمن ماه تایید قطعی 2 نمونه کرونا اعلام و تایید شده و به اطلاع وزیر وقت بهداشت رساندیم.


بیگلری گفت:‌از نظر زمانی ما با دو واقعه مهم روبرو بودیم؛ به طوری که چهارشنبه 30 بهمن موارد کرونا تایید شد اما 2 اسفند ماه نیز انتخابات بود اما وزیر بهداشت و مسئولان کشور تصمصیم گرفتند وجود موارد ابتلا به کرونا را به مردم اطلاع دهند.

وی متذکر شد:‌ با توجه به اینکه در کشور در آن زمان 3 آزمایشگاه شامل انستیتو پاستور، آزمایشگاه بهداشت دانشگاه تهران و بیمارستان مسیح دانشوری بود امکان تشخیص کم بود؛در نتیجه در گام اول کمیته تشخیص با محوریت انستیتو پاستور شکل گرفت.


رئیس انستیتو پاستور متذکر شد:‌ در کنار رئیس انستیتو پاستور سازمانهای دیگر نیز دخیل بودند؛ از جمله آزمایشگاه جامع مرکز مدیریت بیماری‌ها ، اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و هیات امنای ارزی. 


بیگلری گفت: جلسات روزانه یا دو سه روز یکبار مرتب برگزار شد؛ اینکه از چه کیتی برای تشخیص استفاده کنیم، البته در روزهای اول گفتند از کیت‌های آنتی‌بادی استفاده کنید اما این موضوع مطلوب نبود و کمیته تشکیل شده اصرار به استفاده از تست پی سی آر داشت با توجه به اینکه نیاز به دستگاه‌های خاص بود، ضمن اینکه کارکنان نیز با آن آشنا نبودند.


رئیس انستیتو پاستور اظهار کرد: در چنین شرایطی وزارت بهداشت از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست، نمونه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ به انستیتو پاستور بفرستد؛ در نتیجه در ماه‌ها و هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا در ایران حجم زیادی از نمونه‌ها ارسال می‌شد و همکاران ما بدون تعطیلی مشغول به کار بودند و به صورت مداوم نمونه‌های تست کرونا از طریق هواپیما و خودرو به انستیتو پاستور انتقال داده می‌شد؛ به طوری که ما در جوابدهی تاخیر داشتیم، گاهی تا 96 ساعت این موضوع زمان می‌برد.


وی یادآور شد: در هفته‌های اول آزمایشگاه‌های متعدد علوم پزشکی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ آموزش دادیم و پروتکل‌ها به آنها ارائه شد؛ ضمن اینکه در کنار آن تامین کیت‌ها مورد توجه قرار گرفت و کیت‌ها ابتدا از کشورهای دیگر و سپس در انستیتو پاستور تولید شد.


بیگلری تصریح کرد: امروز کشور در اوج تحریم‌ها، انواع مواد مصرفی را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد؛ در حالی که در آن زمان انواع مواد مصرفی ما در فرودگاه‌ها توقیف می‌شد و در هفته‌های اول هیچ دستگاه جدیدی امکان ورود به کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشت و ما مجبور بودیم به دانش خود اتکا کنیم؛ در حالی که خوشبختانه امروز بیش از 500 آزمایشگاه دولتی، خصوصی و خیریه عضو شبکه آزمایشگاهی ما قرار دارند.


رئیس انستیتو پاستور با اشاره به رشد قابل توجه آزمایشگاه‌های کشور در تشخیص بیماری‌های عفونی، ابراز کرد: اکنون شبکه‌ای شکل گرفته که نه تنها در تشخیص کووید 19 بلکه در تمام تهدیدات آینده می‌تواند اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد و شبکه تشخیصی مولکولی که ما سال‌ها آرزوی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم، اکنون فراهم شده است.


وی اضافه کرد: با همکاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون تحقیقات وزارت بهداشت، کیت‌های اولیه ساخته شد؛ به طوری که در اواخر اسفند به چندین شرکت تولیدکننده مجوز داده شد و از اردیبهشت سال 99 اولین کیت‌های تولید داخل به بازار آمد و از خرداد و تیر سال 99 ما دیگر نیازی به واردات کیت تشخیصی نداشتیم.


بیگلری بیان کرد: پایش جهش‌های ویروس بر عهده انستیتو پاستور قرار گرفت؛ در حالی که دستگاه‌های ما محدود بود اما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که انستیتو پاستور مجهز به آخرین دستگاه‌ها برای ارزیابی جهش‌های ویروس و توالی‌یاب با کیفیت مطلوب است.


رئیس انستیتو پاستور متذکر شد: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی این طور بود که برای بررسی نمونه فرد باید 3 ژن را‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کنید، در حالی که اگر ما می‌خواستیم این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم، کار بسیار محدود می‌شد، اما ما در انستیتو پاستور در مدت دو سه روز فهمیدیم که می‌توان با یک ژن نیز تشخیص داد که البته ابتدا به ما در این خصوص خرده گرفتند اما بعد از چند روز سازمان جهانی بهداشت این روش ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ تایید کرد.


وی افزود: برنامه ما در آن زمان به این صورت بود تا کیت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تست ابتدا در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم تا روش تشخیصی اجرا شود.

برنا 

۱۴۰۰/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...