نسخه چاپی

فهرست دارویی كشور بعد از ۳ سال باز شد/وضعیت دارو در ۱۴۰۱

عکس خبري -فهرست دارويي کشور بعد از ? سال باز شد/وضعيت دارو در ????

رئیس سازمان غذا و دارو از باز شدن فهرست دارویی و بیمه‌ای كشور خبر داد و گفت: یك نوع داروی بیماران SMA به عنوان اولین دارو پس از سه سال وارد این فهرست شد.

به گزارش نما، بهرام دارایی، با اشاره به اینکه پیش از انقلاب شرکت‌های چند ملیتی در کشور دارو را تولید می‌کردند که پس از انقلاب همه آنها از ایران رفتند، اظهار داشت: جوانان متخصص به سرعت ورود کردند و توانستند نیازهای کشور را با تولید داخل پاسخ دهند، به طوری که در جنگ تحمیلی نیز به خوبی این موضوع را مدیریت کردیم و به رغم تمام مشکلات در زمان جنگ در مورد دارو دچار بحران نشدیم.

وی افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی خودکفایی در تولید یک سری از محصولات با فناوری بالاست و صنعت داروسازی یکی از رشته‌های ویژه و خاصی است که خوشبختانه امروز از لحاظ عددی ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز شامل سالانه ۵۰ میلیارد عدد دارو را تولید می‌کنیم که البته ظرفیت شرکت‌های داروسازی دو برابر این رقم است.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه کیفیت دارو به‌عنوان یک بحث ویژه و خاص دنبال می‌شود، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به کیفیت مطلوب در تولیدات داروهایمان بپردازیم نیازمند اقدامات خاصی است که یکی از این مسیرها صادرات است؛ وقتی که شرکت‌های ما می‌توانند داروی خود را به اقصی نقاط دنیا صادر کنند یعنی توانسته‌اند تمام مراحل کمی و کیفی را طی کنند، بنابراین اگر این مسیر را باز کنیم حتماً شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان داخلی طی این سال‌ها اکثر نیاز کشور را برطرف کرده اند اما مطمئناً در مورد ارتقا کیفیت باید کارهای بیشتری انجام بگیرد که این موضوع در برنامه ما وجود دارد.

دارایی با اشاره به اینکه در تولید داروهای داخلی حداقل‌های کیفی کشورهای اروپایی و غربی رعایت می‌شوند، عنوان کرد: داروهای تولید داخل کیفیت لازم را دارند چنانچه در مورد واکسن‌های داخلی اصلاً نمی‌توان به کیفیت آن شک کرد و به زودی مجوزهای بین المللی را نیز دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در خصوص یک سری داروهای خاص، ویژه بیماران مزمن و یا صعب العلاج که مدام نوع خاصی از دارو را مصرف می‌کنند، سیستم بیولوژیک بدن جوری است که وقتی با آن ارتباط پیدا کند نباید آن را قطع کرد ما هم این را قبول داریم و در این خصوص سعی می‌کنیم وقتی درمان با یک نوع خاصی از دارو شروع شده بتوانیم آن را تأمین کنیم.

معاون وزیر بهداشت در خصوص نرخ بالای برخی داروهای وارداتی توضیح داد: به دلیل حمایت از دارویی که در داخل کشور تولید می‌شود، یارانه دارو به نوع مشابه وارداتی تعلق نمی‌گیرید، البته برنامه‌های خوبی در بودجه ۱۴۰۱ با صحبت‌هایی که در کمیسیون تلفیق صورت گرفته است مدنظر داریم تا بتوانیم هم به لحاظ بیمه‌ای و هم به لحاظ تهیه برای بیماران اجرایی کنیم.

وی از بازنگری در فهرست دارویی و بیمه‌ای خبر داد و گفت: با همکاری نهادهایی همچون شورای عالی بیمه و معاونت درمان وزارت بهداشت، فهرست داروهای تحت پوشش بیمه به روز رسانی و برخی داروها از این فهرست حذف و برخی داروهای جدیدتری وارد لیست بیمه خواهد شد تا بتوانیم دغدغه بسیاری از بیماران و پزشکان حل کنیم،

دارایی افزود: متأسفانه طی ۳ سال گذشته فهرست دارویی کشور بسته شده بود و اجازه ورود داروهای جدید را نداده بودند که مشکلاتی را ایجاد کرده بود، در حال حاضر این فهرست را باز کرده‌ایم تا داروهای جدید و مخصوصاً داروهای بیماران صعب‌العلاج را وارد فهرست کنیم که یکی از آنها داروی بیماران SMA است که با دستور رئیس‌جمهور وارد فهرست می‌شود.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...