نسخه چاپی

آرژانتینی‌ها روزنامه حامی استعمارانگلیس رابه آتش كشیدند

عکس خبري -آرژانتيني‌ها روزنامه حامي استعمارانگليس رابه آتش کشيدند

مردم آرژانتین یك روزنامه این كشور كه ادعاهای روزنامه انگلیسی «سان» درباره جزایر فالكلند را چاپ كرده بود، به آتش كشیدند.‌

به گزارش نما، فارس به نقل از شبکه خبری «آی‌تی‌وی» نوشت: جمعی از فعالان آرژانتین امروز روزنامه انگلیسی زبان «بوینس‌آیرس‌هرالد» که در آرژانتین چاپ می‌شود را به آتش کشیدند.

معترضان از پاسخی که روزنامه «سان» در واکنش به نامه روز گذشته «کریستینا فرناندز» ـ جمهور آرژانتین ـ به دیوید کامرون ـ نخست‌وزیر انگلیس ـ درباره حاکمیت جزایر مورد مناقشه «فالکلند» (مالویناس) در روزنامه «بوینس‌آیرس‌هرالد» منتشر کرده بود، عصبانی هستند.

فرناندز دیروز در این نامه خطاب به دیوید کامرون نوشت: «آرژانتین، 180 سال پیش در چنین روزی (سوم ژانویه)، در پی اعمال سیاست‌های استعماری قرن نوزدهم، از جزایر مالویناس محروم شد؛ جزایری که 14 هزار کیلومتر با لندن فاصله دارند.»

وی در ادامه از دولت انگلیس خواست تا از قطعنامه 1960 سازمان ملل تبعیت کرده و به «تمام اشکال استعمارگرایی پایان دهد.»

روزنامه سان، امروز ـ جمعه ـ در واکنش به این نامه رئیس جمهور آرژانتین مطلبی را در روزنامه «بوینس‌آیرس‌هرالد» چاپ کرد و نوشت: « آرژانتین 31 سال پیش به جزایر فالکلند حمله کرد که بر اثر آن 255 نیروی انگلیسی، 649 سرباز ارتش آرژانتین و 3 شهروند غیر نظامی کشته شدند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه این اقدام بر خلاف اصول سازمان ملل مبنی بر خودمختاری است، تصریح کرد که اظهارات آرژانتین مبنی بر حاکمیت جزایر فالکلند، «بی‌اساس» است.

سان در پایان این یادداشت تاکید کرد که ساکنان جزایر فالکلند تا زمانی که تصمیم نگیرند آرژانتینی باشند، انگلیسی باقی خواهند ماند و آرژانتین باید از جزایر فالکلند دست بکشد.

فعالان آرژانتینی امروز در اعتراض به این مطلب روزنامه سان، نسخه‌هایی از روزنامه «بوینس‌آیرس آرژانتین» را به آتش کشیدند.

مناقشه انگلیس و آرژانتین به جزایر فالکلند مربوط می‌شود که از اهمیت به خصوصی برخوردار است. آرژانتین حق خود برای حاکمیت بر جزایر مالویناس که از سال 1833 توسط انگلیس به اشغال درآمده‌اند را بارها در مجامع بین‌المللی اعلام کرده است.

چندی پیش نیز این کشور با انتشار بیانیه‌ای در سازمان "یونسکو" بر حق خود در خصوص حاکمیت بر جزایر مالویناس که تحت اشغال انگلیس قرار دارند تاکید کرد.

در مقابل، لندن تأکید دارد سرنوشت این جزایر با همه‌پرسی‌هایی که در این جزایر برگزار می‌شود، تعیین شود. منتقدان می‌گویند انگلیس طی سال‌های پس از جنگ با آرژانتین تعداد بسیاری از مردم کشور خود را در این مجمع الجزایر ساکن کرده است و از نتیجه رفراندوم به سود خود اطمینان دارد.

بدون تردید جزایر مالویناس از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. این اهمیت تنها به دلیل موقعیت جغرافیایی جزایر بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس نیست، بلکه مالویناس نزدیک‌ترین راه برای دستیابی به ثروت‌های قطب جنوب نیز محسوب می‌شود.

در حقیقت تشدید درگیری‌ها در رابطه با جزایر مالویناس با کشف ذخایر نفتی در این جزایر آغاز شد.

۱۳۹۱/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...