نسخه چاپی

تصمیم جنجالی كلیسای انگلیس

كلیسای رسمی انگلیس موسوم به ˈكلیسای انگلیكنˈ در یك تصمیم جنجالی با ارتقای كشیش های همجنس گرا به مقام اسقفی موافقت كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این تصمیم از سوی مرکز موسوم به خانه اسقف های کلیسای انگلیکن (هاب) و به رغم مخالفت اسقف های سنتی موسوم به ˈایونجلیکال های محافظه کارˈ اتخاذ شده است.

بر اساس این تصمیم، کشیش های همجنس گرا در کلیسای انگلیس در صورتی که نسبت به گذشته خود استغفار کنند و مجرد باقی بمانند، می توانند به درجه اسقفی ارتقاء یابند.

موضوع حضور و فعالیت کشیش های همجنس گرا در کلیسای انگلیس از سال ها قبل به موضوعی جنجالی و اختلافی میان روحانیون سنتی و روحانیون به اصطلاح مدرن تبدیل شده است ولی با این وجود از اوایل دهه 2000 کشیش های همجنس گرا در این کلیسا حضور دارند.

پیشتر و در سال 2003 میلادی یک کشیش همجنس گرا به نام ˈجفری جانˈ به عنوان اسقف کلیسای شهر ردینگ تعیین شد، ولی مخالفت های گسترده با این انتصاب، باعث کناره گیری وی از این سمت شد.

کلیسای انگلیس در حالی ممنوعیت اسقف شدن کشیش های همجنس گرا را لغو کرده است که هنوز اجازه نمی دهد کشیشان زن به مقام اسقفی ارتقاء یابند.

کلیسای انگلیس یک کلیسای پروتستان است که در سال 1534 میلادی توسط پادشاه وقت این کشور پایه گذاری شد و هنوز هم ملکه یا شاه انگلیس رهبر عالی آن به شمار می رود و انتصابات مهم در داخل تشکیلات این کلیسا را به پیشنهاد نخست وزیر انجام می دهد.

ˈراد توماسˈ از کشیش های ارشد شاخه ˈایونجلیکالˈ کلیسای انگلیس امروز هشدار داد که تصمیم خانه اسقف ها در مورد ارتقای کشیش های همجنس گرا باعث تعمیق شکاف های موجود در داخل کلیسا می شود.

وی افزود: ما در جلسه شورای عمومی کلیسا با این تصمیم مخالفت خواهیم کرد، چون چنین تصمیمی به معنای تغییر اساسی در منشور کلیسا به شمار می رود.

توماس اظهارداشت: ما ترجیح می دهیم به جای اینکه زیر نظر یک اسقف همجنس گرا خدمت کنیم، اسقف هایی را حتی از خارج کشور برای خدمت دعوت کنیم.

موافقت کلیسای انگلیس با اسقف شدن کشیش های همجنس گرا در حالی اعلام می شود که دولت دیوید کامرون نیز به دنبال تصویب قوانین تازه ای در پارلمان این کشور است تا افراد همجنس گرا بتوانند بطور رسمی در کلیساهای این کشور به اصطلاح ˈازدواجˈ کنند.

کامرون ماه گذشته با حمایت از ثبت روابط همجنس گرایان در کلیساها و دیگر اماکن مذهبی انگلیس و ولز، گفت: همجنس گرایان باید اجازه داشته باشند که مراسم ازدواج خود را بطور رسمی در کلیسا برگزار کنند.

وی افزود: من مخالف این هستم که همجنس گرایان از برگزاری مراسم ازدواج در کلیساها محروم شوند ولی در عین حال نباید در این زمینه اجبار وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بررسی یک لایحه قانونی درباره این موضوع در پارلمان انگلیس در آینده نزدیک، اظهارداشت: من شخصا حامی ازدواج همجنس گرایان در کلیساها هستم و از این لایحه هم حمایت می کنم ولی اعضای حزب محافظه کار در هنگام رای گیری درباره این لایحه می توانند بدون تعهد حزبی رای بدهند.

اکثر مقامات مذهبی انگلیس بویژه در کلیسای کاتولیک این کشور مخالف ثبت رسمی روابط همجنس گرایان به عنوان ازدواج هستند و معتقدند که قانون گذاری در این زمینه کاملا بی مورد است.

حتی برخی از اعضای حزب محافظه کار تحت رهبری دیوید کامرون، با انتشار پیام هایی در شبکه های اجتماعی از نخست وزیر انگلیس به دلیل حمایت از ازدواج همجنس گرایان انتقاد کرده اند.

حمایت از به اصطلاح ازدواج همجنس گرایان توسط نخست وزیر انگلیس و دیگر مقامات این کشور در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کارشناسان سست شدن بنیان های سنتی خانواده و گسترش فساد اخلاقی را از جمله ریشه های مشکلات اجتماعی این کشور می دانند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...