نسخه چاپی

صورت‌های مالی سرخابی‌ها از نظر حسابرسی سودآور و شفاف نیست

عکس خبري -صورت‌هاي مالي سرخابي‌ها از نظر حسابرسي سودآور و شفاف نيست

مدیرعامل فرابورس ایران با تاكید بر این كه صورت‌های مالی سرخابی‌ها از نظر حسابرسی در حال حاضر سودآور نبوده و شفاف نیست، گفت: دو شركت استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شدند.

به گزارش نما، میثم فدایی با اشاره به این که ارزش پرسپولیس حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان و ارزش استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده و این دو شرکت نزد سازمان بورس به ثبت رسیده و جزو ناشران بازار سرمایه به شمار می‌روند، گفت: روز یکشنبه جلسه معارفه دو شرکت استقلال و پرسپولیس انجام شد و کارشناسان بازار سرمایه سؤالات متعددی در مورد صورت‌های مالی دو باشگاه ارائه کردند که هم رئیس سازمان خصوصی‌سازی، هم مدیران دو باشگاه به سؤالات فعالان بازار سرمایه پاسخ دادند.
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران افزود: روز دوشنبه هم در نامه‌ای برای دو باشگاه مدارک لازم برای درج نماد این دو شرکت در بازار پایه فرابورس اعلام کردیم که باید این مدارک تهیه و ارائه شود و پس از آن کمیته درج دو باشگاه تشکیل می‌شود.

وی در مورد اینکه چه مشکلی بود که در ۲۴ سال گذشته که برنامه خصوصی‌سازی دو باشگاه بود به تحقق نپیوست، گفت: مشکل اصلی که گریبانگیر دو باشگاه سرخابی و بنگاه‌های اقتصادی کشور است، بحث دولتی بودن اقتصاد است. بسیاری از شرکت‌ها سودآور نیستند اما با بودجه دولت اداره می‌شوند.
فدایی با بیان این که باید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به روش اقتصادی و شفاف اداره می‌شدند، اذعان داشت: در حال حاضر صورت‌های مالی دو باشگاه حسابرسی شده و ابهامات مالی استخراج و منتشر شده است و از این پس در بازار سرمایه صورت‌های مالی محل نقد و بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که محل‌های درآمدی، هزینه و ریسک‌های دو شرکت روشن می‌شود و گام‌های روبه‌ جلو در این زمینه برداشته می‌شود، گفت: فاز بعدی این است که نماد دو باشگاه در بازار پایه فرابورس درج شوند.

فدایی در خصوص دلایل درج نماد سرخابی‌ها در بازار پایه افزود: در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران بازارهای متعددی وجود دارد که هر کدام از شرکت‌ها با توجه به ویژگی خاص به ویژه در زمینه سودآوری و یا زیان انباشته و موضوع فعالیت و سرمایه ثبتی در بازارهای مختلف درج می‌شوند و دستورالعمل جداگانه‌ای برای هر بازار وجود دارد و شرایط دو باشگاه این اجازه را نمی‌دهد که در دو بازار اصلی فرابورس و یا بورس تهران درج شوند بلکه در بازار پایه که حداقل استانداردها برای درج در نظر گرفته شده فراهم می‌شوند و باید ابهاماتی که در مورد سودآوری شرکت‌ها وجود دارد کم‌کم رفع شود و بعد از آن به بازارهای بالاتر ارتقا پیدا کند.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر این که صورت‌های مالی دو باشگاه از نظر حسابرسی در حال حاضر سودآور نبوده و شفاف نیست، اظهار داشت: سازمان حسابرسی دقیق‌ترین مؤسسه حسابرسی کشور است و با حداکثر وسواس بررسی می‌کند اما چون صورت های مالی این دو باشگاه که قبلاً از بودجه دولت استفاده می‌کردند صورت مالی حسابرسی شده نداشتند. با این حال امسال با همت رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی و مدیران خود باشگاه‌ها مسئله شفافیت در صورت‌های مالی به جدیت دنبال می‌شود.

وی گفت: همچنین بعضی از ابهامات در میان‌مدت مثلاً یکساله قابل رفع است اما برخی از بدهی‌ها مانند بدهی مالیاتی یا بدهی به مربیان و بازیکنان که باید در دعوای حقوقی و در دادگاه رفع و رجوع شود.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...