نسخه چاپی

خاتمی: ولایت فقیه امری بدیهی است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه ولایت فقیه مورد تایید همه علمای شیعه در طول تاریخ بوده است تأكید كرد: ولایت فقیه در شیعه امری بدیهی است.

به گزارش نما به نقل از مهر، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه جمعه در مراسم بزرگداشت آیت الله مجتبی تهرانی در مسجد اعظم قم با بیان اینکه این عالم ربانی چشم و چراغ حوزه علمیه تهران بود، اضافه کرد: آیت الله تهرانی فردی والا مقام بود که در خانواده‌ای روحانی و با فضیلت و در بیت تقوا، علم و اخلاق پرورش یافت و تربیت شد.

وی ادامه داد: آیت الله آقا مجتبی تهرانی در محضر اساتیدی همچون آیت‌ الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) شاگردی کرده و در سنین جوانی توانست به درجه اجتهاد نایل شود.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: احیای کتاب مکاسب محرمه امام برای اولین بار از اقدامات ایشان است همچنین آقا مجتبی در تدوین نوشته‌های امام برای رساله عملیه نقش مهمی داشت و این نوشته ها را آماده سازی کرد.

وی با بیان اینکه آقا مجتبی به توصیه امام به تهران آمد، اظهار داشت: ایشان در تهران درس خارج تشکیل داد و به تفسیر و اخلاق پرداخت و در 40 سال حضور در تهران در علم و اخلاق، نورافشانی کرد.

آیت الله تهرانی ولایت فقیه را به صورت مبنایی قبول داشت

آیت‌ الله خاتمی با اشاره به اعتقاد محکم آیت الله تهرانی به مبانی ولایت فقیه اضافه کرد: ایشان ولایت فقیه را به دور از شعار و به صورت مبنایی قبول داشت و علاوه بر شاگردی امام، بعد از ایشان نیز با مقام معظم رهبری انس ویژه داشت.

وی مردمی بودن و رسیدگی به امور مردم را از دیگر ویژگی‌های این عالم ربانی برشمرد و اظهار داشت: آیت الله تهرانی در طول عمر خویش ارتباط مردمی خود را قطع نکرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه امام خمینی(ره) مبنای مشروعیت نظام اسلامی را ولایت فقیه قرار داد، گفت: رهبر کبیر انقلاب از جمله مراجعی بودند که توفیق یافتند بر مبنای این تئوری نظام اسلامی را ایجاد کنند در حالی که در گذشته نیز مراجع زیادی به این موضوع پرداخته بودند.

وی با بیان اینکه هیچ فقیهی نبوده که با اصل ولایت فقیه مخالفت داشته باشد زیرا مخالفت با این اصل مخالفت با یکی از اصول اساسی اسلام است اضافه کرد: از زمان شیخ صدوق تا زمان شیخ محمدحسن آشتیانی 12 تن از فقها هزار و 132 بار واژه ولایت و واژه های مرتبط مانند حاکم، امام عادل، فقیه و ... را در کتب خود بیان کرده اند.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: امروز 34 سال از نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه می‌گذرد و اگر ولایت فقیه بر این کشور حاکم نبود از بین می‌رفت و آسیب‌های زیادی متحمل می‌شد.

ولایت فقیه؛ امری بدیهی در شیعه

وی ادامه داد: این همه تاکید بر این موضوع در میان فقهای شیعه نشان دهنده این است که ولایت فقیه در فقه شیعه امری بدیهی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ولایت فقیه نهادی ریشه‌ دار و اصیل است و در دفاع از دین و فرهنگ شیعه نقش اساسی را در طول تاریخ ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب سکان دار نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه است، اظهار داشت: امروز رهبری معظم در عرصه سیاست جهانی تأثیرگذار است و ارشادات ایشان در بیداری اسلامی نقش اساسی داشته است.

۱۳۹۱/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...