نسخه چاپی

عوامل اصلی سردی بدن چیست؟

عوامل اصلي سردي بدن چيست؟

برخی افراد حتی اگر هوا زیاد هم سرد نباشد، احساس سرما می‌كنند، بروز این حالت به چندین عامل بستگی دارد.

به گزارش نما ،اگر هنگام بیرون رفتن در برف احساس سرما می‌کنید، کاملا طبیعی و منطقی است. اما اگر همیشه سردتان است یا می‌لرزید و حتی در محیط‌هایی که همه عرق می‌کنند، وقت آن است که کمی فکر چاره کنید.

سرد بودن دائمی می‌تواند نشان دهنده مشکلی در بدن شما باشد، از گردش خون ضعیف گرفته تا مشکلات جدی‌تر سلامتی. در این مقاله به بررسی عوامل اصلی سردی بدن پرداخته ایم. شما با رفع این عوامل خواهید توانست به وضعیت عادی خود برگردید. 

کم خونی

تعجب می‌کنید که چرا احساس سرما می‌کنید؟ این وضعیت ممکن به خاطر کم خونی باشد. کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که شما گلبول‌های قرمز سالم کافی برای تامین اکسیژن مورد نیاز بدن خود ندارید. یعنی بدن شما گلبول‌های قرمز بسیار کمی تولید می‌کند. تعداد زیادی گلبول قرمز را از بین می‌برد یا به دلایلی خون زیادی از دست می‌دهد. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما شایع‌ترین آن به دلیل کمبود آهن است. وقتی شما به کم خونی مبتلا هستید حس خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس دارید. همچنین باعث سردی بدن‌تان می‌شود. به خصوص دست‌ها و پاهای شما. برای همین بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت را پیدا می‌کند و به شما می‌گوید که آیا نیاز به تغییر در رژیم غذایی، مکمل‌ها یا درمان دیگری دارید یا خیر.

شما آهن کافی دریافت نمی‌کنید

بدون مقدار مناسب این ماده مغذی، می‌توانید به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا شوید که می‌تواند شما را سرد کند. کمبود آهن ممکن است به دلیل از دست دادن خون، رژیم غذایی نامناسب، یا جذب ناکافی آهن در بدن باشد. بهترین منبع آهن گوشت قرمز است. اما در مرغ و ماهی نیز وجود دارد. برخی از منابع غیر گوشتی شامل نان‌ها و غلات غنی شده با آهن، نخود فرنگی، سویا، نخود و سبزیجات با برگ سبز تیره هستند.

ویتامین B۱۲ کافی دریافت نمی‌کنید

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند کم خونی ایجاد کند و موجب سردی بدن شود. با خوردن مرغ، تخم مرغ و ماهی می‌توانید ویتامین B۱۲ دریافت کنید. برخی از غلات و سایر غذاها نیز با آن غنی شده اند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر مقدار زیادی غذا با آن بخورید، ممکن است ویتامین B۱۲ کافی دریافت نکنید. برخی از افراد به دلیل بیماری یا دارویی که مصرف می‌کنند در جذب ویتامین دچار مشکل می‌شوند.

کم کاری تیروئید

زمانی که غده تیروئید به اندازه کافی برخی از هورمون‌ها را تولید نمی‌کند، می‌تواند شما را به سرما بیش از حد حساس کند. اگر سطح هورمون تیروئید یک فرد خیلی پایین باشد، متابولیسم آن‌ها کند می‌شود و در نتیجه تولید گرمای کمتری ایجاد می‌شود و فرد احساس سرما می‌کند. همچنین ممکن است درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست و افزایش وزن داشته باشید و ممکن سال‌ها طول بکشد تا علائم کم کاری تیروئید ظاهر شوند. کم کاری تیروئید ممکن است به دلایل زیادی از جمله بیماری یا درمان سایر شرایط ایجاد شود. پزشک شما می‌تواند هورمون‌های مصنوعی را برای جایگزینی هورمون‌هایی که بدن شما نمی‌سازد تجویز کند. هورمون تیروئید عملکردهای مهم بسیاری در سراسر بدن دارد، از جمله تنظیم متابولیسم بدن.

 پدیده رینود

هنگامی که به پدیده رینود مبتلا هستید، رگ‌های خونی در دستان شما نسبت به دمای سرد یا استرس بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. برخی از اختلالات عروق خونی (مانند رینود) باعث اسپاسم و باریک شدن رگ‌های خونی می‌شوند و به دلیل کاهش جریان خون در آن نواحی، اندام‌ها سرد می‌شوند. در طول یک حمله، که معمولا از چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد، جریان خون باریک و محدود می‌شود و می‌تواند انگشتان دست و پا را سرد و بی حس کند و انگشتان ممکن سفید یا آبی شوند. با بازگشت خون، ممکن است شروع به سوزن سوزن شدن یا حتی درد کنند. دارو می‌تواند علائم را کاهش دهد و از آسیب بافتی جلوگیری کند.

اگر این بیماری در بدن شدید باشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. بیماری رینود بیشتر با تغییرات رفتاری درمان می‌شود، اما ابتدا باید برای تشخیص با پزشک خود مشورت کنید، زیرا امکان دارد رینود نتیجه بیماری دیگری باشد و ممکن است نیاز به دارو داشته باشد.

گردش خون یا مشکل عروق خونی

مشکلات گردش خون که باعث کاهش جریان خون در دست‌ها و پاها می‌شود، می‌تواند باعث احساس سردی در این نواحی نیز شود. یکی از دلایل این مشکل عدم پمپاز خون کافی در قلب است تا به اندام‌ها برسد. یا هم انسداد شریان‌های مرتبط با کلسترول، فشار خون بالا، دیابت یا سیگار ممکن مانع از رسیدن خون کافی به آن نواحی شود. اختلالات لخته شدن خون همچنین می‌تواند منجر به انسداد شریان‌ها و اختلال در گردش خون شود.

بیماری کلیوی

دیابت و فشار خون بالا اغلب باعث بیماری کلیوی می‌شود. ضایعات ممکن است به سطوح خطرناکی برسند، زیرا کلیه‌های شما در فیلتر کردن خون عملکرد ضعیفی دارند و می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد و مشکلات دیگری ایجاد کند. بیماری کلیوی همچنین با کم خونی مرتبط است، که می‌تواند باعث شود حتی زمانی که هوا گرم است، احساس سرما کنید. اگر مشکل بیماری کلیوی شما حل شود، ممکن سردی بدن شما نیز بهبود یابد.

کم آبی بدن

آب ۶۰ درصد بدن شما را تشکیل می‌دهد. آب گرما را جذب می‌کند و سپس آن را به آرامی آزاد می‌کند و به گرم نگه داشتن بدن شما کمک می‌کند. با این حال، هنگامی که بدن شما کم آب است، بدن شما قادر به تنظیم مناسب گرما نیست و باعث می‌شود احساس سرما کنید. آب همچنین به متابولیسم کمک می‎کند، بنابراین نرخ متابولیسم پایین باعث سردی دمای بدن شما می‌شود.

بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک، شریان‌ها را باریک و باعث می‌شود پاها و گاهی اوقات بازوها، خون کافی دریافت نکنند. اگر یکی از پاها بسیار سردتر از پای دیگر است، به خصوص اگر دردناک، بی‌حس یا ضعیف باشد، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد. در صورت مشاهده این علائم، کمک فوری پزشکی دریافت کنید. تغییر در رژیم غذایی و ورزش گاهی اوقات می‌تواند کمک کننده باشد. اما پزشک شما ممکن دارو، جراحی یا روش دیگری را توصیه کند.

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی، اختلال خوردن است که شما را به کاهش شدید کالری سوق می‌دهد و می‌تواند شما را به طرز خطرناکی لاغر کند. کمبود چربی بدن می‌تواند باعث شود همیشه احساس سرما کنید، به خصوص در دست‌ها و پاها. این وضعیت می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر فکر می‌کنید شما یا یکی از نزدیکانتان به این اختلال مبتلا هستید، با پزشک صحبت کنید. شاخص توده بدنی پایین نیز افراد را دچار مشکل می‌کند. چربی بدن شما را از سرما محافظت می‌کند، بنابراین اگر منبع کافی از آن را نداشته باشید، نسبت به دیگران احساس سردی بیشتری خواهید کرد.

بیماران مبتلا به سرطان یا بیماری‌های مزمن شدید اغلب چربی بدن خود را از دست می‌دهند و تمایل به احساس سرما دارند. بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی نه تنها چربی بدنشان کم است، بلکه کالری دریافتی را نیز محدود می‌کند. محدودیت شدید کالری، سرعت متابولیسم را کاهش می‌دهد و در نتیجه تولید گرمای بدن را کاهش می‌دهد. اگر با علائمی مانند محدودیت شدید غذا روبرو هستید، باید فوراً به پزشک یا متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

 آنفلوانزا

این بیماری توسط ویروسی ایجاد می‌شود که کل بدن شما از جمله بینی، گلو و ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما می‌توانید تب و لرز شدید همراه با سردرد، درد عضلانی، سرفه و ضعف داشته باشید. این علائم می‌تواند جدی باشد، به ویژه برای کودکان و بزرگسالان. برای کمک به سالم ماندن، واکسن سالانه آنفولانزا دریافت کنید.

نوروپاتی محیطی

اگر پاهای شما احساس سرما می‌کنند، اما در لمس سرد نیستند، می‌تواند نشانه‌ای از نوروپاتی محیطی باشد. اغلب از انگشتان پا شروع می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند. زمانی اتفاق می‌افتد که یک آسیب یا یک اشتباه پزشکی به اعصاب شما آسیب می‌رساند. دیابت یک علت شایع است. همچنین ممکن است به دلیل عفونت، بیماری کبد یا کلیه، کمبود ویتامین‌ها یا تماس با مواد شیمیایی سمی به آن مبتلا شوید. پزشک شما می‌تواند علت مشکل را درمان کند.

هیپوفیتاریسم

هیپوفیتاریسم زمانی اتفاق می‌افتد که غده هیپوفیز شما به اندازه کافی هورمون‌های خاص تولید نمی‌کند. یکی از علائم معمول این است که شما به سرما حساس هستید یا گرم ماندن برایتان سخت است. همچنین ممکن است به کم خونی مبتلا شوید، اشتهای خود را از دست بدهید و مقداری وزن کم کنید. پزشک شما سعی می‌کند علت کم کاری هیپوفیز شما را درمان کند یا دارویی را پیشنهاد کند که جایگزین هورمون‌های از دست رفته شود. پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

 دارو

برخی از داروها ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد احساس سردی در شما شوند. برای مثال، مسدود کننده‌های بتا به قلب کمک می‌کنند و بدن شما را از ساخت مواد شیمیایی مضر در پاسخ به بیماری قلبی باز می‌دارند. اما ممکن در دست‌ها و پاهای خود احساس سردی و همچنین در بدن حس سرگیجه، خستگی، حالت تهوع بیشتری داشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها ممکن است به شما پیشنهاد کنند که دارو را تغییر دهید یا دوز خود را کاهش دهید.

فیزیولوژی بدن زنان و بدخوابی

ساختار فیزیولوژی بدن زنان سردتر از مردان است. بدن زن تمایل دارد جریان خون بیشتری به اندام‌هایشان هدایت شود، که می‌تواند دست‌ها و پاهای را سردتر کند، زیرا جریان خون به جای دیگری هدایت می‌شود. از سوی دیگر کم خوابی می‌تواند به احساس سردی بدن کمک کند. مشخص نیست چرا، اما این ممکن است به کاهش عملکرد هیپوتالاموس و سایر غدد ریز بدن مرتبط باشد که منجر به کاهش متابولیسم می‌شود.

از آن جایی که همیشه احساس سرما می‌تواند نشانه چیز جدی‌تری باشد، علائم را نادیده نگیرید. اگر عدم تحمل سرما برای شما یک علامت جدید است و از بین نمی‌رود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

خبرآنلاین 

۱۴۰۰/۱۲/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...