نسخه چاپی

توافق سازمان ملل و روسیه برای اقدامات بشردوستانه در اوكراین/ اعزام نیروهای تروریستی از ادلب سوریه به اوكراین برای شركت در جنگ

عکس خبري -توافق سازمان ملل و روسيه براي اقدامات بشردوستانه در اوکراين/ اعزام نيروهاي تروريستي از ادلب سوريه به اوکراين براي شرکت در جنگ

دبیركل سازمان ملل و وزیر دفاع روسیه درباره ایجاد مكانیسمی برای هماهنگی ارسال كمك‌های بشردوستانه به اوكراین تبادل نظر كردند.

به گزارش نما، روسیه بامداد روز پنجشنبه، ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) عملیات نظامی خود در خاک اوکراین را آغاز کرد. رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین هدف از این اقدام را "حمایت از افرادی نامید که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند".

به گفته وی، برای این منظور، برنامه ریزی شده تا اوکراین غیرنظامی شده و از شر نیروهای نئونازیست خلاص شود، تا کسانی که مسئول جنایات علیه ساکنان دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند. پوتین تاکید کرده که این عملیات تا تثبیت اوضاع در اوکراین، غیرنظامی شدن این کشور، تایید وضعیت بی طرفی کی‌یف و به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه ادامه خواهد داشت.

در این رابطه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست عملیات ویژه نظامی در اوکراین را متوقف و نیروهای خود را خارج کند. البته قطعنامه‌های مجمع عمومی نمی‌توانند اقدامات قهری علیه کشورها تجویز کنند و تعیین چنین اقداماتی تنها از اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

۱۴۱ کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۵ کشور رای مخالف، ۳۵ کشور ممتنع دادند: روسیه، بلاروس، سوریه، کره شمالی و اریتره مخالف این سند بودند، چین، هند، کوبا، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، قزاقستان، پاکستان، صربستان، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر به آن رای ممتنع دادند.

***

گفتگوی گوترش و وزیر دفاع روسیه درباره مکانیسم ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین

ژنرال سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اوایل بامداد شب گذشته طی گفتگوی تلفنی درباره مکانیسمی برای هماهنگی ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین تبادل نظر کردند. در جریان این مکالمه، شایگو، دبیرکل سازمان ملل را از دلایل تصمیم روسیه برای انجام عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین مطلع کرد. به گفته وی، رهبری اوکراین به مدت هشت سال از پیروی از توافقات مینسک خودداری کرد، ورود ناسیونالیست‌های افراطی و نئونازی‌ها به تمامی ساختارهای قدرت را تشویق و اخیراً هم به شدت گلوله باران جمعیت غیرنظامی دونباس را تشدید کرده است.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که مذاکرات با اوکراین برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه فراتر از نقطه صفر نرسیده است. همچنین اقدامات واشنگتن و کشورهای غربی که همچنان به پمپاژ تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دادند، منجر به چنین تحول اوضاع شده است. شایگو همچنین یادآور شد که نیروهای مسلح روسیه تنها به تأسیسات زیرساخت نظامی حمله می کنند تا آنها را از کار بیاندازند.

علاوه بر این، وزیر دفاع گوترش را در جریان ایجاد یک ستاد هماهنگی بین وزارت خانه‌ای برای اقدامات بشردوستانه در مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه قرار داد.

دبیرکل سازمان ملل نیز از کمک‌های طرف روسی در تخلیه پرسنل این سازمان از خاک اوکراین تشکر کرد. وی همچنین خواستار افزایش کارایی تعامل بین ساختارهای مربوطه سازمان ملل و وزارت دفاع روسیه در حل و فصل مشکلات بشردوستانه در اوکراین شد.

امکان اعزام نمایندگان سازمان ملل به وزارت دفاع روسیه

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد صبح امروز تایید کرد که این سازمان جهانی ممکن است تعدادی از نمایندگان خود را به وزارت دفاع روسیه اعزام کند تا هماهنگی‌های لازم در خصوص اقدامات بشردوستانه و رفع مناقشه در اوکراین صورت بگیرد.

در عین حال، نایب رئیس پارلمان اعلای اوکراین نیز گفت که نمایندگان رادا از اعزام نیروهای حافظ صلح بین المللی به خاک اوکراین حمایت می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه: اعزام نیروهای تروریستی از ادلب به اوکراین برای شرکت در جنگ

دریاسالار "الیگ ژوراولیف"، معاون رئیس مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در مهوری عربی سوریه که زیر نظر وزارت دفاع فعالیت دارد، فاش کرد که شبه نظامیانی اصالتاً آلبانیایی و قفقازی از استان ادلب سوریه که تحت کنترل دمشق نیست، برای شرکت در جنگ با روسیه در اوکراین به شرق اروپا فرستاده می شوند. پیش از این، سرویس فدرال اطلاعات خارجی روسیه از انتقال جنگجویان تروریست خارجی به اوکراین خبر داده بود.

کرملین: روسیه به دنبال تقسیم اوکراین نیست

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که هدف از عملیات ویژه روسیه برای غیرنظامی کردن اوکراین، تقسیم این کشور به بخش‌های جداگانه نیست، بلکه هدف از این اقدام تامین تضمینی برای امنیت روسیه است. پسکوف شب گذشته در مصاحبه با شبکه "اسکای نیوز عربی" گفت: « روسیه به دنبال تجزیه اوکراین نیست. ما می خواهیم به اهداف خود برسیم که اولین آن غیرنظامی کردن اوکراین است. ما خواهان تضمین قانونی در خصوص وضعیت بی طرف اوکراین هستیم.»

سخنگوی کرملین افزود، مسکو منتظر سومین دور مذاکرات با طرف اوکراینی است و امیدوار است که کی‌یف به نگرانی‌های روسیه گوش دهد، که برای توقف عملیات نظامی ضروری است. پسکوف همچنین ادعای مقامات کی‌یف امتناع روسیه از هدف خلاصی اوکراین از نازیسم (نازی‌زدایی) رد کرد.

پوتین مسئولیت کیفری برای اخبار جعلی درباره اقدامات نیروهای مسلح روسیه تعیین کرد

طبق اعلام کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه قانونی را امضا کرد که اخبار جعلی و نادرست آگاهانه درباره نیروهای مسلح روسیه را جرم قضایی ارزیابی کرده است. حبس تا سه سال یا جریمه نقدی تا ۱.۵ میلیون روبل برای این جرم در نظر گرفته شده است.

پوتین قانون تشدید تحریم‌ها برای نقض حقوق شهروندان روس را امضا کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، همچنین قانون فدرالی مربوط به تمدید تحریم‌ها برای نقض حقوق شهروندان روسیه برای تمامی اتباع خارجی و نه فقط برای شهروندان آمریکایی (که قبلاً اعلام شده بود)، را امضا کرد. بر اساس قانون قبلی، امکان اعمال تحریم‌هایی علیه شهروندان آمریکایی که در نقض حقوق و آزادی‌های اساسی انسانی و همچنین افرادی که مرتکب جنایت علیه شهروندان روسیه شده بودند، وجود داشت که اکنون این قانون برای اتباع تمامی کشورها گسترش یافته است.

اقدامات تلافی جویانه روسیه برای مقابله با تحریم‌های غرب

ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این کشور با اقدامات متقابل خود به تحریم‌های غرب پاسخ خواهد داد. به گفته وی، روسیه می‌تواند هم محدودیت‌های شخصی و هم تحریم‌هایی که کل اقتصاد کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اعمال کند.

این دیپلمات تاکید کرد که همه تحریم‌های روسیه منحصراً تدابیری برای پاسخ گویی به «اقدامات غیردوستانه‌ای» خواهد بود که تعدادی از کشورها، اتحادیه اروپا و آمریکا و برخی دیگر در مورد این کشور اعمال خواهند کرد. در عین حال، به گفته وی، به محض رفع تحریم‌های ضدروسی، این محدودیت‌ها نیز لغو خواهند شد.

توضیح نخست وزیر سابق اوکراین درباره نگرش اوکراینی‌ها به عملیات روسیه

نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا" روسیه یادآور شد که نگرش مردم اوکراین نسبت به عملیات نظامی ویژه روسیه "کاملاً متفاوت است". به گفته وی، برخی از اوکراینی‌ها که تحت تاثیر تبلیغات غربی هستند، مسلماً مخالف این اقدام مسکو هستند. برخی دیگر منتظرند تا چه کسی برتری خواهد یافت تا طرف آنها باشند. و بخشی از مردم اوکراین که از سیاست مقامات کی‌یف رضایت ندارند و تعداد آنها کم هم نیست، نیز از اقدامات روسیه حمایت می‌کنند. نخست وزیر سابق یادآور شد: البته تبلیغات ضدروسی بسیار گسترده است.

رئیس دومای روسیه: زلنسکی در لهستان است

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه معتقد است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین کشور را ترک کرده و اکنون در لهستان بسر می‌برد. وی افزود: زلنسکی اوکراین را ترک کرده و به گفته برخی نمایندگان پارلمان اعلای اوکراین آنها نمی توانند به زلنسکی در شهر "لووف" در غرب اوکراین دسترسی یابند. ظاهراً او در لهستان است.

روسیه تصویب قطعنامه بشردوستانه شورای امنیت درباره اوکراین را رد نکرد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل شب گذشته به خبرنگاران گفت: پیش‌نویس قطعنامه بشردوستانه پیشنهادی فرانسه و مکزیک ممکن است در صورت توجه به اصلاحات ورد نظر طرف روسی، امکان تصویب را داشته باشد.

وی افزود: جزئیات این سند هنوز در حال بحث است. ما اصلاحات خود را ارائه کرده‌ایم و باید دید که شرکای ما چگونه واکنش نشان می دهند.

واسیلی نبنزیا نشست شب گذشته شورای امنیت درباره اوکراین را تلاش دیگری از سوی مقامات کی‌یف برای برانگیختن توهم مصنوعی در خصوص آنچه در اوکراین در حال رخدادن است ارزیابی کرد و گفت که حامیان غربی آنها نیز در این امر همخوانی دارند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل یادآور شد که ملی گرایان در تعدادی از شهرهای اوکراین، از جمله خارکوف، هزاران شهروند خارجی از جمله شهروندان هند، چین، غنا، ویتنام و اندونزی را عنوان گروگان نگهداری می کنند و این اقدام نقض جدی حقوق بشر است.

واکنش روسیه تصمیم تعلیق فعالیت این کشور در شورای کشورهای دریای بالتیک

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه صبح امروز در پیامی اعلام کرد که مسکو تصمیم غرب برای تعلیق فعالیت روسیه در شورای کشورهای حوزه دریای بالتیک در ارتباط با وضعیت اوکراین را اقدامی خصمانه ارزیابی می‌کند که هیچ پایه و اساسی ندارد.

منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۱۲/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...