نسخه چاپی

آیا ماشین‌های هوشمند می‌توانند تولید مواد غذایی را به دست بگیرند؟

آيا ماشين‌هاي هوشمند مي‌توانند توليد مواد غذايي را به دست بگيرند؟

با افزایش روزافزون جمعیت جهان تولید مواد غذایی كارآمد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا خواهد كرد. البته نوسازی فناوری كشاورزی پیشرفت‌های مهمی داشته اما این موضوع با هزینه‌های بسیاری نیز همراه است.

به گزارش نمابه نقل از ارث، با نگاهی به آینده استقرار گسترده هوش مصنوعی(AI) در کشاورزی مورد انتظار و البته بسیار ارزشمند است اما دانشمندان هشدار می‌دهند برای به حداقل رساندن خطرات هنگام روی آوردن به سیستم‌های متخصص کشاورزی و ماشین‌های هوشمند باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم.

اگرچه می‌توان تصور کرد مزارع محصولات کشاورزی برای تغذیه اغلب مردم با تمام تصمیمات مربوط به کاشت، آبیاری، کوددهی و برداشت توسط ماشین‌های برنامه‌ریزی‌ شده با هوش مصنوعی ایجاد شود اما خطرات طبیعی آن بسیار زیاد است و باید ظرفیت هک‌ کردن سیستم‌ها و ایجاد اختلال در تولید منابع‌ غذایی حیاتی را در نظر گرفت.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از هوش‌ مصنوعی در آینده برای تولید مواد غذایی با خطراتی قابل‌ توجه برای مزارع، کشاورزان و امنیت‌ غذایی همراه و مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

دکتر آساف تزاکور، محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه کمبریج، گفت: شرکت‌های بزرگ در حال پیشروی نسل بعدی ربات‌هایی است که جایگزین انسان‌ها در این زمینه خواهد شد.

در گذشته نوسازی فناوری کشاورزی خطرات جدیدی از جمله از دست‌ دادن فرصت‌های شغلی، معرفی آفات جدید، تخریب تنوع زیستی و افزایش آلودگی را به همراه داشته است. معرفی سیستم‌های خبره گسترده و ماشین‌های مستقل می‌تواند شرایط کاری کشاورزان را بهبود بخشد و آن را از فعالیت‌های سنتی و معمولی رهایی بخشد اما باید با در نظر گرفتن شرایط محلی به شیوه‌ای مسئولانه و حساس اجرا شود.

استفاده گسترده از هوش مصنوعی احتمالا نگرانی‌هایی را در مورد تاثیرات آن ایجاد خواهد کرد اما استفاده از ماشین‌های پیشرفته و هوشمند در کشاورزی می‌تواند منجر به افزایش سود برای کشاورزان شود.

تخمین زده می‌شود که ۲ میلیارد نفر با ناامنی غذایی ازجمله حدود ۶۹۰ میلیون سوءتغذیه و ۳۴۰ میلیون کودک با کمبود ریزمغذی‌ها مواجه خواهند شد و فناوری‌های هوش مصنوعی و کشاورزی دقیق برای امنیت‌ غذایی و تغذیه در مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی و افزایش جمعیت جهانی مزایای قابل‌ توجهی خواهد داشت.

با این حال یک رویکرد متعادل نسبت به استفاده از این نوآوری‌ها باید اعمال و خطرات آن باید ارزیابی شود و نهایتا برای کاهش خطرات ویرانگر به تحقیق و توسعه مسئولانه نیاز است.

یافته‌های جدید در نشریه Nature Machine Intelligence منتشر شده است.

ایسنا 

۱۴۰۰/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...