نسخه چاپی

علت گاز نخوردن خودرو چیست؟

عکس خبري -علت گاز نخوردن خودرو چيست؟

گاز نخوردن خودرو، امری ناخوشایند است كه مانع شتاب گیری اتومبیل می شود. ما در این مقاله قصد داریم عوامل دخیل در شكل گیری اختلال گاز نخوردن خودرو را بیان كنیم.

به گزارش نما، گاز نخوردن خودرو، امری ناخوشایند است که مانع شتاب گیری اتومبیل می شود. ما در این مقاله قصد داریم عوامل دخیل در شکل گیری اختلال گاز نخوردن خودرو را بیان کنیم.

اختلال گاز نخوردن خودرو ناشی از چیست؟

روغن موتور بی کیفیت

یکی از مؤلفه های مهم در خودرو، کیفیت روغن موتور است. روغن یک روانکار در مکانیزم خودرو است که با خاصیت روان کنندگی سبب بهبود عملکرد قطعات مختلف موتور خودرومی گردد.

انتخاب یک روغن موتور با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، ضرورت دارد در بازه های زمانی مشخص، پس از طی کردن یک مسافت معین در راستای تعویض روغن موتور اقدام نمایید. بی توجهی به تمام شدن روغن موتور زمینه را برای کاهش گاز خوردن و جلوگیری از افزایش شتاب خودرو فراهم می کند.

معیوب شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا، به عنوان یک تهویه کننده هوا مطبوع در مکانیزم خودرو شناخته شده است. با تجمع آلاینده و آلودگی در فیلتر هوا کارکرد این قطعه مختل می شود. در طی این روند، آلاینده هایی به موتور وارد می شوند و مانع گاز خوردن اتومبیل می گردد. علاوه بر این، احتمال می رود در مواردی با معیوب شدن فیلتر هوا، هوای مورد نیاز موتور تأمین نگردد.

معیوب شدن فیلتر هوا در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری مشهود است. لذا برای رفع گرفتگی در فیلتر هوا بهتر است در بازه های زمانی مشخص برای تعویض این قطعه کاربردی اقدام نمایید.

معیوب شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین، رابطی است که در انتقال سوخت به باک نقش دارد. زمانی که پمپ بنزین با نقص فنی مواجه می شود، بی شک سوخت مورد نیاز برای موتور تأمین نمی شود و مانع شکل گیری حرکت در پیشرانه می گردد. به عبارتی دیگر با معیوب شدن پمپ بنزین، فرایند سوخت رسانی به موتور با اختلال مواجه می شود و مشکل گاز نخوردن خودرو شکل می گیرد.

عدم کارکرد مناسب استپر موتور

استپر به عنوان یک قطعه سازنده موتور، در عملکرد آن اهمیت گسترده ای دارد. در واقع، کارکرد شمع و کوئل وایر شمع تحت تأثیر استپر موتور قرار دارد. با اختلال در کارکرد مناسب استپر موتور، بازدهی شمع و وایر شمع کاهش پیدا می کند و عملکرد موتور دستخوش تغییر می گردد. لذا عدم کارکرد مناسب استپر موتور عامل گاز نخوردن خودرو تلقی می شود.

معیوب شدن دیسک و صفحه کلاچ

یکی از عوامل دخیل در گاز نخوردن خودرو، فرسایش دیسک و صفحه کلاچ است. بی شک در طی کلاچ گیری های بی وقفه، با سایش قطعات سیستم کلاچ، زمینه برای تخریب دیسک و صفحه کلاچ فراهم می گردد.

وجود اختلال در کمپرس سیلندر

کمپرس سیلندر بر روی رینگ و سوپاپ های خودرو تعبیه شده است. در موتور های احتراق داخلی، با کمپرس فرایند ترکیب سوخت و هوا شکل می گیرد. زمانی که در کمپرس سیلندر اختلال به وجود می آید، نیروی ناشی از احتراق به سمت بیرون هدایت می شود و موتور به نشتی کمپرس دچار می گردد.

با شکل گیری اختلال در کمپرس نیروی تولیدی موتور تحت تأثیر منفی قرار می گیرد.

انسداد انژکتور

یکی از عوامل تأثیر گذار در سیستم سوخت رسانی خودرو، انژکتور است. انژکتور به عنوان یک تزریق کننده موظف است بخار آب، سوخت و هوا را به مخزن احتراق موتور هدایت کند.

یکی از دلایل ایجاد کننده اختلال در انژکتور، انسداد است. انسداد زمانی شکل می گیرد که ذرات و آلاینده ها در فیلتر انژکتور تجمع پیدا کنند و در سوخت رسانی به محفظه احتراق اختلال ایجاب نمایند.

معیوب شدن مپ سنسور

مپ سنسور یک سیستم اطلاع رسانی به ECU است. این سنسور اطلاعاتی را درباره هوای مکش شده در اختیار سیستم کامپیوتر اتومبیل قرار می دهد.

زمانی که کارکرد مپ سنسور با اختلال مواجه می شود، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا از کنترل خارج می شود و در گاز خوردن خودرو مشکل ایجاد می کند.

معیوب شدن سنسور پدال گاز و کلاچ

خودرو دارای یک سیستم الکترونیکی به نام کنترل گاز است. این سیستم دربردارنده سنسور موقعیت پدال گاز می باشد. اصلی ترین وظیفه سنسور موقعیت پدال گاز، ارسال سیگنال الکترونیکی برای باز کردن دریچه گاز همزمان با فشردن پدال گاز می باشد.

زمانی که راننده به فشردن پدال گاز می پردازد، سیگنال های الکتریکی به ECU از طریق سنسور موقعیت پدال گاز ارسال می شود. زین پس سیگنال پدال گاز به سیستم سوخت هدایت می شود و بر اساس آن موتور خودرو اقدام به شتاب گیری می کند.

احتمال می رود با قرار گیری خودرو در معرض گرمای فراوان کارکرد سنسور پدال گاز و کلاچ دستخوش تغییر شود. بدین ترتیب زمینه برای گاز نخوردن اتومبیل فراهم گردد.

معیوب شدن ECU

در خودرو های انژکتور، سیستم ECU موظف به بررسی وضعیت خودرو در راستای تنظیم واکنش سنسور های موجود در موتور می باشد. این سیستم قادر است واکنش حس گر های موتور خودرو را کنترل سازد.

حروف اختصاری ECU مخفف عبارت Engine control unit می باشد. این سیستم کامپیوتری با فراهم آوری زمینه برای سوخت رسانی به موتور، در فرایند گاز خوردن خودرو نقش چشمگیری دارد و با معیوب شدن می تواند به صورت مستقیم سبب گاز نخوردن اتومبیل گردد. علاوه بر این، زمانی که سیستم کامپیوتری خودرو مشکل دار می شود زمینه برای شکل گیری نوسان دور موتور فراهم می گردد.

معیوب شدن سنسور گاز

در خودرو های انژکتوری و اتوماتیک، سنسور های مختلفی تعبیه شده است. سنسور گاز به عنوان یکی از قطعات اصلی اتومبیل در نزدیکی استپر موتور و بر روی دریچه گاز قرار دارد.

سنسور گاز در مکانیزم خودرو وظیفه اطلاع رسانی به ECU در خصوص موقعیت دریچه گاز را بر عهده دارد. با معیوب شدن سنسور گاز، فرایند تنظیم پاشش سوخت انژکتور با مشکل مواجه می شود.

عوامل مختلفی اعم از ثابت ماندن دور موتور در دور پایین، بالا ماندن دور موتور در دور پایین و دیر پایین آمدن دور موتور در کارکرد سنسور گاز تأثیر منفی می گذارند. با معیوب شدن سنسور گاز به صورت غیر مستقیم اختلال گاز نخوردن خودرو به وجود می آید.

معیوب شدن سنسور هیدرولیک فرمان

سنسور هیدرولیک فرمان در محدوده ای که فرمان قادر باشد به نحو احسن بچرخد، فعالیت می کند. این سنسور در راستای آغاز کارکرد به یک سرعت استاندارد نیاز دارد. سرعت مورد نیاز برای کارکرد سنسور هیدرولیک فرمان 5 کیلومتر در ساعت است. این سنسور در کاهش میزان فشاری که به فرمان وارد می شود، نقش دارد.

با معیوب شدن سنسور هیدرولیک فرمان نشت روغن هیدرولیک، کاهش دور موتور، قطعی در مدار، خاموش شدن اتومبیل در پیچ و گاز نخوردن خودرو شکل می گیرد.

معیوب شدن سنسور دور موتور

سنسور دور موتور موظف به اطلاع رسانی به سنسور کامپیوتر خودرو در خصوص دور موتور است. بی شک با معیوب شدن این سنسور روند اطلاع رسانی تضعیف می شود و در عملکرد خودرو تأثیر می گذارد.

برجسته ترین تأثیر معیوب شدن سنسور دور موتور در گاز خوردن خودرو بروز پیدا می کند.

راه حل های مناسب برای رفع مشکل گاز نخوردن خودرو

مناسب ترین راه حل در خصوص جلوگیری و رفع مشکل گاز نخوردن خودرو، معاینه قطعه هایی است که در گاز خوردن خودرو دخیل هستند.

همان طور که بیان کردیم قطعات دخیل در گاز خوردن خودرو شامل پمپ بنزین، فیلتر هوا، کمپرس سیلندر، روغن موتور، استپر موتور، دیسک و صفحه کلاچ، سنسور گاز، ECU، سنسور هیدرولیک فرمان، انژکتور و مپ سنسور می شود.

منبع:ایسکانیوز

۱۴۰۰/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...