نسخه چاپی

كاهش محبوبیت دموكرات ها نتیجه بحران در اوكراین است / شكست بایدن در قمار كی یف

عکس خبري -کاهش محبوبيت دموکرات ها نتيجه بحران در اوکراين است / شکست بايدن در قمار کي يف

جوبایدن رئیس جمهور آمریكا هرگز تصور نمی كرد كه وقوع جنگ اوكراین، منجر به كاهش محبوبیت وی در نزد افكار عمومی كشورش شود! برخی تحلیلگران معتقدند كه یكی از اصلی ترین دلایل اقدامات تحریك آمیز واشنگتن و متحدان آن در مرز اوكراین (قبل از وقوع جنگ)، افزایش محبوبیت دولت بایدن در حوزه ی سیاست خارجی بوده است.

فخرالدین اسدی- شاید جوبایدن رئیس جمهور آمریکا هرگز تصور نمی کرد که وقوع جنگ اوکراین، منجر به کاهش محبوبیت وی در نزد افکار عمومی کشورش شود! حتی برخی تحلیلگران معتقدند که یکی از اصلی ترین دلایل اقدامات تحریک آمیز واشنگتن و متحدان آن در مرز اوکراین ( قبل از وقوع جنگ)، افزایش محبوبیت دولت بایدن در حوزه ی سیاست خارجی بوده است. شاید بایدن از اوکراین به مثابه فرصتی یاد می کرده که می توانست محبوبیت دولت وی را پس از خروج فاجعه بار و بی نظم از افغانستان افزایش دهد اما این بار
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از دخالت ایالات متحده در درگیری میان روسیه و اوکراین حمایت زیادی نمی‌کنند. جوبایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اذعان کرده است احتمال تاثیر این درگیری بر آمریکایی‌ها رو به افزایش است، اما اعزام نیرو به اوکراین را رد کرده است.
بر اساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات روابط عمومی نورک-آسوشیتدپرس، تنها ۲۶ درصد از شهروندان آمریکایی می گویند که ایالات متحده باید نقش فعالانه‌ای در درگیری ایفا کند. پنجاه و دو درصد خواستار دخالت جزئی آمریکا در این تنش شده‌اند و ۲۰ درصد گفته‌اند نمی‌خواهند آمریکا هیچ نقشی در این رابطه ایفا کند.

در چنین شرایطی مقامات آمریکایی به صورت مداوم تاکید دارند که قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارند! جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفته است که آمریکایی‌ها ممکن است برداشت‌های متفاوتی از نقش ایالات متحده در این ماجرا داشته باشند و تأکید کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین نیرو نخواهد فرستاد، هرچند نیروهایی را به کشورهای عضو ناتو که در نزدیکی اوکراین هستند اعزام کرده است.
دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری خواهان معتقدند که ایالات متحده باید نقش فعالانه‌ای در درگیری میان روسیه و اوکراین ایفا کند.این نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۳ درصد از آمریکایی‌ها، رویکرد رئیس‌جمهوری ایالات متحده در برابر روسیه را تأیید می‌کنند، که نسبت به ۴۹ درصد ژوئن سال گذشته کاهش یافته است. با وجود عدم تمایل آمریکایی‌ها نسبت دخالت عمده در درگیری روسیه و اوکراین، ۵۳ درصد از شهروندان آمریکایی می‌گویند به شدت نگران هستند که نفوذ روسیه در سراسر جهان تهدیدی برای ایالات متحده باشد، که این رقم نسبت به ۴۵ درصد در ماه اوت ۲۰۲۱ افزایش داشته است.
این نظرسنجی در دوره تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین انجام شده است.نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نسبت به جامعه اطلاعاتی آمریکا دچار تردید هستند و تنها ۲۳ درصد گفته‌اند که «اعتماد زیادی» به نهادهای اطلاعاتی دارند.یکی از بزرگترین تهدیدهای روسیه برای آمریکایی‌ها، توانایی در راه‌اندازی جنگ سایبری است.
مقامات دولت بایدن، شاهد تاثیرگذاری معکوس و سلبی بحران اوکراین بر انتخابات میاندوره ای کنگره هستند. انتخاباتی که می تواند به سلطه ی نسبی دموکراتها بر مجلس نمایندگان و مجلس سنا پایان دهد!
در بحبوحه ی جنگ اوکراین، بسیاری از شهروندان آمریکایی نسبت به سوءمدیریت رئیس جمهور کشورشان نسبت به این منازعه معترض هستند. برخی شهروندان ، معتقدند که بایدن در ایجاد زمینه های شکل گیری نبرد تمام عیار در اوکراین مقصر بوده و برخی دیگر( اکثرا جمهوری خواهان) حمایت نظامی آمریکا از کی یف پس از وقوع درگیری ها را ناکافی قلمداد می کنند. یک نظرسنجی جدید گالوپ نشان داد که تنها ۴۰ درصد از شرکت کنندگان به مدیریت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در امور و روابط خارجی رای مثبت دادند، در حالیکه ۳۶ درصد، میزان اندک این نظرسنجی، بایدن را به خاطر مدیریت او درخصوص تهدید روسیه علیه اوکراین تایید کردند.این نتیجه برای رئیس جمهور آمریکا که خود را متخصص حوزه ی دیپلماسی و سیاست خارجی می داند، حکم یک فاجعه را دارد .
در ابتدای حضور بایدن در مسند قدرت، بسیاری از دموکراتها تصور می کردند که تسلط وی بر عرصه سیاست خارجی، می تواند به نقطه قوت آنها در برابر جمهوری خواهان تبدیل شود اما چنین تصوری کاملا نادرست بوده است!

در ماه فوریه سال گذشته، ۵۶ درصد سیاست خارجه جو بایدن را تایید می‌کردند؛ اما پس از خروج آشفته آمریکا از افغانستان و بی‌ثباتی موجود در وضعیت اوکراین، این رقم به کمتر از 40 درصد کاهش یافته است.
در مقابل، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش می کند از آَشفته بازار فعلی در اوکراین نهایت استفاده را به سود خود و حزب جمهوریخواه کند. حدود ۵۹ درصد از شرکت کنندگان در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران (سی‌پی‌ای‌سی)، که گردهمایی سالانه فعالان جناح محافظه کار (جمهوری خواه) از سراسر کشور است، به ترامپ رای دادند.ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، با کسب ۲۸ درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت که این نتیجه مشابه نتایج نظرسنجی پارسال بود. در فهرستی که در آن نام ترامپ نبود، دیسانتیس ۶۱ درصد آرا را به دست آورد.
دونالد ترامپ طی روزهای اخیر، بارها سیاستها و رویکرد دولت بایدن نسبت به وقوع بحران اوکراین را مورد انتقاد قرار داده و آمریکای دوران بایدن را آمریکایی آسیب پذیر در برابر بحرانهای جهانی دانسته است. رییس جمهوری سابق آمریکا مدعی شده است که اگر وی اکنون سمت ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده داشت، هیچ‌گاه فاجعه هولناک در اوکراین رخ نمی‌داد.
ترامپ در یک گردهمایی در فلوریدا با اشاره به درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین مدعی شد: همانطور که همه می‌دانند، اگر در انتخابات ما تقلب نمی‌شد و اگر من رئیس‌جمهوری بودم، این فاجعه وحشتناک هرگز اتفاق نمی‌افتاد. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از «ضعیف بودن» جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات برای حمله به اوکراین استفاده کرد.
ترامپ همچنین به حمله روسیه به گرجستان در زمان جورج دبلیو بوش و شبه جزیره کریمه در زمان باراک اوباما اشاره کرد و گفت: «من به عنوان تنها رئیس جمهوری قرن بیست و یکم (آمریکا) ایستادگی کردم که روسیه به کشور دیگری حمله نکند.»
رییس جمهوری سابق آمریکا در این سخنرانی که ساعاتی پس از اعمال تحریم های گسترده آمریکا و متحدانش علیه آروسیه صورت گرفت، با اوکراینی‌ها ابراز همدردی کرد و این بار از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌ جمهوری اوکراین تمجید کرد و او را در حالی که در کی یف پایتخت اوکراین مانده، "شجاع" خواند.
منبع: سایت بصیرت

۱۴۰۰/۱۲/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...