نسخه چاپی

وعده احمدی نژاد درباره پارس جنوبی

رییس‌جمهور صبح امروز در مراسم بهره‌برداری رسمی از اولین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در خاورمیانه در مخزن سراجه قم، گفت: تا پایان دولت دهم برداشت گاز ایران از میدان مشترك پارس جنوبی دو برابر می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در قم گفت: این سفر به دلایل مختلف کوتاه شد و امیدواریم در سفرهای بعدی بتوانیم استفاده بیشتری از حضور در این استان ببریم.

رییس‌جمهور به اهمیت پیشرفت کشور اشاره کرد و افزود: یکی از نیازهای اصلی در راستای پیشرفت کشور، داشتن انرژی است و همه بخش‌های اقتصادی نیازمند انرژی هستند؛ انرژی‌ای که در دسترس باشد، قیمت آن مناسب باشد و با نوسانات آب و هوا و بازار دچار مشکل نشود.

وی با تاکید بر این‌که "ایران یکی از مخازن اصلی انرژی در دنیاست ولی قبل از انقلاب بخش عمده انرژی کشور در اختیار دیگران بود"، یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش شد و می‌شود که مجموعه انرژی کشور در راستای پیشرفت و رفاه مردم قرار بگیرد و در کیسه ملت قرار بگیرد. یکی از کارهای خوبی که در این زمینه انجام شد، بحث توسعه شبکه گازی است. قبل از انقلاب چند شهر محدود و آن هم بخش‌های محدودی از شهرها از گاز طبیعی استفاده می‌کردند. استفاده از گاز طبیعی در صنعت نیز کم بود ولی بعد از انقلاب تصمیم گرفته شد که گاز طبیعی در یک شبکه به تمام کشور گسترش پیدا کند و کار خوبی در این زمینه انجام شد و در سال‌های اخیر نیز شاهد جهش‌های خوبی در زمینه توسعه شبکه گازی در کشور بودیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که "در حال حاضر بیش از 925 شهر کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و در واقع 94 درصد خانوارهای شهری از این گاز برخوردار هستند"، اظهار کرد: 14 هزار روستای کشور نیز که عمدتا روستاهای بزرگ هستند از گاز طبیعی برخوردارند و به طور کلی می‌توان گفت 55 درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که "بیش از 50 هزار واحد صنعتی در کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند"، افزود: 70 نیروگاه کشور نیز به شبکه گازی کشور وصل شده است.

وی با بیان این‌که "وقتی زیرساخت‌ها در کشور بصورت مناسب پخش شود امکان سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف فراهم می‌شود"، گفت: مدیران مربوطه باید به مردم در ارتباط با اقدامات و فعالیت‌های خوبی که انجام شده گزارش ارایه دهند تا مردم در جریان این اقدامات باشند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که تا پایان دولت دهم، برداشت گاز ما از پارس جنوبی که مشترک است دو برابر خواهد شد، افزود: این کار بزرگی است. در حال حاضر بخش عمده مصرف گاز ما مصرف خانگی و تجاری است و امیدواریم به روزی برسیم که عمده مصرف گاز و انرژی در کشور در راستای تولید و اقتصاد باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه با ارایه گزارشی درباره مصرف گاز در کشور اظهار کرد: اوج مصرف گاز در کشور در سرماست و پنج ماه در کشور شاهد اوج مصرف گاز هستیم و در ماه‌های دیگر این مصرف در سقف پایین‌تری قرار دارد و به همین خاطر برای این‌که در پنج ماه اوج مصرف دچار مشکل نشویم بهترین حالت این است که در فصل کم‌مصرف، گاز را ذخیره کنیم و در ماه‌های سرد از آن برداشت کنیم. البته ذخیره گاز کار سختی است و در چند سال اخیر ایده ذخیره‌سازی گاز در مخازن زیرزمینی بیان شده است. این ایده نیز در کشور ما مورد بررسی قرار گرفت و مطالعاتی در این زمینه انجام شد و پس از تحقیقات، 40 نقطه را برای این موضوع مناسب تشخیص دادند که در حال حاضر دو نقطه به طور کامل مشخص شده که یکی همین قم است و مجتمعی که هم‌اکنون در آن قرار داریم که ظرفیت نهایی ذخیره‌سازی آن 3/3 میلیارد متر مکعب است و دیگری باج‌گیران سرخس است که ظرفیت نهایی ذخیره آن 4/5 میلیارد متر مکعب گاز است. وقتی این ذخیره‌سازی‌ها را در تابستان انجام دهیم و مخازن را پر کنیم، شاید تا بیش از 10 سال نگرانی در مورد گاز در ماه‌های اوج مصرف نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر این‌که "باید شبکه گازی را در کشور گسترش دهیم و در این راستا به روستاهای دورافتاده نیز توجه کنیم و گاز به تمام نقاط مسکونی کشور رسانده شود"، تصریح کرد: می‌توانیم با همکاری مثلا در مناطقی که گاز نرسیده است از جمله در روستاها منبع در آن‌جا بگذاریم و از این منبع به نقاط مختلف آن منطقه لوله‌کشی کنیم و این منبع را دائم پر کنیم. استفاده از این روش باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود و مابه‌التفاوت ایجاد شده در هزینه را می‌توان برای عمرانی آن منطقه استفاده کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که "با افتتاح این پروژه، قم نیز در رده استان‌هایی قرار گرفت که صاحب انرژی است"،‌ افزود: امیدواریم از عواید این پروژه و این طرح چیزی نیز به قم برسد و از آن برای توسعه‌ هرچه بیشتر این استان استفاده شود. قبل از انقلاب عمداً به قم توجه نمی‌شد و بعد از انقلاب نیز بعضا به دلایل مختلف آن‌طور که شایسته قم به عنوان یک مرکز علمی و اسلامی است، از نظر عمرانی توجه نشد. کارهای خوبی انجام شده ولی باید این کارها افزایش پیدا کند، به نحوی که چهره این استان را عوض کند و دولت نیز از هیچ کمکی در راستای توسعه و آبادانی قم دریغ نمی‌کند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئولان وزارت نیرو توصیه کرد: با توجه به اینکه احداث نیروگاه نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد است و از طرف دیگر گاز به اکثر نقاط کشور رسیده، برای هر روستا و هر شهری در صورت نیاز به وجود نیروگاه، بهتر است نیروگاه متناسب با آن منطقه را ایجاد کنید و این موجب می‌شود که حداقل 20 درصد هدر رفتن انرژی در کشور کاهش پیدا کند.

رییس‌جمهور با اشاره به نامگذاری این مجموعه به نام شهید فهمیده و حضور پدر وی در این مراسم، یاد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و هم‌چنین امام خمینی (ره) را گرامی داشت.

به گزارش ایسنا، پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور، قاسمی وزیر نفت به ایراد سخنرانی پرداخت و احمدی‌نژاد نیز بعد از افتتاح این پروژه از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

۱۳۹۱/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...