نسخه چاپی

یك بام و دو هوای اوكراین درباره حضور غیرنظامیان در جنگ

عکس خبري -يک بام و دو هواي اوکراين درباره حضور غيرنظاميان در جنگ

نماینده اوكراین در سازمان ملل، در حالی كه مدعی شده بود روسیه مانع تخلیه غیرنظامیان از نقاط درگیری می‌شود، اما لحظاتی بعد به‌صورت غیرمستقیم، نادرست بودن این ادعای خود را لو داد.

به گزارش نما، «سرگی کیسلیتسیا» نماینده اوکراین در سازمان ملل بامداد سه‌شنبه روسیه را به نقض استانداردهای حقوق بشردوستانه بین‌المللی متهم کرد.

کیسلیتسیا طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت درباره اوکراین، بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شد: «نیروهای روسی به سوی افرادی که م‌ خواهند مناطق درگیری را ترک کنند، آتش گشودند».

وی ادعا کرد: «روسیه راه‌های مورد نیاز برای تخلیه غیرنظامیان را قطع می‌کند. نیروهای روسیه کی‌یف، ماریوپل، سومی، خارکیف و دیگر شهرها و روستاها را بمباران می‌کنند».


به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این دیپلمات اوکراینی اظهار داشت: «ما از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهیم که اقدامات احتیاطی را علیه روسیه برای توقف خونریزی اعمال کند».

کیسلیتسیا در حالی که روسیه را به جلوگیری از خروج غیرنظامیان متهم می‌کرد اما لحظاتی بعد اذعان داشت: «روسیه باید تخلیه غیرنظامیان و دستکاری در زندگی آنها را متوقف کند. این غیرقابل قبول است که روسیه تلاش می‌کند غیرنظامیان و خارجی‌ها را وادار به فرار به سمت خود کند».
وی در ادامه اظهارات ضد و نقیض خود، افزود: «ما از کشورهای عضو [شورای امنیت] می‌خواهیم که روسیه را مجبور به توقف آتش و جلوگیری از یک فاجعه انسانی کنند. مسکو فقط گذرگاه‌های امنی را می‌پذیرد که منحصراً به روسیه و بلاروس منتهی می‌شوند».

دیپلمات اوکراینی: روسیه باید تخلیه غیرنظامیان و دستکاری در زندگی آنها را متوقف کند.

نماینده اوکراین در سازمان ملل مدعی شد: «تهاجم روسیه بر زنجیره تامین غذای جهانی تاثیر خواهد گذاشت. روسیه تلفات واقعی خود را پنهان می‌کند و ما در اینجا درباره ده‌ها هزار جسد در حال تجزیه در سرزمین‌های خود صحبت می‌کنیم».

وبگاه شبکه «الجزیره» نیز به نقل از کیسلیتسیا نوشت: «۲۱۱ مدرسه اوکراین در اثر تهاجم روسیه ویران شده یا آسیب دیدند. بخش‌های پزشکی و اتاق‌های زایمان در بیمارستان‌ها برای جلوگیری از تخریب در بمباران به طبقات زیرزمینی منتقل شدند. اشغالگران روس، زیرساخت‌ها را هدف قرار می‌دهند».
پیش از این، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت با بیان اینکه تندروهای اوکراینی در حال بمباران غیرنظامیان خودی هستند، تاکید کرد: «کی‌یف از همه ابزارها برای جلوگیری از خروج اوکراینی‌هایی که می‌خواهند به روسیه بروند، استفاده می‌کند».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دنباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

به نوشته ریانووستی، وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز گفته که نیروهای مسلح فقط به زیرساخت‌های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می‌کنند، هیچ بخشی از جمعیت غیرنظامی نیز تهدید نخواهد شد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...