نسخه چاپی

چالش ادامه‌دار موضوع افغانستان برای دولت بایدن

عکس خبري -چالش ادامه‌دار موضوع افغانستان براي دولت بايدن

عرب نیوز می گوید موضوع افغانستان همچنان یكی از چالش های اساسی برای دولت آمریكا به شمار می رود.

به گزارش نما، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا نخستین سخنرانی خود را در مورد وضعیت عمومی آمریکا (استیت آو یونیون) در جلسه مشترک کنگره مطرح کرد.

وی سخنرانی خود را با تمرکز بر وضعیت اوکراین آغاز کرد، اما سپس به سرعت به تبلیغ برنامه داخلی خود پرداخت.


به گزارش «عرب نیوز»، این سخنرانی طولانی بود و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کلمه داشت؛ با این حال، یک لحظه تعیین کننده از دوره ریاست جمهوری او تاکنون اصلاً ذکر نشده است؛ خروج آمریکا از افغانستان و شکست آمریکا در این کشور.

منتقدان بایدن به سرعت به این حذف آشکار اشاره کردند؛ رئیس جمهور آمریکا به جای نادیده گرفتن چنین موارد بدیهی، باید درباره خروج از افغانستان توضیح دهد.

بایدن حداقل می‌توانست به ۱۳ نظامی آمریکایی که در یک حمله انتحاری در فرودگاه کابل کشته شدند، اشاره کند و به دلیل حمله ناموفق هواپیمای بدون سرنشین که در روزهای پایانی خروج به کشته شدن ۱۰ افغانستانی منجر شد، عذرخواهی کند؛ در عوض هیچ چیزی درباره این موضوعات گفته نشد.

حتی اگر بایدن در مورد افغانستان سکوت کند، مقامات او نمی‌توانند این وضعیت را نادیده بگیرند؛ سه چالش عمده وجود دارد که دولت او باید در ماه‌های آینده با آن‌ها مقابله کند.

اولین کاری که باید انجام شود این است که استراتژی آمریکا در افغانستان مشخص شود.

نیم سال بعد، هیچ نشانه‌ای مبنی بر توانایی آمریکا برای انجام چنین عملیات دوربردی وجود ندارد و نشانه‌هایی وجود دارد.

بایدن باید در دنیایی که در آن حضور دارد و نه در دنیایی که می‌خواهد در آن باشد، عمل کند؛ او ممکن است فکر کند که نادیده گرفتن وضعیت افغانستان در بزرگترین سخنرانی سال خود خوب است، اما واقعیت، داستان متفاوتی را نشان می‌دهد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...